Hoe ontbijt jij het liefst?

Ze zeggen toch weleens dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is? Je ontbijt als een keizer, je luncht als een koning en je dineert als een soldaat? Of zoiets in ieder geval…

ontbijtjesMijn ontbijt is wat dat betreft vrij eentonig eigenlijk… Waar ik vroeger ontbeet met 2 broodjes of crackertjes met kaas of vleesbeleg, ontbijt ik sinds het Bodieboosttijdperk met een bakje yoghurt of kwark met fruit al dan niet met een scheutje honing. Makkelijk klaar te maken en genoeg vullend om het tot een uurtje of half 11 vol te houden.

En toch wil ik weleens wat anders en hoewel ik genoeg lekkere voedzame en gezonde alternatieven voorbij zie komen, gun ik mezelf daar in de vroege ochtend gewoonweg de tijd niet voor. Om nu ’s ochtends even lekker uitgebreid wat fruit te schillen om alle stukjes vervolgens in de blender te gooien en er een overheerlijke gezonde smoothie van te bereiden, nee, dat wordt ‘ em echt niet. En ja, op zich hoeft het allemaal niet zoveel tijd in beslag te nemen, hetzelfde geldt eigenlijk voor het verwarmen van wat melk om er een schijnbaar zeer gezond havermoutpapje van te maken, maar toch… ik doe het niet. Waarom niet? Omdat ik ergens het idee heb dat ik dan toch een paar minuten eerder zou moeten opstaan, nu prop ik alles in een half uurtje tijd (wassen, aankleden, ontbijtje maken en opeten, Clooney voorzien van schoon drinkwater en eventueel brokken, tandjes poetsen, schoenen en jas aantrekken, kusje voor vriendlief (die grrrr…. nog lekker kan blijven liggen…), sleutels graaien en dan op naar mijn auto en naar mijn werk.

In de weekenden ontbijten we normaal gesproken altijd samen maar ook dan is het vrij basic, oftewel broodjes met allerlei soorten beleg en op zondag dan vaak van die afbakbroodjes en als ik in een maffe bui ben ook nog met een gekookt eitje (komt ook niet zo vaak voor, maar dat is meer een kwestie van of geen eieren in huis hebben of er niet aandenken als we wel eieren in huis hebben…)

En toch bekruipt me steeds vaker het gevoel dat ik weleens wat anders wil voor ontbijt, maar wat… ik heb nog totaal geen idee…

En jullie? Eten jullie elke ochtend hetzelfde en zo ja, wat? Of ontbijt je juist heel gevarieerd?

17 gedachtes over “Hoe ontbijt jij het liefst?

  1. Ik vind het ook erg belangrijk om goed en voedzaam te ontbijten. Juist omdat deze maaltijd zo belangrijk is en mijn motor dit nodig heeft. Ik heb zo goed als iedere morgen de tijd voor een uitgebreid ontbijt en toch doe ik dat niet. Standaard een schaaltje met cruesli en muesli, water met citroen en een bak koffie of thee. In het weekend wil ik ook nog weleens wat afbakken.
    Ik zou ook graag meer willen variëren maar op de een of andere manier komt het er niet van..

  2. Een gezond en voedzaam ontbijt is reuze belangrijk laat dat voorop staan,
    vandaar dat ik zo’n beetje iedere ochtend start met een belegde boterham met chocoladehagelslag 😉

  3. Ik neem me de moeite om gezond en voedzaam te ontbijten. Maar ik maak wel vaak de avond van te voren alles klaar. Voor mijn smoothies schil en snij ik alvast het fruit. Of ik maak een overnight oat bakje klaar. Als het geen van die is, dan (griekse) yoghurt met ontbijt granen. (ook zo klaar). Brood krijg ik ’s ochtends niet af…

  4. Ik at iedere ochtend een volkomen boterham met chocoladepasta. Maar sinds twee jaar probeer ik dit af te wisselen met of 2 beschuitjes met kaas of jam, of yoghurt met cruesli en ik moet zeggen dat bevalt prima. Havermoutpap daar moet ik echt niet aan denken…brrrr haha

  5. Ik vind ontbijten altijd wat moeilijk, maar ik doe het wel. Ik eet vrij gevarieerd en uitgebreid, maar geen brood (want brood vind ik helemaal niet zo lekker).

  6. Het wisselt, momenteel eet ik rijstwafels met chocopasta of kaas, maar volgende week kan het weer yogert met cruesli en lijnzaadolie zijn. Maar ontbijten doe ik zeker en als ik niet snoez maar gelijk opsta, dan kook ik ook nog even en eitje. Maar overslaan doe ik zeker niet, dan val ik rond 10.00 echt om hoor;-)

  7. IK ontbijt sinds ik aan het afvallen ben met eiwit shakes. Maar ook eet ik wel eens havermout, dat vind ik heerlijk. Tegenwoordig heb je een makkelijk variant. Dat zijn zakjes die je in een kom doet, melk erbij en dan 2 minuten in de magnetron en klaar is Kees. Voorheen ontbeet ik met Brinta of brood.

  8. Bij ons is het meestal verse jus met yoghurt of flakes met melk. Soms muesli maar meestal yoghurt. Wij ontbijten ook altijd voor we de deur uitgaan anders trek ik het ook niet. 4 bammetjes mee en 2 eet ik meestal al rond 9 uur

  9. Ontbijten doe ik meestal met yoghurt en wat cruesli of ik maak een smoothie van yoghurt/banaan en een beetje havermout erin. Of ik gebruik wel eens ingevroren fruit, handig dan hoef ik het niet te schillen en een banaan is zo gedaan 😛

  10. Ik weet natuurlijk niet precies wat je wel of niet mag hebben ivm Bodieboost maar ik volg Weight Watchers en probeer dus ook te variëren en het nog een beetje gezond te laten zijn. En ik ben ook zo iemand die als ik 1 minuut langer in bed kan blijven liggen, het ook echt doe haha… Dus ik maak vaak de avond vantevoren al mijn ontbijt klaar. Behalve als ik crackers eet want wat boter op ’n cracker smeren is vaak niet eens 1 minuut werk. Hieronder wat tips:
    – mijn nieuwe favo ontbijtje: vanille yoghurt optimel of gewoon yoghurt met warme kaneelappeltjes. Doe ik de avond vantevoren een appel in blokjes in een steelpannetje met véél kaneel en 1 theelepel honing dit roeren en beetje zacht laten worden (niet te lang), laten afkoelen terwijl je ’s avonds tv kijkt bv. Dan in een mason jar wat yoghurt doen, daarop de kaneelappeltjes. Deksel erop en volgende morgen kun je het gewoon kant en klaar pakken!
    – een smoothie de avond vantevoren klaar maken met yoghurt/melk en rood diepvriesfruit. Zou alleen geen banaan gebruiken want dat word bruinig als je hem vantevoren klaar maakt.
    – Crackers met jam, filet americain, rosbief, zelfgemaakte eiersalade. Eiersalade kun je ook al avond vantevoren klaar maken.
    – In mason jar wat yoghurt, fruit naar keuze bv blauwe bessen en on top wat muesli/cruesli/granola.

Reageren mag hoor!

