Moeten of willen?

31e07_124268754532022Ligt het aan mij, zit ik gewoon in een pre-middlife crisis of zijn er meer die ook moeite hebben om de juiste balans tussen moeten en willen te vinden?

Te vaak betrap ik mezelf erop dat ik het gevoel heb dat ik allerlei dingen moet waardoor het willen van dingen er bij inschiet. Natuurlijk wil ik graag een lekkere belegde boterham, dus moet er gewerkt worden. Klinkt logisch, mijn werk op zich vind ik ook geen probleem maar wel de hoeveelheid tijd die er in gaat zitten. Als vrouw zonder kids werk ik 36 uur, voor sommigen standaard, voor anderen veel, op mijn werk betekent het parttime. Het is een gewone kantoorbaan van 8 tot 5, tel daar 2 uur dagelijkse reistijd bij op en het feit dat ik eigenlijk uiterlijk 22.30 uur moet beginnen aan mijn schoonheidsslaapje, dan weet je dus dat er bar weinig tijd voor mezelf over blijft. Dan heb ik nog niet eens gemeld dat te vaak de accu dan al aardig leeggeprutteld is…

Van mezelf moet ik 3 keer per week sporten om fit te blijven, om af te vallen, om me energieker te voelen maar dit moet dus allemaal ’s avonds als de accu al nagenoeg leeg is. En ja, sommigen krijgen extra energie van het sporten, ik meestal ook wel, maar om me er toe te zetten, is dan vaak een ware martelpartij en te vaak schiet het er dan gewoonweg bij in… In de weekenden zijn er natuurlijk ook 2 ochtenden beschikbaar waarvan ik meestal de zaterdagochtend wel doorbreng in de sportschool maar 2 ochtenden achter elkaar is me én teveel van het goede én de zondag beschouw ik echt nog als een rust/relax dag die ik gewoon gezellig samen met vriendlief wil doorbrengen…

We willen ook zo gezond en gevarieerd mogelijk eten en hoewel het echt niet zo is dat je dan uren in de keuken staat, is het te vaak te makkelijk om toch naar iets simpels te grijpen en is de variatie soms ook ver te zoeken, ondanks dat er tig leuke kookboeken me toe schreeuwen om hun recepten uit te proberen.

Mede door de afgelopen vakantie besef ik weer dat er te weinig tijd over blijft om dingen te doen die ik echt graag wil doen, al dan niet voor mezelf, al dan niet voor een ander.

Het zal dus opnieuw een kwestie worden van de prioriteiten opnieuw vaststellen en ook bewust tijd voor mezelf vrij te maken.

Soms zou ik gewoon willen dat een dag meer uren had! Jullie ook?

16 gedachtes over “Moeten of willen?

  1. Herkenbaar! Ik werk ook 36 uur en als vrouw zonder kinderen wordt er heel makkelijk gedacht dat ik genoeg tijd over heb. Mijn reistijd is een uur en mijn werk heeft wel vaste tijden, maar vereist geen van 9 tot 5 mentaliteit. Misschien moeten we minder hoge eisen aan onszelf stellen.

  2. Om die reden ben ik een week of 2 geleden minder gaan werken, per week tussen de 2-4 uur, afhankelijk was er te doen is. Nu heb ik om de week een middagje extra vrij, zalig! Dan maar een minder dik belegde boterham…

    • Bij ons wordt zoiets gewoon lastig omdat we best wel veel parttimers hebben en dan zit je al snel met je bezetting en de hoeveelheid werk die verzet moet worden…

  3. Oezjaaaaaaaa…ik heb geen kinderen, twee honden (die wel net kinderen lijken qua gedrag hihi) en werk sinds een tijdje niet meer. Op zich heb ik dus wel de tijd om van alles en nog wat te doen, zowel wat ik moet en wat ik wil. En toch he…het ook daadwerkelijk allemaal uitvoeren!
    Deels komt het ook dat ik echt een hekel heb aan de dingen die ik moet uitvoeren, met op stip het huishouden 😉

  4. Ik denk idd dat we er allemaal wel eens mee ‘worstelen’ Wanda. De balans is zeker belangrijk en ook mij lukt dat vaak genoeg niet dan wel :-). Ik probeer te genieten van de meest kleine dingen en af en toe is daar een ‘stop’ (vakantie/vrije (mid)dag) voor nodig. Tja, het ‘flauwe’ leven bestaat uit keuzes maken, is waar 🙂 en dus zie ik het maar als een leuke uitdaging!

  5. Herkenbaar hoor! Ik werk 40 uur en in totaal heb ik een uur reistijd en dan moet ik daarnaast ook nog m’n huisje schoonhouden, boodschappen doen, af en toe oppassen op m’n nichtjes en neefje en heb ik een konijn rondlopen dat ook aandacht en verzorging nodig heeft. Dus ja, mijn dagen zijn soms ook te kort 😉

  6. OT: Die collage’s maak ik met ‘InstaCollage Pro’ en als ik er meerdere heb, plak ik ze in ‘Photofilter’ naast elkaar om er 1 plaatje van te maken. Die lijn om jouw collage’s/foto’s heeft met je opmaak/theme te maken, kun je niet zelf instellen…

  7. Op je werk betekent 36 uur parttime??? Hoe dat zo dan?
    En zou die boterham echt minder belegd zijn als je besluit een dag minder te gaan werken? Ik zou voor kwaliteit van leven gaan. En voor rust!

  8. Ik zou toch overwegen om iets minder te gaan werken, ik ben 6 jaar geleden van de 30 uur pw naar de 12,5 uur gegaan….Dana is toen geboren. Mijn loon zakte idd heel hard maar als ik het nu omreken heb ik absoluut een goed loon voor die 12,5 uur pw.

  9. Ivm gezondheidsredenen moet ik er ook voor kiezen nu om geen 40 uur meer te werken en ik vind het fijn. Want ik sport dus amper, puur omdat ik na 8 uur werken (in werkelijkheid ben ik 9 uur op mn werk, maar goed daar vertel ik nog wel ns over) gewoon op ben.. Dit zorgt er idd voor dat ik dingen die ik wil niet doe.
    Maaaaaarrrrr er zit iets in de planning, iets voor totally me.. Dus dat komt goed uit!

  10. Hier voelt het precies zo en dan zit ik nog wel in mijn verlof. Ik heb het gevoel dat ik helemaal niet vooruit te branden ben. Hubbie zegt dat dit door het weer komt. Het lijkt wel of mijn zin met de week minder is. Ik hoop dat je snel de juiste balans vindt.

Reageren mag hoor!

