Koken: volgens het boekje of kant-en klaar?

IMG_3615Tja, in het kader van het wederom gezond en verantwoord eten, heb ik mezelf voorgenomen om maar weer eens wat vaker iets op tafel te toveren uit 1 van mijn vele kookboeken c.q. tijdschriften…

Normaal maak ik al bijna nooit gebruik van kant-en klare maaltijden, voorgesneden groente, potten saus e.d. maar bepaalde kruidenmixen worden gewoon standaard van de Conimex of Knorr in huis gehaald en ook die zijn natuurlijk vrij gemakkelijk zelf in elkaar te flansen. Maar zoals gewoonlijk (lees: je denkt dat je geen tijd hebt, je denkt dat het gemakkelijker is en wel net zo lekker…) betrapte ik mezelf er de laatste tijd weer op dat dit soort mixjes wel aardig vaak in mijn boodschappenkarretje belandde en dus wordt het weer de hoogste tijd om het roer om te gooien.

Want waarom wel de nationale economie spekken door het kopen van al die kookboeken om ze vervolgens mooi neer te zetten in je keuken en er na verloop van tijd achter te komen dat je ze bijna nooit gebruikt? Zonde, toch?

Dus vanaf nu wordt er wekelijks iets bereid uit 1 van de vele kookboeken en proberen we ook doordeweeks het gebruik van kant- en klare mixjes tot een minimum te beperken. Natuurlijk moet het doordeweeks vooral ook snel op tafel gezet kunnen worden, maar geloof me, uit eigen ervaring en ook door het volop bestuderen van diezelfde kookboeken kun je normaal gesproken binnen een half uurtje wel een fatsoenlijke lekkere maaltijd op tafel toveren!

En het zorgt er natuurlijk ook voor dat we niet steeds hetzelfde eten, hoewel… ik geloof dat we best wel gevarieerd eten, tenminste afgaande op de verhalen van sommige collega’s die volgens mij wel erg vaak krieltjes met salade en een schnitzeltje of dezelfde pastaatje eten…

Maar… hoe zit dat bij jullie? Gaan jullie voor het gemak en hamster je de mixen e.d. volop in? Of struin je de gratis kooktijdschriften door op zoek naar lekkere simpele gerechten of heb je ook tig (ongebruikte) kookboeken in je keuken staan?

18 gedachtes over “Koken: volgens het boekje of kant-en klaar?

  1. Wij maken eigenlijk alles zelf. Vooral omdat we op die manier weten, wat we precies eten. Vaak zit in de kant en klare pakjes zoveel troep, dat wil ik gewoon niet.
    Eerlijk gezegd kost het helemaal niet veel extra tijd om alles zelf te maken. En achteraf kun je zeggen dat je ECHT gekookt hebt. 🙂
    Je zal er binnen no time een handigheidje en plezier in vinden. Succes er mee!

    • Heb je ook helemaal gelijk in hoor! Ik deed het normaal ook al vaak maar de laatste tijd ging het ineens weer wat mis en verdwenen er weer de nodige mixjes in mijn kar, maar goed, dat gaat nu weer veranderen! Het smaakt ook veel lekkerder, als je het vers hebt bereid…

  2. Omdat ik voor mij alleen kook maak ik ook wel eens gebruik van kant-en-klare dingen. Vooral de diepvriesmaaltijden van de Iglo die je moet wokken zijn erg lekker en er zit ook nog eens veel groente in.
    Maar als ik echt kook, dan is het ook allemaal vers. Dat blijft toch het lekkerste…

  3. Ik denk dat wij 95% vers koken. Ben zelf erg van de roerbak. Kijk meestal wat er nog in de koelkast ligt en flans dan iets lekkers in elkaar. Maak zeker af en toe gebruik van 24-kitchen en kookboeken. Nigella is ook een van mijn favorieten 🙂

  4. Ik probeer echt zoveel mogelijk zelf alles te maken. Ik gebruik weinig kruidenmixjes of pakjes of wat ook. Ik kook veel vers, heb eigenlijk ook nooit bijvoorbeeld potten pastasauzen. Er is niks mis mee vind ik maar ik vind het zelf gewoon leuk om te koken en daarnaast weet ik dan tenminste wat er allemaal in zit. Ik kook veel uit kookboeken of uit idd de Boodschappen of Allerhande. Ook haal ik veel recepten van Amerikaanse blogs. Ik houdt ontzettend van koken :)!
    Als je het gezellig vind ben je van harte uitgenodigd om vandaag mee te doen aan mijn linkparty! Hierin kun je reclame maken voor je eigen blog door middel van een foto en een link! Tof toch?! Als je zin hebt om mee te feesten let me know!

    Liefs en een fijne zondag, xox

    • Potten pastasaus hebben we nooit maar wel de nodige mixjes de laatste tijd en juist daarin zitten ook veel ongezonde stoffen, dus dat gaat de komende tijd weer drastisch veranderen!
      Bedankt voor de uitnodiging, ik heb inmiddels 3 artikelen geplaatst, echt een leuk initiatief!

  5. De laatste jaren ben ik steeds minder pakjes en zakjes gaan gebruiken. Een heel enkele keer kies ik voor gemak, maar het is niet meer vanzelfsprekend, zoals het bij vroeger wel was.
    Goed voornemen, iedere week een nieuw recept. Staat namelijk ook op mijn lijst van voornemens, haha!

  6. Ik maak eigenlijk alles zelf, niet uit een kookboekje of een mixje, maar ik doe eigenlijk maar gewoon wat haha! Spaghetti? oh ik heb toevallig nog dit en dit liggen, dan gaat dat erin! Maar dat heb je met het studentenleventje he 🙂

    liefs,
    Femke

  7. Ik gebruik niet vaak van die kant-en-klare pakketten. Wel eens van die zakjes met kruiden van bijv. Knorr. Verder vind ik het ook leuk om recepten uit de kooktijdschriften uit te proberen. Vorige week donderdag nog gedaan 😉

  8. Wij hebben een aantal recepten die we afwisselen, maar we zijn inmiddels weer flink toe aan nieuwe inspiratie. Ik heb nog aardig wat boeken liggen, dus ik moet er maar weer eens gewoon in duiken. En die kant en klaar pakjes moet ik ook maar weer eens vervangen. Veel lekkerder en gezonder!

Reageren mag hoor!

