Ik lees Nederlands…

ikleesned540Duh, ik lees toch altijd Nederlandse boeken? Sinds wanneer waag ik me nog aan een Engelse, Duitse of een Franse boek? Sinds mijn eindexamen vwo eigenlijk nooit meer, op zich jammer want op die manier verlies je natuurlijk al snel de feeling met een taal maar aan de andere kant, lezen in het Nederlands is natuurlijk zoveel makkelijker dan steeds met een woordenboek in de aanslag een boek te lezen…

Maar goed, ik dwaal compleet af… Deze blog gaat over de uitdaging Ik lees Nederlands, georganiseerd door Inge, en de bedoeling is dus dat je jezelf uitdaagt door vooraf te bepalen hoeveel boeken je van Nederlandse/Vlaamse schrijvers wilt lezen! Dus geen vertaald werk maar gewoon het origineel!

Nu was het zo dat ik me voor dit jaar al tot doel had gesteld om in totaal 50 te willen lezen. Vorig jaar had ik er 54, dus me dunkt dat ik een lichte speling heb en ja, ik had al voorzichtig bedacht om hiervan 10 van Nederlandse schrijvers te willen lezen. Gewoon omdat ik het gevoel heb dat ik vaak ten onrechte het idee heb dat het Nederlandse werk niet boeiend genoeg is, althans dat probleem heb ik vaak met de Nederlandse thrillerschrijvers, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar over het algemeen vind ik vaak dat ze het niet halen bij hun buitenlandse, en dan vooral de Scandinavische, collega’s.

Maar los van thrillers, oorlogs- en historische boeken, wil ik mijn horizon ook graag verder verbreden en hoe kan dat beter dan aan deze uitdaging mee te doen?

Dus ik ga voor 10 boeken van Nederlandse schrijvers, dus als je nog tips voor me hebt, dan hoor ik het graag van je!

En ja, mocht je mee willen doen, dan kun je je via Inge haar blog aanmelden!

11 gedachtes over “Ik lees Nederlands…

  1. Ik heb mijn doel dit jaar ook op 50 schrijvers ingesteld. Het maakt mij niet uit van wie, als ze maar spannend zijn!!!
    Maar een goede Nederlandse schrijfster is toch wel Simone van der Vlugt, vooral haar laatste twee boeken zijn erg goed.

  2. Ik vind het lastig – Simone en Saskia vind ik beiden wel leuk maar Harry Mulisch is natuurlijk ook niet verkeerd (hoewel ik ‘De Ontdekking’ etc nog steeds niet (uit)gelezen heb!) 50 Boeken per jaar gaan me beslist niet lukken, dat weet ik nu al. 1 Boek per maand nog wel. Hooguit.
    Een heel goed en gezond 2014!

  3. Ik lees juist voornamelijk literatuur van Nederlandse bodem, dus ik heb wel een paar aanraders hoor! Bijvoorbeeld ‘Op zee’ van Toine Heijmans, ‘Lange dagen’ van Pia de Jong of ‘Het land’ van Aukelien Weverling. Mijn favoriete boeken zijn ‘Boven is het stil’ van Gebrand Bakker en ‘Indische duinen’ van Adriaan van Dis. Maar ik houd ook erg van klassiekers zoals ‘Nooit meer slapen’ van W.F. Hermans of ‘De avonden’ van Reve.
    Nou ja, je merkt het al: ik heb genoeg tips.

  4. Als eerste wens ik jou een gelukkig 2014
    Sorry ik lees geen boeken meer
    Vroeger las ik ook best veel boeken
    Wens jou een hele fijne Donderdag avond
    En morgen een hele fijne Vrijdag

    Liefs Gerda

  5. Ik zou zeggen; kijk eens op mijn ‘boeken 2013’pagina! Afgelopen jaar deed ik mee aan deze uitdaging en ik heb hem net gehaald.
    Dit jaar heb ik mijn eigen uitdaging gemaakt; de boekenkast challenge.

    Veel succes in elk geval!

    • Ik ben dit jaar ook bezig aan een boekenkastchallenge 🙂 Maar ik ga me ook nog even aanmelden voor de Nederlandse challenge!

      Ps. Als ik op je username klik krijg ik:
      “limoentjeslife.com has expired
      Warning!

      The webhosting subscription for this domain:
      limoentjeslife.com has expired and is pending renewal or deletion.”

  6. Volgens mij lees ik best veel boeken van Nederlandse schrijfsters. Een paar favorieten: Linda Jansma, Chantal van Gastel, Simone van der Vlugt, Lisette Jonkman, Astrid Harrewijn, Mariëtte Middelbeek, Marjan van de Berg, Svea Ersson, Esther Verhoef, Ingrid Oonincx, etc. 😉

Reageren mag hoor!

