Gastvrije Oostenrijkers…

Met bijna 13 procent van de stemmen kwam Oostenrijk als vriendelijkste en meest gastvrije Europese land uit de bus. Spanje eindigde met 10,6 procent van de stemmen op de tweede plaats en België eindigde met 10,3 procent als derde.

 

Nou, deze uitslag verbaast me helemaal niks, okay, met Spanje heb ik weinig ervaring, ben er ooit 2 keer geweest (Salou en Callela) maar dat is al zo lang geleden en was ik natuurlijk een stuk jonger en dan beleef je een vakantie toch op een heel andere manier (lees: je vindt andere dingen belangrijker dan je bezig te houden met de gastvrijheid van de bevolking…) en ja, ook de Belgen vind ik altijd zeer sympathiek en gastvrij overkomen. En dan dat taaltje, geweldig… Zo werden we vorig jaar in Mechelen nog getrakteerd op deze zin:

‘Het is toch een teken van appreciatie dat ge vandaag weer bij ons komt dineren, dat doet ons deugd, madammeke’

Maar ik beschouw mezelf inmiddels toch wel als een redelijke Oostenrijker-expert en dan kan ik deze uitslag volledig beamen!

In 2004 ging ik voor het eerst met vriendlief op vakantie, inderdaad naar Oostenrijk (dat was toen in mijn ogen nog het land waar je of heen ging om te skiëen of je was de 60 inmiddels gepasseerd…) en na die vakantie was ik helemaal verknocht aan het land. Die bergen, die schone lucht, die prachtige watervallen, die schattige huizen met die rijkelijk gevulde bloembakken, die geweldige koeien met hun rinkelende bellen en vooral die gastvrije Oostenrijkers. Overal waar je komt is het ‘Gruss Gott und Auf Wiederseh’n’ en overal zijn ze ook oprecht in je geïnteresseerd en willen ze maar al te graag je mening weten over bepaalde zaken (vooral de ‘overlast’ van buitenlanders staat hoog in hun vaandel…)

In de jaren erna zijn we regelmatig in Oostenrijk geweest (Karinthië 2x, Zell am See 2x, Vorarlberg en Tirol) en iedere keer valt het weer op, wat een schone lucht (heel anders dan hier in Nederland en dan denk ik persoonlijk dat we hier in het noorden nog niet zoveel last hebben van die uitlaatgassen en fabriekstank), wat een prachtig mooi land maar ook hoe trots de Oostenrijkers zijn op hun land en hoe graag ze dit aan je willen laten zien. Je wordt bij wijze van spreken overladen met tips en bij elk huisje wat we er tot nu toe hebben geboekt, werden we gastvrij onthaald en rijkelijk voorzien van zelfgebrouwen schnapps.

Inmiddels durf ik wel te zeggen dat ik me er gewoon thuis voel, zodra ik de grens passeer, krijg ik het gevoel dat ik thuis ben en voel ik me er helemaal op m’n plek. Ik zou er dan ook best willen wonen ware het niet dat er 1 groot nadeel aan Oostenrijk kleeft en dat zijn die lange winters…

Vorig jaar augustus zijn we er voor het laatst geweest en hebben we bewust gezegd dat we in 2012 niet op vakantie zullen gaan naar Oostenrijk. En op zich kan ik me daar prima in vinden, maar toch… het is er wel heel erg fijn vertoeven… Gelukkig gaan we op de terugweg vanuit Zuid-Frankrijk overnachten in Oostenrijk, dan kunnen we nog even wat Oostenrijks opsnuiven…

Maar vertel… welke Europeanen vind jij erg gastvrij?

Liefs,

Wanda

11 gedachtes over “Gastvrije Oostenrijkers…

  1. Ik heb niet zo’n uitgesproken voorkeur als het over gastvrijheid gaat, maar ik ben het helemaal met je eens dat Oostenrijk van ± mei tot oktober een geweldig vakantieland is. En ja, ook ik zou er in die periode wel willen wonen (maar dan moet ik wel mijn Duits bijschaven). Mmm, en waar zo ik ’s winters dan willen wonen…? Nee, daar ben ik nog niet uit, maar het mag er wel warmer zijn dan in Nederland.

  2. Zoveel ervaring heb ik niet, dus ik kan je echt geen zinnig antwoord geven. Wat ik wel kan vertellen is dat de Fransen bij ons totaal niet gastvrij waren. Ja, wel in Euro-Disney maar dat mogen we denk ik niet meerekenen 😉

    Fijn week!!

  3. Ik ben vroeger wel ‘ns in Oostenrijk geweest, maar de laatste jaren bleven wij altijd in Nederland. Dit jaar gaan we naar Luxemburg. Ik ben benieuwd. Mijn ouders zeggen dat de mensen in Ierland ontzettend aardig zijn.
    Ik zie dat jij Witte Veer leest. Mooi!!!

  4. Hallo Wanda,
    Oostenrijk zijn ze inderdaad erg gastvrij.
    Maar in Duitsland ook, wij gaan dit jaar weer op vakantie naar het Sauerland.
    Dat wordt genieten.
    Ik wens jou een fijne maandag toe.
    Groetjes Joyce

  5. Engelsen en Schotten daar hebben wij goede ervaringen mee! Heel behulpzaam en zeer vriendelijk. Om een voorbeeld te geven…wij stonden eens in de file in Schotland en besloten we ondertussen even op de kaart te kijken qua route enzo. Ineens staat er een man naast de auto die tegen het raam klopt, we schrokken ons rot! Maar hij vroeg heel vriendelijk of we verdwaald waren en of hij ons kon helpen…en dat was maar één voorbeeld…fijne mensen daar!!!

  6. Ik kan me wel vinden in de uitslag van dat onderzoek. Wij zijn een paar keer in Karinthië geweest en ik vind het ook een vriendelijk land met aardige mensen en erg behulpzaam. En het gebied/land ziet er ook lieflijk uit met die chalets en mooi gevulde bloembakken.
    In Wales zijn de mensen ook erg vriendelijk, net zoals de mensen in Z-Korea 😉

    Een fijne dag!
    liefs Insoon

  7. Om heel eerlijk te zijn heb ik mij daar nooit echt zo mee bezig gehouden.
    Overal waar wij tot nu toe geweest zijn, zijn we zeer vriendelijk ontvangen. Op wat opdringerige mensen in Egypte na.

    Ik kan dus eigenlijk geen antwoord geven op je vraag.

    Ik ben wel van mening dat Oostenrijk een erg mooi land is. Ik ben er nu twee keer geweest (inderdaad voor de wintersport) en alleen al de bergen deden mij soms (letterlijk) de adem benemen. Ik zou er ook graag nog eens in de zomer naar toe gaan.

    Zwitserland vond ik ook een erg mooi land maar vreselijk duur. Daar zien ze mij niet zo heel snel meer terug.

    • Wij willen ook graag nog weer eens terug naar Zwitserland maar inderdaad het is er zo duur geworden dat er weinig lol meer aan is, dus voorlopig gaan we die kant niet op…

  8. Tja, wat zal ik hier nou eens op antwoorden;-)) Pff..moeilijke vraag hoor 😀 Gabriel zit me al met één oog in de gaten te houden dus ik zal volmondig de Spanjaarden moeten zeggen ha..ha.. Ook zonder Spaanse vriend zouden zij erg hoog zijn geëindigd op mijn lijstje en ik moet zeggen dat ook de Duiters erg vriendelijk en gastvrij zijn. Over een tijdje kan ik je vertellen hoe onze ervaring met de Kroaten is geweest, maar van horen zeggen schijnt dit volkje ook erg gastvrij te zijn.
    Oostenrijk daar zou ik ook graag eens naartoe willen, maar dan zal ik eerst bij jou langs komen voor de echte hotspots!
    Fijne avond meis!
    Liefs

  9. Spanjaarden vind ik aardig en Grieken. Fransen niet zo..wel de kleine boerendorpjes maar verder niet zo. Ach ja in de grote steden valt het ook mee. Belgen zijn gastvrij en Duitsers ook wel. Engelsen vind ik wel ok. En Portugezen vind ik ook erg leuk maar kunnen slecht engels praten..Verder weet ik het niet zo. Ja Italianen zijn ook best aardig. Maar Bulgaren..bleeeeeeeeeeeeh wat een eigenheimers…
    Al met al zo een leuke log met ieders ervaring kan jezelf een top 10 maken..haha

Reageren mag hoor!

