Tijd…

Ik ga echt niet een potje zitten klagen hoor maar het valt me inderdaad wel op dat iedereen het de laatste tijd zo vaak heeft over het tekort komen van tijd…

Zelf roep ik dat dus ook te pas en te onpas en m’n vorige log ging er dus ook al over en dat heeft me dan ook wel aan het denken gezet. Waarom heb ik eigenlijk het gevoel dat ik tijd te kort kom? Doe ik nu meer dingen dan een paar jaar geleden? Spreek ik te vaak iets af of is het gewoon een gevoelsmatig iets?

Een paar jaar geleden heb ik er bewust voor gekozen om minder te gaan werken, weliswaar maar 4 uurtjes minder maar toch… het geeft me een heel vrij gevoel als ik m’n parttimemaandag heb en ik gewoon lekker m’n eigen gang kan gaan. Dus op zich zou ik meer tijd moeten overhouden en toch heb ik dat gevoel niet echt. Het is wel zo, dat doordat ik minder ben gaan werken, het nog steeds wel drukker, zo niet drukker, is geworden op m’n werk. Kon ik het voorheen makkelijk bijhouden in 40 uur, nu lukt dat niet altijd in die 36 uur. Daarbij komt dat het uberhaupt een stuk drukker is geworden op m’n werk. Natuurlijk een heel goed teken maar daardoor raakt de accu wel sneller leeg en ontbreekt ’s avonds vaak de puf om nog wat te gaan doen. Tel daar nog eens bij op dat ik standaard rond 18.00/18.30 uur thuis ben, dan nog eten koken, nazitten, afwassen en ja, dan is het zo 20.00 uur en lacht de bank/tv/pc me altijd erg verleidelijk toe…

Zaterdag is meestal zo’n ren- en vliegdag; brood halen, sporten, boodschappen in huis halen, even snel het centrum in, even dit, even dat en dan ook nog wat in huis doen. Zondag is daarentegen meestal bij ons echt een ‘rustdag’ maar is tevens de enige dag dat vriendlief en ik iets samen kunnen doen en waarbij ik altijd roep dat als het ook maar een beetje mooi weer is, ik niet de hele dag thuis wil zitten… (vaak zijn we ook wat te laat uit bed en dan hol je natuurlijk ook achter de dag aan…)

En daarbij komt dat er volgens mij nu ook heel wat meer verleidingen zijn… je hebt internet, je hebt smartphones (ben momenteel veel tijd kwijt aan wordfeuten… ), je hebt allerlei aanbiedingen of leuke dingen die je eigenlijk gewoon niet kunt laten lopen, plus dat ik altijd heel sterk het gevoel heb van je leeft maar 1 keer, dus geniet er van zolang het kan…

Neem nu dit weekend… zometeen in de auto richting Leer voor het Gallimarktgebeuren, morgenavond naar vrienden in Emmen en zondag uit eten met vrienden in Assen… en ondertussen piept m’n telefoon dat ik weer aan de beurt ben met wordfeuten, dus ja…

Het zal wel een gevoelsmatig gebrek aan tijd zijn…

16 gedachtes over “Tijd…

  1. Tja, wat moet ik zeggen, time flies when you’re having fun! Maar het is wel herkenbaar hoor, soms lijkt het ook of je achter de feiten aanholt. Gelukkig zijn het bij mij meestal pieken en op de rustmomenten kan ik de accu weer opladen;-)
    Veel plezier dit weekend, bon appetit en laten we hopen op wat beter weer!
    Liefs x

  2. Je beschrijft het zelf al: we doen gewoon veel meer op een dag en dankzij de mail en telefoon, komt er ook steeds meer informatie op ons af, die we ook nog even moeten verwerken. Dus ja, voor mij lijkt het ook steeds drukker te worden.

  3. Ik denk ook dat het een gevoelskwestie is. Iets wat gaat spelen, naarmate je ouder wordt…immers als je jong bent, denk je dat je nog alle tijd van de wereld hebt. Nu ik veertig ben, merk ik dat ik me dichter bij de 60 voel, dan bij de 20 en lijkt het ineens nog harder te gaan.
    Dan nog eens het jaargetijde erbij optellend, de dagen lijken korter, doordat het eerder donker wordt.
    Aaaaaaaaaaaaah…het gaat gewoon te snel.
    Maar wat jij zegt, dat er nu ook nog veel meer gadgets zijn enzo, die ook nog eens letterlijk tijd vreten…dan gaat vliegt de tijd idd nog sneller om!
    Fijn weekend!

    • Als kind keek je ook nog uit naar bepaalde leeftijden, nu zie je er ergens ook wat tegen op omdat het allemaal voor je gevoel te snel gaat…
      Deze tijd van het jaar speelt zeker ook een rol!

  4. Bij mij zijn het pieken en dalen. Als ik het druk heb, dan heb ik het ook druk, maar er zijn ook tijden dat ik niets gepland heb en dan kan ik de accu weer opladen. Nu scheelt het wel dat ik baan heb van 9 tot 5 en van maandag tot vrijdag. Ik ben door de week ook regelmatig vrij.

  5. Ja Wanda , je wilt wel erg veel , misschien moet je leren keuzes te maken (hier spreekt Lia )
    Wanda , het was een moeilijke start bij punt , het is anders en daar moet je aan wennen , maar ook als je naar een ander overstap moet je het weer uitvinden .
    Voorlopig blijf ik zeker zitten .
    Fijne dagen en werkse vanaf dinsdag .
    Groetjes Lia

  6. j ahier roep we dat ook regelmatig maar ik heb geleerd at je de dingen ga doen die je wilt doen ook al zouden er andere (verplichtingen) zijn zoals bijv huishoudklusjes die blijven best wel liggen hoor . je moet het wel lerenmaar na enige tijd lukt het en vind je echt wel meer tijd,
    gr en een fijne week

  7. Ik moet zeggen dat ik dat gevoel helemaal niet heb.. Maar ik verschil bijv ook enorm met vrienden en hun agenda. Die zit altijd stampvol en dan moet ik bijv echt ruim op tijd laten weten als ik een keer wil afspreken ofzo. Terwijl ik meer van de spontane dingen ben en liefst niets plan maar dan wel genoeg doe zeg maar.. if u get what i mean haha…
    Maar goed, ik heb dan ook geen vaste baan misschien scheelt dat al. Als ik een dag kan invallen dan ben ik na die dag ook klaar, heb ik geen administratie of andere dingen liggen die ik moet doen. Stap ik dan de deur uit dan laat ik alles achter voor een ander. Groot verschil met een eigen klas hebben.. Dan heb je inderdaad het idee achter de feiten aan te lopen!

  8. Sinds een aantal maanden moet ik ook mijn dagen goed plannen, ben erg veel van huis en daarbij schiet mijn eigen ding er nogal in…..tja dan vliegen sommige dagen idd snel voorbij!
    Toch probeer ik in de weekenden bij te komen en mijn ding te doen…sauna ofzo, heerlijk!!!

  9. Mensen hebben zoveel dingen te doen. Er is zoveel keuze om in je vrije tijd wat te doen. Of je nu thuis wat doet, of je gaat ergens heen. Eigenlijk is het zaak om dingen gewoon in te plannen. Wat ik helaas zelf ook niet doe hoor. Maar sommige mensen zijn er wel beter in dan ik.

    Want hoe ouder we worden, hoe meer we ons bewust zijn van de tijd en de kwaliteit van het leven.
    Daar willen we optimaal van genieten. En daarom zijn we ook zo druk.

  10. Tja, jij gat wel 4 uurtjes minder werken maar je baas denkt daar anders over .. nu mag je hetzelfde werk doen in minder uren .. hier gaat het net zo hoor. Ik probeer eht over de dagen uit te smeren en beter te verdelen. Maar ik heb wel altijd het gevoel dat mensen aan mij trekken .. jij niet. Je moet zoveel …

    gr. Elise

  11. Het zal een gevoelskwestie zijn wat iedereen voelt. Ik moet zeggen, ik werk wel fulltime maar verdeeld over 4 dagen, dus vergeleken met andere mensen heb ik meer vrijetijd, in principe. Echter voelt het altijd alsof mijn weken te weinig dagen hebben. :S

  12. Inderdaad, je hebt steeds meer “verleidingen” om je heen waar je steeds “genoeg” tijd aan wil besteden. Daarbij iedereen om je heen heeft het druk en daardoor ga je denk ik het “gejaagde”gedrag overnemen. Ik moet altijd op zaterdagmorgen lachen als ik in de rij van de supermarkt sta met een paar boodschappen en iemand biedt aan om voor te gaan. Soms zeg ik bewust: dank je wel dat is aardig maar ik wacht wel netjes. Ik heb het niet druk en iedereen wil graag snel thuis zijn. U zelf ook 😉 En dan moet je die gezichten zien!!……. Wha ha ha in mezelf lach ik me dan rot 😉

Reageren mag hoor!

