Trouwen: ja of nee?

Ach ja, we kunnen natuurlijk nog wel even voortborduren op mijn vorige blog…

prinsopwittepaardWaar andere meisjes droomden van hun prins op het witte paard en er absoluut van overtuigd waren dat ze ooit met diezelfde prins in het huwelijksbootje zouden stappen, was ik er als klein wichie al totaal niet mee bezig. Sterker nog, ik moest er niet aandenken dat ik mezelf ooit in zo’n jurk met allerlei tierelantijntjes moest hijsen om vervolgens de hele dag in de stralende middelpunt te staan, laat staan dat ik droomde over een potentiële echtgenoot.

Waar getrouwde stellen (meestal de vrouw dan…) aangeven dat ze het een fijn geborgen gevoel vinden of graag de naam van hun partner willen dragen of dat het een bezegeling van de liefde voor elkaar is, haal ik stomweg mijn schouders op. Ooit dacht ik nog dat het allemaal vanzelf wel zou komen maar niet dus…

En het waarom kan ik niet eens goed onder woorden brengen, ik heb helemaal niks tegen het huwelijk maar het heeft voor mij gewoon geen toegevoegde waarde, ik krijg er geen bepaald gevoel bij, ik hoef ook niet zo nodig de naam van vriendlief te dragen (hoewel ik het wel een mooie naam vind maar mocht er getrouwd worden en ik zou mijn naam er wel achter plakken, dan wordt het wel een heul mond vol…), heb ook niet het idee dat ik me dan meer geborgen zou voelen dan nu en om het te zien als een bezegeling van onze liefde… nah… doet het ‘em ook niet voor mij.

Maar voordat jullie nu massaal gaan denken dat ik het huwelijksbootje af hou en dat vriendlief wel staat te trappelen om er in te stappen… dat is dus niet het geval! We hebben er natuurlijk weleens over gebabbeld maar hebben allebei zoiets van… nah… niks voor ons!

Nee, wij hebben juist gezegd dat als we 12,5 jaar niet getrouwd zijn dat we dan best wel een feestje willen geven…

Maar vertel… hoe zit het met jullie? Getrouwd en zo ja, wat was dan de voornaamste reden en zo nee, zou je willen trouwen en waarom?

20 gedachtes over “Trouwen: ja of nee?

  1. Getrouwd, al 19 jaar. Waarom? Ouderwets misschien? Het gevoel.. Toch een bezegeling van de liefde voor elkaar. Voor mij was en is dat nog steeds belangrijk. Maar dat mensen niet trouwen om welke reden ook is ook prima. Gelukkig leven we in de moderne tijd!

  2. Getrouwd , al 49 jaar , we hadden een huis en samenwonen ?? je ging trouwen .
    Ik ben nog steeds blij met mijn man , ik zeg altijd mijn vriend ..
    Groetjes Wanda en een mooi weekend .
    Lia

  3. Inmiddels ruim 5 miljoen minuten 😉 voor de 2e keer getrouwd. Voor mij is het toch qua relatie ‘de kers op de taart’ 🙂 Ik vind het vooral leuk om te zeggen ‘mijn man’ en dat hij praat over ‘zijn vrouw’. Ieder zijn ding toch 😉

  4. Ik ben vorig jaar getrouwd en ben er nog steeds heel erg blij mee. Voor mij was het een meerwaarde om toch wat meer verbonden te zijn met elkaar. Ook vind ik het fijn dat ik nu zijn achternaam draag.

  5. Niet getrouwd, maar woon al bijna 22 jaar samen met mijn ‘prins op het witte paard’ Trouwen.. ik heb er helemaal niks mee. Vind het niet leuk, niet nodig en het geeft voor mij absoluut geen meerwaarde aan onze relatie. Hij heeft me wel ten huwelijk gevraagd, ooit, lang geleden en ik zei ja; waarop we vervolgens besloten om het lekker niet te doen. Maar ieder zijn ding natuurlijk; er zijn mensen die het wel belangrijk vinden en dat is prima. Voor mij hoeft het dus niet…!

  6. Wij zijn al 35 jaar getrouwd. We hielden erg veel van elkaar maar we zijn voornamelijk getrouwd omdat we anders geen huis kregen. Zo ging dat nog in die tijd, in ieder geval bij ons in het dorp.

  7. Wij zijn 20 November 7 jaar getrouwd, we waren destijds ‘al’ ruim 6 jaar samen en ik was zwanger van Dana. Dat wij zijn getrouwd is meer een kwestie van ‘makkelijk’ geweest. Zo hadden we alle drie dezelfde achternaam en hoefde we niet door een rompslomp van papieren. Als klein meisje droomde ik altijd van een ‘prinsessen’ trouwdag, wij hebben het tegenovergestelde gedaan. Allebei onze ouders zijn gescheiden en kunnen niet echt samen door 1 deur qua familie. Wat voor ons resulteerde in een klein huwelijk op het gemeentehuis en een dag ‘feesten’ thuis. Op dat moment vond ik het best jammer maar nu ik terugkijk ben ik eigenlijk heel blij met hoe we het hebben gedaan. Mijn mooiste dag van m’n leven blijft toch de geboorte van Dana 😉

  8. Eind volgende maand ben ik 3 jaar samen met de Amerikaan. We zijn (nog) niet getrouwd.
    Als kind, tiener en twintiger riep ik altijd niet te gaan trouwen. Inmiddels ben ik wel van gedachten veranderd. Zou wel willen trouwen, maar dan klein & intiem. Niet een groot feest ofzo. Trouwen om de liefde, maar ook een beetje om het praktische. Wanneer we getrouwd zijn kan de een ergens gaan werken en kan de ander mee omdat we getrouwd zijn.
    Mocht ik nu een baan in weet-ik-veel-waar krijgen dan kan het lastig zijn om daar samen heen te kunnen gaan.

  9. Al 6 jaar getrouwd, met dikke buik in de jurk. En de reden… Tja we wouden kinderen en ik wou niet de enige zijn met een andere achternaam en we wouden een leuk feestje zolang iedereen (opa’s en oma’s) nog in goede gezondheid waren. En dat het feest leuk was, daar weet jij nog wel wat van 😉

  10. Bijna 26 jaar samen gewoond. Een groot feest toen we 25 jaar samen vierden – inclusief een nep-trouwerij. Toen sloeg het noodlot toe (lees:borstkanker). Een aantal jaren in m’n eentje en volgende week ben ik precies 1/2 jaar getrouwd. Dus ik heb het allebei aan ‘den lijve’ ondervonden …

  11. Ik ben 22 jaar getrouwd, de 2de keer trouwens, De eerste keer 7 jaar .. maar dat was dus niet de ware. Ik ben getrouwd omdat sommige dingen dan geregeld zijn en het klinkt heerlijk, mijn man of mijn vrouw.

  12. Yep ik ook, inmiddels alweer 9 jaar!! En gewoon omdat wij dat de logische stap vonden na het samenwonen en voor het krijgen van kinderen. Beetje ouderwets dus 😉 En natuurlijk een meisjesdroom!! 🙂 Ik snap wel dat er mensen zijn die er geen meerwaarde in zien!!

Reageren mag hoor!

