Social Media: wel/niet in je vakantie? (1)

Nu de vakantie steeds dichterbij komt, wordt het natuurlijk de hoogste tijd om met de voorpret echt te starten en om mijn collega’s niet helemaal gek te maken met mijn gewauwel van ‘ik hoef nog maar …. dagen’, ga ik jullie er de komende tijd maar even mee lastig vallen!

Vroeger… je weet wel… in het pre digitale tijdperk ging je op vakantie, nam je uitgebreid afscheid van jan en alleman, beloofde je braaf om direct een kaartje te sturen zodat het thuisfront wist dat alles goed was en ja, als er nog geld over was, gooide je ook nog een paar muntstukken in zo’n telefooncel (voor de jongeren… zo’n hokje met daarin een heuse werkende telefoon… jaja…). Televisie was er vaak niet en internet… nog nooit van gehoord!

Daarna kwam het tijdperk van de mobiele telefoon, nog van die joekels in die tijd, en hoefde je dus niet meer in de rij te staan bij die inmiddels half gesloopte telefooncel maar kon je het thuisfront sms-en! Jaja, ook dat hebben we ooit nog gehad! Bellen vanuit het buitenland was nog steeds te duur, dus veelal bleef het beperkt tot een sms-je en natuurlijk die goedbedoelde ansichtkaart met de meest prachtige foto’s van de omgeving en op de achterkant voorzien van een zelfgetekend zonnetje met natuurlijk de graden erbij vermeld (altijd wat hoger dan dat het echt was…)

Echter… toen gebeurde het, men lanceerde internet (okay, het bestond natuurlijk al maar het was zeker niet overal buitenhuis) … en prompt gingen de laptops mee op vakantie want ja, dat was natuurlijk helemaal handig. Kon je gelijk een mailtje met foto’s naar het thuisfront versturen! En… natuurlijk het wereldnieuws in de gaten houden en direct ook je mail checken. Zo handig… hoefde je bij thuiskomst ook niet meer die tig nieuwsbrieven/reclamedingen en zinnig leesvoer door te worstelen!

En tegenwoordig… ja, heus… tegenwoordig bestaat er zoiets als de smartphone! Zo’n klein apparaatje waarmee je ook schijnt te kunnen bellen maar waarbij je vooral zo en overal op wifi (lees: gratis internet) kunt!

En… natuurlijk niet te vergeten… gewoon door kan blijven gaan met je sociaal leventje, je kunt je nog steeds een slag in de rondte whatsappen, al dan niet direct met fotootjes die je met datzelfde ding hebt gemaakt, facebooken om te kijken wat iedereen tijdens jouw vakantie uitspookt, je spelletje wordfeut/nummi/quizbattle of welk spelletje dan ook hoef je niet te verliezen omdat je te lang niet hebt gespeeld.

Kortom, het kan allemaal gewoon door blijven gaan… tenzij… jaja, tenzij je echt vakantie wilt vieren en gewoon lekker van je gezelschap en de omgeving wilt genieten zonder dat je steeds met allerlei andere dingen c.q. mensen bezig bent…

En nee, nu niet direct roepen dat dat ook kan terwijl je met je smartphone bezig bent, want geloof me… het is totaal niet ontspannend als je steeds aan het scrollen bent op zo’n klein schermpje terwijl je je ondertussen afvraagt waarom vriendin zus of zo dat nu weer op facebook/twitter heeft gezet of waar ze in hemelsnaam is geweest als je haar instagramaccount aan het checken bent.

social_media_op_vakantie2

Wat ik zelf doe in mijn vakantie? Dat lees je later deze week!

15 gedachtes over “Social Media: wel/niet in je vakantie? (1)

  1. Van mij mag de laptop thuisblijven. Ik kan makkelijk enige weken zonder mijn blog, mail en FB. Vlam echter, vindt het altijd leuk om middels foto’s iedereen op de hoogte te houden. Dit jaar hebben we een huisje met wifi. Hoop dat het mee gaat vallen, dat alle apparaten niet teveel in gebruik genomen worden.

  2. Telefoon wel mee maar zeker geen laptop. Ik weet zeker dat ik dat toch even op IG en FB zal zitten…ook met telefoon 😉

  3. Tja, mij straf je als ik mijn iPhone niet mee mag nemen. Ik gebruik hem niet zo intensief als thuis, maar hij gaat zeker mee. Al is het maar als fototoestel…

  4. Zelf is het voor mij al heel lang geleden dat ik op vakantie ben geweest. Maar als ik ga, dan zal ik toch eerder proberen lekker te genieten van mijn vakantie. Hooguit even alles checken op wat rustigere momenten, want vakantie daar zou ik na zoveel tijd toch meer van wilen genieten.

  5. Haha ja wij nemen de tablet mee… Speciaal gekocht eigenlijk hiervoor..
    Tsjah ben toch net getrouwd dan en wil dan wil zo mn dingetjes delen hihi..
    Maar zal niet elke dag zijn hoor! Vorige vakanties heb ik nooit iets gedaan eigenlijk!

  6. De vakantie is naar mijn idee toch vooral bedoelt om te relaxen en even niet aan de alledaagse dingen te denken. Nieuwe indrukken opdoen, lekker veel foto’s maken en wat meer quality time doorbrengen met je partner/familie/vrienden. Ik heb er in NL al een hekel aan dat mensen zo vastzitten aan hun smartphone, laat staan op vakantie! Dus nee, bij ons geen extra apparatuur dan de fotocamera en een mobieltje (waar je niet eens foto’s meer kan maken) om het thuisfront te laten weten dat we goed zijn aangekomen.

  7. Vakantie is altijd zonder internet voor mij.. Wel maak ik foto’s met m’n mobiel en heb ik afgelopen vakantie 1 foto op Instagram gezet.. Verder doe ik er zo min mogelijk mee.. Lekker relaxen, zwemmen en andere dingen doen! Daar is in mijn ogen vakantie voor.

  8. Vanwege werk van Gertom gaat laptop altijd mee, maar zelf doe ik er maar weinig mee. Wel handig om je vakantieverslag en foto’s erop bij te houden zoals wij het vorig jaar hebben gedaan toen wij naar USA gingen. Maar twitteren en FB doe ik vrijwel nooit als ik lekker weg ben.

  9. De laptop gaat wel mee op vakantie, maar dat is vooral voor bankzaken en mail. Telefoon gaat natuurlijk ook mee. Maar tijdens mijn vakanties ben ik weinig bezig met bloggen en ander sociaal gedoe 😉 Vakantie is toch vooral gezelligheid met anderen, dingen zien en vooral genieten. En steeds op je mobiel kijken, dat hoort er dan voor mij niet bij.

  10. Ik vind de rust overdag wel heerlijk. Normaal gesproken gaat de hele dag door mijn telefoon, maar ’s avonds vind ik het toch wel fijn om even te kijken wat er is gebeurd en even bij te kletsen met de mensen in Nederland…

Reageren mag hoor!

