Wandelen vs fietsen…

Vroeger als kind had ik aan beide een broertje dood… ik kan me nog heel goed herinneren dat ik op de lagere school heel dapper zei dat ik net als de andere kindertjes van m’n klas mee wilde doen aan de vierdaagse… tot ik de route hoorde en dat bleek dat we helemaal bij tante Betsy op de Wieke (in m’n onschuldige kinderogen was dat de andere kant van de wereld, in werkelijkheid misschien iets van 6 km of zo…) langs moesten lopen, toen zei ik heel gedecideerd: ‘nee, dat doe ik echt niet hoor!’…

Vervolgens hadden we een stacaravan op camping Schaopvolte in Eext en in de beginjaren hadden we nog geen auto dus gingen we er op de fiets naar toe, misschien iets van 20 km of zo… Ook een hele onderneming want na een paar kilometer begon ik al te zeuren en te mopperen met als gevolg dat paps me voort moest duwen, dus dat was elke week weer een leuk begin van het weekend… Na een paar keer een fikse regenbui op de kop te hebben gekregen, besloten m’n ouders dat het tijd werd om een auto aan te schaffen, een beslissing die ik nu nog kan waarderen…

Door de jaren heen bleef ik een broertje dood houden aan fietsen en wandelen, vooral het in mijn ogen zinloos rondfietsen op een zondagmiddag zag ik als nutteloos tijdverdrijf. Inmiddels zijn we een aantal jaren ouder (wijzer is de vraag…) en vind ik, mede door onze vakanties in Oostenrijk, het wandelen wel een leuke bezigheid. Althans, voor maximaal 10 km, daarna word ik er rap flauw van, de conditie is totaal geen probleem maar het begint me dan gewoonweg te irriteren…

Vriendlief daarentegen is niet zo’n voorstander van wandelen omdat het in zijn ogen totaal niet opschiet en hij gaat dan ook liever fietsen. Dus vanmiddag trokken we de stoute schoenen aan en stapten op de pedalen om ‘even’ naar Zuidlaren te fietsen. Al met al hebben we, denk ik, iets van 50 km gefietst en daar zit ‘em dus ook direct het probleem…

Want lopen we normaal iets van 10 km, nu hebben we dus 5 x zo ver gefietst met als gevolg: zere knieën, dode tenen en vooral een ontzettende zere kont!

Ik snap werkelijk waar niet dat mensen dit echt leuk vinden om te doen, als ik wandel dan kan ik tenminste nog van de omgeving genieten en onderweg een paar leuke fotootjes maken, nu dacht ik de hele tijd: ‘m’n kont, m’n kont, m’n kont…’ , dus nee, het was zeker geen ontspannend leuk middagje, alleen van het terrasgedeelte heb ik optimaal genoten maar verder hoeft dit voor mij echt niet weer!

8 gedachtes over “Wandelen vs fietsen…

  1. Fietsen doe ik bij voorkeur niet langer dan een half uur achterelkaar (= de afstand naar mijn werk). Daarna krijg ik echt last van mijn rug en soms inderdaad mijn kont. Af en toe fiets ik wel wat verder, maar nooit meer dan zo’n 20 km (= centrum Amsterdam op en neer). 50? No way!

    Wandelen doe ik maximaal zo’n 7 km; zo’n 2 uur, incl. pauze. Dan heb ik het echt wel gehad.

  2. Knap hoor zoveel km! Wij hadden 33 km gefietst naar mn ouders en bij de laatste paar km had ik echt zoiets van.. nu is het genoeg! Vond het wel heerlijk want we hebben een mooie route uitgekozen en genoot genoeg! En als er echt iets moois was dan pakte ik mn videocamera en filmde ik het.. Nog niet terug gekeken trouwens, binnenkort maar eens doen!
    Wandelen vind ik vaak te langzaam gaan maar als ik sneller wandel dan word ik alweer snel moe.. Tsjah conditie is nog niet je van het hihi!

  3. Je moet ook niet gelijk 50 km gaan fietsen.. hahaha…
    Ik ben ook niet zo van het fietsen nu, maar ik heb 2 jaar geleden een mountainbike gekocht. Na een aantal keren afzien qua pijn aan m’n kont werd het steeds leuker. Zeker ook omdat ik het steeds langer vol kon houden.
    Nu… nu staat m’n mountainbike ziels alleen in de schuur… ik denk dat ik hem binnenkort toch maar weer eens het zonlicht laat aanschouwen. 😉

  4. Ik heb een duidelijke voorkeur voor fietsen.
    Zadelpijn is bij mij geen issue meer en ik heb een knetterhard zadel, is gewoon gewenning, krijg wel last van mijn rug na een kilometer of 40 a 50 onafgebroken tuffen vanwege mijn fietshouding. (mountainbike)
    Dat je denkt vanuit het niets straffeloos 50km op de teller te kunnen zetten vind ik wil een tikkeltje naief. Dat behoeft wel acclimatisering.

    Wandelen vind ik heel leuk overigens, maar wel alleen in onbekende gebieden. Hier in en om mijn woonplaats heb ik alle weggetjes wel gehad en als ik dan even moet bewegen pak ik per definitie mijn fiets want dan kom ik nog eens ergens.

Reageren mag hoor!

