De wereld rond…

wereldbol

Vroeger riep ik altijd dat ik iets van de wereld wilde zien, ik wilde naar Amerika, ik wilde absoluut eens naar Australië, ook al betekende dat dan dat ik weet niet hoe lang in het vliegtuig moest zitten, maar dat was het dan eigenlijk ook wel… Afrika, Azië… op de een of andere manier kwamen deze continenten nooit bij me op. Ik denk dat het vooral kwam omdat ik het idee had dat je dan ook avontuurlijk aangelegd moest zijn, geen idee waar ik die kronkel vandaan had maar dat had ik mezelf blijkbaar aangepraat dus nee, dat waren niet de landen op mijn travellist…

Ik hoefde niet zo nodig met eigen ogen de armoede of hongersnood te zien, dacht ergens dat dat mijn vakantiegevoel te niet zou doen en ging er gemakshalve aan voorbij dat je, naast armoede en hongernood, ook nog genoeg prachtige dingen in die landen kunt zien en dat het niet alleen maar kommer en kwel is.

Maar goed, met ex ben ik wel in Canada (British Columbia en Alberta) beland, echt een prachtig land, gastvrije mensen en had ik al gezegd dat het een prachtig mooi land is? Ook Amerika kan ik doorstrepen, nou ja, alleen NY en Florida dan maar hoewel ik best nog weleens terug zou willen naar NY (vooral omdat ik er toen was in november 2001, ja, net na die aanslagen…), hoef ik echt niet zo nodig weer naar Florida, veel te commercieel waardoor je heel snel de schoonheid van het gebied over het hoofd ziet (of word je gewoon verblind door de vele knipperende neonreclames?)

En daarbij komt… tegenwoordig speelt geld en tijd best wel een grote rol. Ik zou op zich nog weleens 4 weken vrij kunnen krijgen van mijn werk maar voor vriendlief ligt dat een stuk moeilijker dus gaan we vaak maar hooguit 2 weken achter elkaar weg en dat vind ik voor zo’n niet-Europese bestemming eigenlijk te kort. En ja, ik weet niet hoe het met jullie aanwas is maar hier groeit er nog steeds geen geldboompje in de tuin dus ook de kosten bij een dergelijke bestemming spelen zeker wel een rol.

Natuurlijk is het zo dat als je echt iets wil, dat je er dan voor kunt gaan sparen, dat je zelfs een vakantie kunt overslaan maar dat heb ik er eigenlijk niet voor over. Vakantie is voor mij redelijk heilig en om dan een jaartje over te slaan… pfff… dat wordt dan best wel een opgave (niet als het echt financieel niet kan of om gezondheidsredenen of als er iets binnen de familie is…) maar nee, ik ga liever elk jaar op vakantie en als het kan 2 keer of 2 keer een week in plaats van 2 weken aaneen. Ook een luxeprobleem natuurlijk…

En dat brengt me ook direct bij het laatste punt (zo langzamerhand zullen jullie ook al wel flauw zijn van mijn gewauwel…) namelijk dat er binnen Europa nog zoveel te zien is! Ik kan België, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Portugal, Denemarken, Tsjechië, Hongarije, Griekenland, Italië, Oostenrijk en Zwitserland dan in zekere zin wel doorstrepen maar a) heb ik natuurlijk hooguit bepaalde streken van de desbetreffende landen gezien en b) wil ik zeker nog eens naar Noorwegen, Zweden, Kroatië, Groot-Brittanië, Polen en Slovenië, dus nee, voor ons niet zo snel een niet-Europese bestemming maar wat het dan volgend jaar wel gaat worden?

Oh ja, de inspiratie voor deze blog kwam doordat Marcella me hier naar vroeg…

Maar vertel: buiten of binnen Europa?

19 gedachtes over “De wereld rond…

  1. Je weet het he ?? Oostenrijk , en waarom ?? het is mooi en het is vertrouwd .
    Heb ik fan geen andere wens , ja hoor , in de winter naar Lapland en IJsland lijkt me voor een korte trip ook wel mooi , maar dat allemaal georganiseerd , want anders komen we nergens , en dat georganiseerd reizen zien we dan weer niet zitten , dus gaan we lekker naar Oostenrijk en verkennen we ons eigen landje
    Groetjes Lia

  2. Binnen èn buiten. Maar ik moet zeggen dat we in praktijk niet zo avontuurlijk zijn. We hebben heel wat keren Amerika aangedaan, maar op het laatst ook bijna uit gewoonte. En verder Zuid- Europa. Ik zou nog wel heel graag naar Nieuw-Zeeland willen, maar ik weet niet of het er ooit van komt.

  3. Tsjah moeilijk Heb nog amper iets ontdekt buiten Europa en binnen Europa al best wat.. tenminste datgene wat ik wil ontdekken 😉 Maar straks met die kleine zie ik het sowieso niet zitten om buiten Europa te gaan… Dus zal het voorlopig binnen Europa blijven 😉

  4. Mijn enigste reis buiten Europa is Zuid-Korea geweest, maar dat was dan ook iets speciaals en niet echt een échte vakantie 😉 Ik zou graag een keer naar Australië willen, maar inderdaad; tijd en geld spelen daarbij een rol. Hier ook nog geen geldboompje ontdekt, haha…
    In Europa heb ik al best veel landen gezien. Waarbij Kroatië en Corsica toch wel favoriet blijven! Maar Noorwegen is ook prachtig, net als Wales en Italië.

  5. Leuk dat je mij vraag beantwoord hebt. Lastig dat je geen langere periode vrij kunt krijgen. Ik vond drie weken achter elkaar altijd vrij ‘standaard’, maar dat is het niet als ik het zo lees. Collega van me ging wel 10 dagen naar Curacao, dus zoiets kan altijd nog buiten Europa. Maar je wilt ook nog erg mooie landen in Europa zien, dus je vermaakt je nog wel even 😉 Ik ben zelf ook in Frankrijk en Spanje geweest, maar ik kan naar beide landen zeker nog wel 4x terug op elke keer een andere regio te bezoeken. Verdieping in een land is ook wel tof. Van Frankrijk ken ik dus alleen Parijs, lijkt me gaaf om ook veel meer van de natuur van het land te ontdekken!

    • Curacao in 10 dagen is zeker een keer een mogelijkheid maar inderdaad vriendlief gaat hooguit 2 weken achter elkaar weg, met een eigen winkel is het gewoon lastig om langer weg te gaan dus vandaar dat we het meestal bij 2 weken houden en later dan vaak nog een weekje… Bevalt me ook erg goed hoor!

  6. Zowel binnen als buiten Europa vind ik leuk. Ik heb ondertussen al wel wat van de wereld gezien en het blijft trekken. Ik zou ook niet graag zonder mijn vakantie doen. Als het niet anders kan, oké, maar het liefst toch wel 1 a 2 keer per jaar.

  7. Allebei eigenlijk wel haha… Binnen Europa nog zoveel te zien dus daar beginnen we maar, maar als echte Francofielen zijn andere landen voor de zomer best lastig haha. Verder wil ik heel graag naar Australië. À vanwege mijn familie en b gewoon voor het land.

  8. Wij willen, als het financieel mogelijk is, om het jaar wat verder weg. Heb nu Thailand en Java/Bali gehad en het volgende op de wenslijst is USA of China. Dus we zijn nog aan t dubben. De VS is veel duurder dus de luxe van 2 x vakantie vervalt dan en dat is best jammer haha
    luxe probleem hoor. Beide kunnen we 3 a 4 weken weg maar we gaan altijd 21-22 dagen, lang zat.
    En als het die beiden niet worden dan pakken we de auto en gaan Europa door .. we weten het nog niet !

Reageren mag hoor!

