Best of 2013…

bye2013Ik had me eigenlijk nog zo voorgenomen om niet te lang terug te blikken, niet omdat 2013 een minder jaar was, in tegendeel juist, maar gewoon omdat er een heel nieuw jaar op me ligt te wachten en ik nu eenmaal liever vooruit kijk dan achterom maar toch… dit vond ik wel een mooie lijst om nog eenmaal (echt waar!) terug te kijken op 2013…

Wat heb je in 2013 gedaan wat je nog niet eerder had gedaan?

Eh… direct een lastige. Geen idee eigenlijk, hoewel… ik denk dat ik me om de een of andere reden minder druk maak om dingen die in mijn ogen niet meer relevant zijn. Waarom stressen om dingen die het stressen niet de moeite waard zijn? Sommige dingen zijn nu eenmaal zo en ik denk dat ik dat beter weet te accepteren dan voorheen…

Wat is je grootste prestatie van het afgelopen jaar?

Ik wilde dat ik hier kon melden dat het me was gelukt om … kilo af te zijn gevallen maar helaas, geen grootste daden op dit vlak. Ook op sportief gebied kan ik niet vol trots melden dat ik of de marathon of een of andere uitdaging heb volbracht, dus helaas… weinig grootste prestaties…

Welke landen heb je bezocht?

Ah, eindelijk een makkelijke… In april gingen we met vrienden naar Barcelona, daarna volgde in juni nog eens Spanje en wel de Costa Brava, op de voet gevolgd door ons weekendje Luxemburg en we sloten af met een weekje Vorarlberg in Oostenrijk. Ook Duitsland kon trouwens meerdere keren voor leuke dagtochtjes op onze aanwezigheid rekenen…

terugblik2013

Wat zijn je favoriete momenten van 2013?

Pfff… om te beginnen een zaterdag ergens begin maart toen ik er eigenlijk helemaal door heen zat (te druk op mijn werk, te lange winter, gewoon moe…) toen vriendlief me meenam naar Bremen waar we gewoon heerlijk hebben rondgestruind op een antiekmarkt alvorens door de stad te slenteren, gewoon heerlijk om er samen zo even uit te zijn. Natuurlijk 27 maart toen ik paps op zijn 60e verjaardag met mijn aanwezigheid (speciaal vrij genomen) verraste. Ook 21 september, de 40e trouwdag van mijn ouders, was een hele mooie dag, want dit vierden we namelijk met een etentje in St. Gallenkirch tijdens ons verblijf in Oostenrijk.

Wie of wat heb je het meeste geknuffeld in 2013?

Easy… natuurlijk vriendlief! Niet alleen om hem te ‘bedanken’ voor al die keren dat ie er voor me was maar ook omdat ik gewoon gek op knuffelen ben. Ook Schumi heb ik in zijn laatste week bij ons (hij overleed in mei jl. ) heel veel geknuffeld. Normaal was ie niet zo’n typische schootkat maar in zijn laatste dagen werd ie wel heel erg aanhankelijk en daar heb ik toen dankbaar gebruik van gemaakt…

terugblik2013_2

Wat is het beste dat je vorig jaar hebt gekocht?

Oh jee, lastig… ga ik voor mijn nieuwe auto of toch voor ons nieuw bed? Met allebei ben ik namelijk nog steeds dol- en dolblij maar als ik dan toch moet kiezen, dan wordt het ons nieuw bed. Na een paar jaar op een redelijk doorgezakt matras de nacht te hebben doorgebracht, is het een ware verademing om sinds september heerlijk uitgerust wakker te worden!

Waar heb je het meeste geld aan uitgegeven?

Ik zou hier natuurlijk mijn nieuwe auto moeten noemen en dat is ook wel zo, maar vakanties en soortgelijke uitstapjes zijn toch ook best wel een hoge kostenpost geweest…

Je grootste doel wat je hebt bereikt dit jaar?

Tja… misschien de wetenschap dat ik prima in staat ben om een project te leiden omdat ik me, zoals gezegd, niet meer de kop gek laat maken en gewoon alles nuchter blijf bekijken…

In wat faalde je?

The story of my life… namelijk de eeuwige strijd met mijn overtollige kilo’s! Ooit 30 kilo afgevallen, dus ik weet hoe het moet en toch… het is zo lastig om nog eens 10 (of meer) kilo af te vallen… Goede tweede is het niet afkijken van series! Vriendlief heeft van alles op mijn verzoek gedownload en iedere keer begin ik er weer vol goede moed aan en toch weet ik het steeds weer voor elkaar te krijgen om series niet uit te kijken. Waarom? Geen idee, teveel andere prikkels, denk ik…

series

Wat deed je op je verjaardag?

Eerlijk gezegd, geen idee… Ik was jarig op een zaterdag, dus heb vast uitgeslapen, misschien was ik zelfs nog wel zo gek om te gaan sporten, vervolgens vast boodschappen in huis gehaald en het ’s avonds in ieder geval gevierd met familie. Vrij standaard dus…

Welk liedje doet je denken aan 2013?

Eh… lastig, want ik onthou nummers altijd erg slecht. Maar misschien wel Birds van Anouk, niet omdat ik het een heel mooi nummer vond maar het was wel het nummer wat ons weer op de Songfestivalkaart zette!

Wat was je favoriete tv-programma?

Zonder twijfel, Wie is de Mol?! Wat een super goed programma is dit, elke aflevering zat/zit ik op het puntje van mijn stoel en op het werk werd er druk over nagebabbeld. Het leuke was vooral dat ik De Mol voor het eerst in al die seizoenen goed had!

Wat was het beste boek dat je hebt gelezen?

Lastig kiezen uit die 54 boeken… maar dan ga ik toch voor De Boekendief van Markus Zusak. Ontroerend, intrigerend, meeslepend, onwerkelijk, absurd, dit zijn slechts een paar termen om aan te geven hoe ik dit boek heb ervaren. Voor mij echt het boek wat er het afgelopen jaar met vlag en wimpel boven uit stak. Weliswaar op de voet gevolgd door Slaap van Lars Kepler, omdat dit boek je gewoon slapeloze nachten bezorgt en als derde tenslotte De Bibliothecaresse van Auschwitz, een indrukwekkend waargebeurd verhaal over een meisje die in Auschwitz met gevaar voor eigen leven de goedbewaarde boeken moet bewaken…

boeken2013

Wat was je favoriete film van 2013?

Normaal zou ik dit redelijk makkelijk heb kunnen beantwoorden maar helaas… afgelopen jaar hebben we maar heel weinig films gezien en zeker geen films die ik heb onthouden. Daar gaan we zeker dit jaar verandering in aanbrengen!

Wat is het belangrijkste dat je in 2013 hebt geleerd?

Dat je elke gelegenheid moet aangrijpen om bewust te genieten!

11 gedachtes over “Best of 2013…

  1. Al met al een mooi jaar als ik het zo lees en de doelen die je nog niet gehaald hebt, ik zou zeggen, nieuw jaar, nieuwe kansen 😀 En ik sluit me zeker aan voor wat betreft favo tv- programma, Wie is de Mol! Toen ik afgelopen donderdag de tune al hoorde begon ik te glimlachen, heerlijk dat we weer elke week als een Sherlock Holmes aan de slag mogen!
    En ja, slaap van Lars Kepler, ge-wel-dig boek en ik sta te popelen om het vervolg te lezen als het uitkomt!
    Fijne avond meis
    xxx

  2. Leuk om te lezen, mooi lijstje! Wat leuk dat je er als verrassing was op de 60e verjaardag van je vader, erg mooi! En afvallen is lastig hoor. Ik deed er een tijd over, maar ben de draad nu ook even kwijt na alle stress van het overlijden van m’n paps. Ik doe dus gezond met je mee!

Reageren mag hoor!

