Ouderwets of niet…

…Collega R. is papa geworden van een meisje! Ze heet Jaylee en weegt 4020 gram. De dames maken het goed…

Dit was gisterochtend het eerste mailtje wat ik op m’n werk opende… En ja, sociaal als ik ben, bedacht ik me dat ik een paar vakantievierende/zwangerschapsverlofvierende collega’s op de hoogte moest brengen van dit heuglijke nieuws. Alleen… het was nog maar 8 uur en ik kan me zo voorstellen dat je dan nog niet op een smsje zit te wachten (ik heb m’n foon altijd op de slaapkamer liggen en ben dus op die manier al een keer ’s nachts wakker gesmst door collega A dat ze was bevallen…), dus ik besloot keurig te wachten tot de koffiepauze van 10 uur en ze dan te smsen en zo geschiedde…

Alleen… ik was even vergeten dat er zoiets bestaat als Facebook want van 3 collega’s (die overigens heel lief wel zeiden dat ze m’n smsje konden waarderen…) kreeg ik namelijk als reactie dat ze het al wisten omdat het al vrij snel op Facebook stond!

Van nr 4 kreeg ik ook een soortgelijk smsje met tevens de tekst dat ze nog een uurtje verwijderd waren van Italië (lekker hoor als je gewoon moet werken zoals moi…) en nee, zij wist het dan nog niet. En van nr 5 heb ik nog niks gehoord…

Maar okay, even terugkomend op dat hele Facebookverhaal… Ik heb het zelf dus niet en vergeet dus ook heel gemakkelijk dat werkelijk alles op Facebook wordt geplaatst en dat het ook letterlijk gluren bij de buren is (zo noemde collega T het…) want heel vaak hoor ik om me heen iets dat ik me afvraag van hoe en wat en dan blijkt het antwoord steevast te zijn: ‘oh, dat stond op Facebook’…

En ja, tuurlijk ben ik ook ergens wel nieuwsgierig van aard (ahum…) maar toch… uit principe weiger ik gewoon om een Facebook-account aan te maken!

Waarom ik weiger? Nou, eerst ‘moesten’ we met z’n allen op Schoolbank zodat we in contact konden komen met oude klasgenoten, vervolgens kwam Hyves en was het ook zo leuk om op die manier met oud-klasgenoten, vage bekenden en vroegere vrienden weer in contact te komen (goh, wat doe jij tegenwoordig? verliefd, getrouwd? kinderen? eh…) en nu is er dus (alweer enige tijd) Facebook en dat schijnt nog weer leuker te zijn dan Hyves… 

Het waarom hierachter is me nog steeds niet duidelijk geworden maar okay, het is inderdaad heel erg populair en toch… ik mis het niet. Ik heb m’n blog, ik heb m’n mails en ik heb m’n mobieltje en kan dus sms-en… (niet internetten op m’n mobieltje trouwens…)

Maar soms vraag ik me toch weleens af of ik misschien toch ouderwets aan het worden ben…

12 gedachtes over “Ouderwets of niet…

  1. Zelf heb ik >5 jaar een facebook-account. Ik gebruik het vooral om contact te houden met mensen in Nederland, foto’s te uploaden.
    Gebruik het veel, kijk er elke dag wel even op. Vind het leuk om te zien wat iedereen doet, vooral vrienden en bekenden die in het buitenland wonen.

  2. Hallo Wanda,
    Ik heb wel facebook maar vooral ook om spelletjes te spelen soms en omdat het makkelijker is om met familie die je anders niet spreekt contact te hebben.
    Mare ik heb ook geen mobieltje waar je mee kan internetten hoor.
    Ik wens je een fijne en zonnige woensdag toe.
    Groetjes Joyce

  3. Ouderwets? Nee hoor! Facebook maakt communiceren met bekenden gemakkelijker, maar het is geen must. Zo heb ik nog steeds geen smartphone (schrijf je dat nou met ph of f 😉 ). Dat zou ook handig kunnen zijn, maar ik vind dat gewoon te duur. Facebook is gratis. Je kunt het redelijk goed afschermen tegen ongewenste pottenkijkers.

  4. Goh, toevallig had ik gisteravond nog een gesprek met mijn manneke over het feit dat toen internet en email opkwam ik 1 van de eerste was en ook overal snel alles van af wist qua gebruik enzo, maar dat je me nu niets moet vragen over telefonisch internetten…dat ik daar niets van afweet (heb dus ook geen internet op telefoon) en ik het gevoel krijg danig achter te lopen! Ouderwets? Nee toch?!?! hahaha
    Facebook heb ik overigens wel (hyves hele tijd geleden afgesloten). Vooral omdat ik het handig vind om met mensen in het buitenland contact te houden.

  5. Ouderwets zou ik het niet noemen.. Het is gewoon een keuze, meedoen met de massa of niet.
    Ik doe het wel 😉 en vind ’t erg leuk. Ik heb wel m’n Facebook pagina afgeschermd voor ‘vreemden’ en accepteer niet zomaar een hele verre kennis.
    Facebook is een ideale manier om van het doen en laten van je vrienden op de hoogte te blijven. Bekijken van mooie foto’s van leuke uitjes, opgroeiende kindjes of van mijn fotografiecollega’s. Ik heb ook internet op m’n telefoon, waar ook een app van Facebook opstaat. Ik ben dus altijd up-to-date. Maar het is eigenlijk al een soort verslaving, want ik krijg van alle updates en reacties een melding op m’n telefoon en ben dus veel met dat ding in de weer.. en dat kan eigenlijk wel wat minder… hihihi.

  6. ZO ja man.. Je bent vreselijk ouderwets…

    hihi. Nee bij ons thuis heeft het ook enige tijd geduurd voor we over waren op FB. Vriendlief heeft het zelfs pas sinds kort. Zels speelde ik voornamelijk de spelletjes. Inmiddels heb ik alleen maar vrienden en familie online staan met wie ik graag mijn “ding” wil delen. Het is verder ook niet openbaar dus collega’s en onbekenden komen er niet op (als het goed is)
    Zelf vind ik het altijd wel erg leuk om te “gluren bij de buren”…

  7. Ik heb ook facebook, maar ik gebruik het niet zoals veel mensen doen.
    Heb ook een telefoon zonder internet, het is zelfs geen smart-phone hahaha
    Ach zolang mijn telefoon het nog doet en ik nog kan bellen en sms-en dan heb ik er vrede mee hoor.

    Enne internetten doe ik thuis wel 😉

  8. Als je het leuk lijkt moet je het doen Wanda .
    Of het iets toevoegd is de vraag , en ook dit kost weer tijd .
    Ik hou het simpel bij punt .
    Fijne dag en groetjes , Lia

  9. Ik snap het wel. Ik was eerst heel erg tegen Hyves (oppervlakkig, gaat alleen om hoeveel vrienden je hebt etc.), maar toch aangemaakt uiteindelijk omdat ik anders de foto’s van de Romereis niet kon zien haha. Daarna ook Facebook genomen. Eigenlijk gebruik ik het niet zoveel, alleen om te chatten met mijn studiegenootjes die allemaal ergens anders wonen.

  10. Nee hoor niet ouderwets. Ik heb ook uit principe geen facebook. Mensen geven dan aan, en wat als mensen je zoeken? Ik heb een telefoon en een adres.
    Iemand gaf laatst ook aan, maar het is juist om contact te onderhouden met mensen met wie je weinig contact hebt. Nou er is waarschijnlijk een reden waarom je weinig contact hebt.

    Ik vind facebook ook zo overdreven, iedereen “moet” even laten zien hoe geweldig zijn leven is.

  11. Schoolbank ben ik net te jong voor geloof ik..
    Nooit mezelf aangemeld.

    Hyves wel gehad en facebook heb ik ook.
    Ooit genomen omdat ik in het buitenland zat en de buitenlandse mensen hebben geen hyves dus was handig!

    Nu vind ik het ook wel fijn omdat ik oude vriendinnen van vroeger weer tegenkom en zo contact hou!
    Ben niet zo van het bellen enzo namelijk 😉

Reageren mag hoor!

