Uitstelgedrag…

Just-Do-It

Uitstellen tot het laatste moment… wie doet het niet? Zeg het maar eerlijk hoor! Ik kijk je er echt niet op aan want ik doe het zelf namelijk ook met enige regelmaat!

Zo heb ik jarenlang geroepen dat ik echt geen tijd had om te gaan sporten want wanneer moest ik dat in hemelsnaam doen? Maar goed, nadat ik bij mezelf te rade was gegaan en tot de conclusie was gekomen dat ik best wel veel tijd achter de pc doorbracht, hakte ik toch de knoop door en stapte ik de sportschool binnen. Met als gevolg dat ik nu inmiddels 5 jaar lid ben waarvan ik waarschijnlijk 4 jaar echt gesport heb (tussentijds had ik ook nog weleens last van het zogenaamde uitstelgedrag…).

Ook in mijn werk ben ik nog weleens geneigd om een lastig dossier even aan de kant te schuiven met het idee dat ik dat later op de dag wel even oppak. Met als gevolg dat ik om 5 uur, als ik de boel aan het afsluiten ben, tot de ontdekking kom dat datzelfde dossier nog braaf in mijn vensterbank lig… Tja, dan wordt het dus geheid een dagje (of 2) later… Let wel… het is niet een spoeddossier hoor! Hoewel… uiteindelijk wordt alles spoed natuurlijk als je het maar lang genoeg uitstelt maar zo erg ben ik nu ook weer niet…

Vanavond viel mijn oog opeens weer op het affiche waarin een foto-cursus wordt aangekondigd en wederom moet ik met het rood op mijn kaken bekennen dat ik al jaren roep dat ik dat echt wil gaan doen maar jullie raden het al… het is er nog nooit van gekomen! Net als die taalcursus Spaans, Frans of Italiaans… Opnieuw roep ik dan dat tijd het probleem is maar he… is het ook niet zo dat waar een wil is een weg is? Of zoiets…

Ergens in augustus had ik een tegoed bon gekocht voor het maken van een fotoboek met het idee dat ik die bon mooi kon gebruiken voor onze vakantie in Oostenrijk. Bon was geldig tot 28 oktober (nog een paar dagen dus…) en we kwamen een maand geleden al terug dus me dunkt dat ik voldoende tijd had om dat in orde te maken. Nou, dat is ook wel gelukt, gisteren heb ik de hele dag lopen klooien en doen maar het boek is af én ruim (nou ja, wat is ruim…) op tijd! Maar wederom vraag ik me dan af waarom ik niet gewoon 3 weken geleden al was begonnen want dan hoefde het niet weer zo op het laatste moment…

Ach… aan de andere kant, het kan altijd nog erger! Zo heb ik vriendlief ooit beloofd om zelf een appeltaart te bakken, wetende dat ie daar zo gek op is en ze zeggen toch dat de liefde van de man door zijn maag gaat?  Nou, we zijn inmiddels tig appeltaarten verder maar denk maar niet dat ze van mijn hand zijn hoor! Ik geloof dat ik dit al zo’n 8 jaar aan het uitstellen ben! En waarom? Tja, koken vind ik leuk maar bakken… nah… niet echt mijn ding, op de een of andere manier heb ik altijd het idee dat het zoveel werk is én dus stel ik het uit… (of koop ik het gewoon met liefde in de winkel want vriendlief zijn maag moet natuurlijk wel worden gevoed!)

Maar hoe zit het met jullie? Stellen jullie ook dingen uit of pak je direct de koe bij de horens?

15 gedachtes over “Uitstelgedrag…

  1. Herkenbaar hoor! Zo lag het bijlezen van blogjes al een tijdje op me te wachten en ligt nu mijn boek weer ongelezen naast me. En ik zou nog zoveel bakken ook en zondag wilde ik zwemmen. Komt wel weer 😉

  2. Oooh dat is héél herkenbaar! 😉
    Maar op een of andere manier lijkt het wel alsof het beter gaat als ik onder wat druk moet werken. (als ik het dus toch nog nét op tijd af moet krijgen, dan is er wel de tijd voor).
    Ook ik denk weinig tijd te hebben, maar als je ziet hoeveel tijd er in series kijken gaat….. oeps… dat zou best véél minder kunnen. Maar ja, ook dat is hobby/ontspanning.

  3. Hahaha leuk geschreven! Ik herken mezelf er wel in af en toe 😉 ‘lastige’ dingen of dingen die ik gewoon niet leuk vind, schuif ik dan steeds een stukje vooruit 😛 en ik zou van mijn vakantie van afgelopen juni een fotoboek maken… ook nog niet gebeurt 😛
    van de sportschool vind ik wel erg goed van je! dat is mij niet gelukt 😉

    • Oh, ik moet nog een jaarboek van 2012 maken, vakantie 2012 en 2013 is wel klaar maar van de overige uitstapjes maak ik meestal een klein boekje maar ja, van 2012 moet dus nog…

  4. Ik herken het wel hoor. Beloofde ook al jaren om draadjesvlees te maken, maar het kwam er nooit van. Tot afgelopen maandag, toen heb ik eindelijk mezelf een schop onder mijn kont gegeven en dat vlees klaargemaakt. En ook op schoonmaak gebied wil ik wel tot uitstellen komen tot het echt niet meer kan in mijn ogen.

  5. Herkenbaar. Ik wil dolgraag weer Sonjabakkeren en heb zelfs een collega gevraagd mee te doen. Zij doet het al trouw vanaf april en ik, ik moet nog beginnen .. zucht ( zij is 25 kilo kwijt, ik niet )
    En dat van die dossiers herken ik ook haha

  6. Oei, appeltaart bakken doe ik ook niet graag. Appels schillen en snijden? Verschrikkelijk.
    Ik ben ook een echte uitsteller. Zo erg zelfs, dat ik te laat was met inschrijven voor mijn propedeuse-uitreiking.

Reageren mag hoor!

