Recensie: Mama Tandoori – Ernest van der Kwast

boekbloggersclubEen paar weken geleden meldde ik me spontaan aan voor een online leesclub, gewoon omdat het me leuk leek om eens wat anders te lezen dan mijn gebruikelijke genre (thrillers). Vervolgens kreeg ik een mailtje met de keuze uit 2 boeken (Tess Gerritsen – De Zondares en Mama Tandoori – Ernest van der Kwast) en zoals gezegd… ik wilde wat anders dus ging ik voor het laatste…

mamatandooriMama Tandoori is het geromantiseerde verhaal van de Indiase moeder van Ernest van der Kwast. Ze leeft bij het motto Gratis is goed en heeft altijd een deegroller op zak. Ze is bazig, houdt haar echtgenoot flink onder de duim en stelt hoge eisen aan haar 3 zoons.

 

Het boek kent vrij korte hoofdstukken die elk een bepaalde situatie beschrijven of over een bepaald familielid gaan. Rode draad in het boek is het leven en het gedrag van de moeder, Veena, ook wel Mama Tandoori genoemd, verteld door de jongste zoon, Ernest van der Kwast. De titel vind ik overigens goed gekozen omdat het goed verwijst naar de Indiase achtergrond van zijn moeder.

Door de vrij korte hoofdstukken wordt het nergens langdradig maar voor mijn gevoel mist het boek daardoor wel een bepaalde diepgang. Nu kwam het meer over als een stel losse verhalen met ergens Mama Tandoori als rode draad in het verhaal. Door de schertsende toon lijkt het of de schrijver zijn moeder als karikatuur neerzet terwijl hij volgens mij nog steeds op zoek is naar de goedkeuring van zijn moeder.

Hoewel bepaalde situaties, zoals het royaal inslaan van kattenvoer omdat het gratis is terwijl je geen katten hebt en op de begeleiderspas van je gehandicapte zoon meereizen naar Lourdes, wel erg vermakelijk en ontroerend zijn om te lezen, heeft het boek voor mij niet echt een begin en mist het een bepaalde opbouw om naar een einde toe te werken.

Al met al een leuk vlot geschreven boek voor tussendoor maar wat mij betreft geen boek die je gelezen zou moeten hebben!

5 gedachtes over “Recensie: Mama Tandoori – Ernest van der Kwast

  1. Wat jammer dat het boek eigenlijk zo is tegen gevallen. Ik ben op dit moment moord en doodslag ook even zat en heb m’n eReader vol geknald met chicklits….even wat anders.

Reageren mag hoor!

