Irritaties…

tijdVoelde ik me afgelopen maandag nog schuldig, inmiddels is dat overgegaan in geïrriteerdheid… Geïrriteerd over mijn o zo ongezellige (vooral mannelijke) collega’s!

Wat er aan de hand is? Nou, het volgende… bij ons op het werk is het zo geregeld dat we ’s ochtends een kwartiertje pauze, tussen de middag een half uurtje en ’s middags nog weer een kwartiertje pauze hebben. Dit is bedoeld dat je in ieder geval even van je werkplek af bent, dat je even gedurende de genoemde tijd niet met je werk bezig bent en dat je en passant ook nog je collega’s (ook degenen die niet op je afdeling zitten…) spreekt over niet zakelijke beslommeringen…

Zo worden programma’s als Boer zoekt Vrouw, Wie is de Mol en Het mooiste meisje van de klas uitgebreid besproken, informeren we belangstellend naar elkaars vakantieplannen, klagen we uitgebreid over het weer en alle bijbehorende ongemakken, mopperen we over de continue drukte en wat al niet meer op tafel komt…

Echter… vandaag zat ik in de zogenaamde mannenpauzes (woensdag is blijkbaar de dag dat veel dames afwezig zijn…) en wat schetste mijn verbazing? Bijna iedereen zat gedurende de 3 pauzes vastgekleefd aan zijn mobieltje! Even snel facebook checken, even snel kijken of er iemand een woord had neergelegd, even hier op reageren, even kijken of er in voetballand nog iets spannend is gebeurd en wat al niet meer… Het gebeurde zelfs dat iemand aan het darten (d’r hangt ook een dartbord…) was en terwijl zijn tegenstander moest gooien, hij even snel met z’n telefoon in de weer was!

Ik bedoel… ik ben ook niet vies van een spelletje wordfeut en ja, ik check ook regelmatig mijn mail maar kom op zeg… je kunt toch wel een paar uurtjes zonder dat ding? Mijn telefoon zit gewoon in mijn handtas en zolang ik het ding niet hoor dan zit ie daar prima.

Ik snap werkelijk waar niet dat mensen (ik gooi het maar even wat ruimer…) zich zo onbeschoft gedragen in gezelschap, want ik vind het gewoon onbeschoft als je steeds met je mobieltje bezig bent en niet meer het fatsoen kunt opbrengen om een normaal gesprek te voeren.

Of ben ik misschien te ouderwets en moet ik gewoon mijn mobieltje ook meenemen in de pauzes zodat ik mijn collega’s kan whatsappen?

18 gedachtes over “Irritaties…

  1. je ziet het indd steeds meer – bijna alleen maar! op verjaardagen kletst men niet meer met elkaar, iedereen zit individueel met z’n smartphone te weet-ik-veel-watten. zelfs in restaurants aan tafel. loop dan even weg, als het echt zo dringend is. ik vind het heel onbeschoft. netzoals bellend de bus inlopen zonder de chauffeur gedag te zeggen, of aan de kassa bellend afrekenen. echt heel ongemanierd.

  2. Tsja… Ik ben er ook zwaar op tegen en zeg er altijd iets van als iemand in mijn gezelschap of in mijn huis vastgekleefd zitten aan hun mobiel. Maar tijdens een pauze zou ik ook even eea willen checken, zou ik heel even geen behoefte hebben aan praten. Even lekker terugtrekken en ontspannen. Dus -eh- ik begrijp het in dit specifieke geval wel eerlijk gezegd.

  3. Je ziet het inderdaad steeds meer. Ook op verjaardagen… Zelf heb ik ook een smartphone maar ben ik me er wel bewust van dit niet telkens in mijn handen te nemen. Af en toe stuur ik een apje naar iemand maar meestal lees ik gewoon lekker als ik pauze heb… 🙂

  4. Ik heb er ook een hekel aan , maar je ziet het steeds meer
    Als ik op bezoek blijft mijn mobiel mooi in mijn handtas
    en als we uit gaan eten , gaat hij uit
    Ik wens jou nog een hele fijne Donderdag

    Liefs Gerda

  5. Je ziet het tegenwoordig inderdaad steeds meer; mensen die constant in de weer zijn met hun telefoontje. Ik kijk er zelf ook regelmatig op (berichtjes en mail), maar ik kan echt wel even zonder m’n mobiel in de lunchepauze 😉

    Een fijne dag!
    liefs Insoon

    ps: heb je je Ka’tje inmiddels al weer terug?

  6. Nou meis, we kunnen elkaar de hand schudden. Ik heb er ook een hekel aan als iemand helemaal vastgelijmd is aan zijn phone en in mijn ogen ben je dan gewoon een beetje zielig. Wat zou je nu daadwerkelijk missen als je een dag niet op je telefoon hebt gekeken? Alles wat écht belangrijk is komt op de een of andere manier wel tot je. Is het niet via de radio op je werk, dan wel ’s avonds bij het journaal. Je irritaties zijn heel begrijpelijk. Mensen maken geen echt contact meer en eerlijk gezegd, wil ik ook niet alles weten. Heerlijk juist die anonimiteit!
    Goed weekend meis x

  7. Dat is dus voor mij een reden om dus geen FB op mijn mobiel te hebben!! Ik irriteer mij daar ook enorm aan! Ik heb wel twitter, maar die gebruik ik amper nog en verder gebruik ik mijn foon alleen als het nodig is! Maar in gezelschap van real-life-people moet het ook wel real-life blijven…te gek voor woorden!!!

    • Ja Wanda , over verslaving gesproken , er zijn mensen die niet anders doen , overal , en te onpas .
      Het stoort mij ook zeer , maar we kunnen enkel een goed voorbeeld geven .
      Fijn weekend meis , groetjes Lia

  8. Dat zou wel humor zijn; je collega’s whatsappen in de pauze, terwijl je naast ze zit.

    Tja, die mobieltjes zijn wel erg belangrijk geworden. Maar ik heb gelukkig ook al geluiden gehoord dat de lol er na een tijdje weer af gaat en de gebruikers dan weer meer oog krijgen voor de niet-virtuele omgeving.

  9. Ja het is wel een algemeen beeld wat je nu schetst. Ik probeer het alleen op de momenten te doen dat ik alleen ben of thuis. Maar zoals wij gisteren gingen skien, dan staat de telefoon de hele dag op roaming en zodra we de grens over gaan, gaat iedereen bezig met zijn mobiel.

  10. Heerlijk blogje, ik ben het volkomen met je eens. Dit zie ik ook altijd in de trein, alle koppies naar beneden kijken, naar de mobiel. Als je het in de hand houd, zoals jij heb ik daar geen problemen mee. Maar midden in een gesprek toch even de mobiel pakken omdat er een piepje af ging van FB o.i.d. Dat vind ik een beetje A-sociaal

Reageren mag hoor!

