Maart leesmaand…

Alweer een maand voorbij (en nog steeds winter…), en opnieuw weer de nodige boeken gelezen. Kortom, het is weer tijd om de balans op te maken! Wil je meer over de boeken weten, dan gewoon even op de auteur klikken!

verzwegen Kristina Ohlsson – Verzwegen: Wat hebben een vermoord domineesechtpaar, een ondergedoken vluchteling en een jonge vrouw die ontdekt dat ze nergens meer staat geregistreerd met elkaar gemeen? Het is het 1e boek wat ik van deze schrijfster las en het zal zeker niet de laatste zijn. Prettige schrijfstijl, goed uitgewerkte personages en een verrassende ontknoping. Je leert zowel de slachtoffers als het rechercheteam wat het onderzoek leidt, goed kennen. Er schijnen inmiddels meer boeken met ditzelfde rechercheteam te zijn, dus ik hou het zeker in de gaten…

Nancy Richler- Oorlogsbruid: Een jonge joodse vrouw trouwt met de broer van de man metdeoorlogsbruid wie ze zou gaan trouwen, krijgt een dochtertje en verlaat vervolgens haar gezin. De dochter gaat uiteindelijk op zoek naar het waarom hierachter en probeert zo alsnog haar moeder te leren kennen. Tja, ik moet eerlijk bekennen dat ik hier meer van had verwacht, na het lezen blijven er nog tig vragen onbeantwoord en dat is iets waar ik zelf een enorme hekel aan heb, tenzij er een deel 2 komt maar dat is in dit geval niet aan de orde.

keuekenmeidenromanKathryn Stockett – Een keukenmeidenroman: In de jaren 60 laten blanke vrouwen wel de opvoeding van hun kinderen over aan zwarte vrouwen maar verbieden ze hen om gebruik te maken van hetzelfde toilet om zo geen enge ziektes te kunnen oplopen. Een grappig, ontroerend geschreven boek wat heel duidelijk de rassenscheiding in die jaren weergeeft en wat je tevens aan het denken zet. Eigenlijk hoop ik dat er nog een vervolg komt zodat je weet in hoeverre de levens van de zwarte vrouwen zijn veranderd…

Kate Mosse – De vergeten tombe: Deel 2 van deze trilogie (wat overigens ook gerust zovergetentombe gelezen kan worden…) en opnieuw een verhaal wat het verleden en heden samenbrengt. Jonge Amerikaanse journaliste gaat in het heden op zoek naar haar familie en doet tevens onderzoek naar een musicus terwijl we tegelijkertijd het leven van een jonge Franse vrouw in het verleden volgen die de herkomst van een spel tarotkaarten probeert te achterhalen. Door de zeer boeiende schrijfstijl werd ik zo het verhaal ingetrokken en kon ik het boek maar met moeite opzij leggen. Het zorgde er tevens voor dat ik zeker nog naar deze omgeving van Frankrijk wil…

11 gedachtes over “Maart leesmaand…

    • Ik normaal ook, maar af en toe lees ik ook weleens wat anders tussendoor, vooral boeken over de WOII of historische romans spreken me dan wel aan… Ben benieuwd welke jij deze maand hebt gelezen!

  1. Ik heb net ook mijn boekenlijstje bijgewerkt 😉
    Dat eerste boek klinkt goed, ga de titel even opschrijven. De Keukenmeidenroman heb ik pas ook gelezen. Inderdaad een mooi boek en ik ben ook wel nieuwsgierig hoe het nu verder is gegaan met de hulpen, want ik vond ’t wel een beetje een open einde…

    liefs Insoon

  2. Van “Een keukenmeidenroman” heb ik laatst de film gekeken (genaamd “The Help”). Als je het boek hebt gelezen is het echt een leuke film om naar te kijken! Maar mijn vriend had het boek niet gelezen, en hij vond de film maar een beetje vaag. Ik zou ‘m wel aanraden voor mensen die het boek hebben gelezen dus 🙂

    Het boek heb ik zelf in 2012 gelezen, mijn recensie staat hier (over het Engelse boek).

Reageren mag hoor!

