Kerstmarkten: oubollige gezelligheid of niet?

IMG_0036Elke stad of dorp organiseert in de maand december wel een keer een kerstmarkt maar nergens wordt deze traditie zo in ere gehouden als bij onze Oosterburen.

De hele maand december staan er diverse kraampjes met handgeschilderde kerstballen, allerlei frutsels en natuurlijk allerlei lekkernijen in diverse steden dagelijks uitgestald.

Al jaren is het traditie dat mams en ik met een busmaatschappij afreizen naar een Duitse stad om daar rond te slenteren over de verschillende kerstmarkten, lekker wat te drinken en te eten, beetje te winkelen, vooral te kleumen en ons te vergapen aan al het pracht en praal wat zo’n stad dan in deze tijd te bieden heeft. Zo bezochten we Hamburg, Munster, Dusseldorf, Bremen, Osnabruck, Oldenburg, Oberhausen en Keulen, waren we ook al eens in Brussel en Antwerpen en waren we zelfs zo gek om voor 1 dagje even naar Parijs en Londen te gaan.

Waarom? Ach ja, je begint met zoiets en dan is het leuk en gezellig, dus het jaar erop besluit je om weer te gaan en voor je het weet is het een jaarlijks terugkerende traditie geworden.

En soms roep je weleens dat het ‘ em dit jaar niet zal gaan worden en als het dan weer zo ver is, dan bevindt je je toch weer in die bus en slenter je vervolgens toch weer over zo’n kerstmarkt. Ooit heb ik van die geurende houten balletjes voor in de badkamer gekocht op zo’n kerstmarkt, maar verder is het vooral een kwestie van kijken en niet kopen, op eterij na dan…

Dit jaar gaan we in de herhaling en wel naar Oldenburg, voor ons een dik uurtje met de bus. Ook wel lekker na die 3 uur durende trip naar Keulen van vorig jaar en zullen we ons wederom prima gaan vermaken.

Kerstdagtocht Keulen 15-12-2012

Maar vertel: hoort een bezoekje aan een kerstmarkt, al dan niet in het buitenland, ook voor jullie bij de maand december of heb je er helemaal niks mee?

19 gedachtes over “Kerstmarkten: oubollige gezelligheid of niet?

  1. Ik ben ook een paar keer geweest, maar voor mij hoeft het niet meer. Ik kan niet zo goed tegen al die slenterende mensen die om de haverklap voor je neus stil gaan staan 😉 hahaha, dus ik ga mezelf niet meer pesten. Maar die eettentjes… mjam! Niet de bratwurst hoor, maar die Reifeküche…. heerlijk! Veel plezier.

    • Ideaal joh dat je zo dicht bij Antwerpen woont, ik vind het echt een leuke stad maar helaas, is het voor ons een behoorlijk eindje rijden… Londen is zeker leuk in deze tijd! Net als Berlijn trouwens!

  2. Oubollig of niet, wat maakt het uit 🙂 Gewoon lekker de Kerstsfeer opsnuiven… niets leukers bij vrieskou met een zonnetje én een gluwweintje. Twee jaar geleden Berlijn gedaan, ook erg leuk en mijn wens is nog altijd een keer Londen, dus wie weet…

  3. Leuk toch, van die tradities! Ik ben zelf 1 keer naar de kerstmarkt in Maastricht geweest. Gezellige sfeer, maar ik vond het wel erg druk 😉 Dus voorlopig hou ik het bij kleinschalige kerstmarktjes in de buurt 😉

    Veel plezier met je moeder & een fijn weekend!
    liefs Insoon

  4. Ik was eind november in Newcastle en snoof daar de kerstsfeer al vroeg op. Een echte Duitse kerstmarkt staat nog op m’n wishlist, maar eens doen volgend jaar. Jij veel plezier met je moeder, het wordt ongetwijfeld heel gezellig zo samen!

  5. Ik ben er al naar veel geweest maar Berlijn vond ik het mooist ! In een pak sneeuw lopen ..die geuren, prachtig !
    Dit jaar niet, helaas .. been van mn mannetje wil niet meewerken

  6. Quote “maar verder is het vooral een kwestie van kijken en niet kopen, op eterij na dan…”

    Tja helaas sta ik niet met “eten” op de kerstmarkten maar met andere artikelen. De bovenstaande spreuk is maar al te waar. Veel kijkers gezien en gesproken. Ze gaven allemaal stuk voor stuk complimentjes over de mooi ingerichte kraam en of uitgestalde artikelen. Maar van complimentjes alleen kunnen vele kraamhouders geen brood kopen. De verkopen waren dit jaar zijn zo laag dat de kraamhuren niet eens gehaald werden. Willen we de gezelige kerstmarkten behouden dan is het waarderen van “het kijken en complimenteren” doormiddel van iets te kopen bij de kraam van essentieel belang. Bezoekers en kraamhouders moeten elkaar tevreden en in evenwicht houden toch 😉

    • Dat ben ik in zekere zin wel met je eens. Probleem is alleen dat je aan het begin van zo’n kerstmarkt niks koopt omdat je er dan de hele dag mee moet sjouwen en aan het eind is het vaak zo druk in de paden dat je er niet meer bij kunt komen en dat je, zoals in ons geval, ook nog met de bus bent en dus ook niet veel mee kunt nemen gezien de beperkte ruimte…

  7. Ik ben ook dol op kerstmarkten en kerstinkopen doen!
    Zo wil ik al jaren naar Engeland (Londen of New Castle) of Duitsland maar werd het al snel Marrakech, thuis de Dordtse kerstmarkt, en afgelopen jaar Brussel!
    Volgend jaar hoop ik dan ook écht naar Duitsland te gaan 🙂

Reageren mag hoor!

