Fotoverbod…

Franse sterrenkoks zijn een offensief gestart tegen de vele foto’s van maaltijden die gasten op sociale media plaatsen. Om die reden staat op menukaarten van verscheidene restaurants al een fotoverbod vermeld, zo berichten Franse media.

Het geflits van smartphones is storend en door de slechte kwaliteit van de kiekjes ziet het voedsel er vaak onappetijtelijk uit, menen de chefs. Ook voelen ze de hete adem van de internetgemeenschap in hun nek: een culinair foutje beperkt zich niet tot de gast, maar kan online met duizenden anderen worden gedeeld.

Gunes&CoTja, ik moet toegeven dat ik het zelf ook vrij regelmaat (lees: altijd sinds ik een smartphone heb…) doe, even snel een fotootje maken van het eten, zowel van het voor-, hoofd- als nagerecht. Waarom? In mijn geval niet om een eventueel culinair foutje aan het licht te brengen, als ik het eten niet lekker zou vinden, zou ik eerder geen foto dan wel een foto ervan maken en zou ik het gewoon niet noemen op mijn blog of Instagram. Nee, het is eerder dat ik het leuk vind om dat soort dingen vast te leggen, om na afloop of wanneer dan ook, even snel een whatsappje naar familie/vrienden/collega’s te kunnen sturen voorzien van een foto van een overheerlijke gerecht.

Natuurlijk speelt ook mijn blog altijd in mijn achterhoofd hier wel een rol in. Je bent nu eenmaal een blogger of niet, dus haal je overal inspiratie uit en wil je ook gewoon alles, althans veel, delen en dan horen daar ook foto’s van heerlijke lunches of diners bij.

Aan de andere kant ik kan me best voorstellen dat het voor het restaurant zelf nogal storend is als er steeds foto’s van het eten worden gemaakt, omdat a) vaak de foto’s niet goed weergeven hoe overheerlijk het gerecht was en b) uit eten is natuurlijk ook gewoon een kwestie van ontspanning, van gezellig samenzijn, van genieten en als je continu met je smartphone in de weer bent, dan wil dat er misschien nog weleens bij inschieten.

Gelukkig kan ik wat dat betreft in alle eerlijkheid zeggen dat genieten nog steeds bij mij voorop staat!

Zo ook afgelopen zaterdag, genietend van het voorgerecht (fetakaas uit de oven voorzien van walnoten en honing), het hoofdgerecht (stoofpotje met lamsvlees met paprika, uien en champignons met rijst/salade en aardappelschijfjes) en het nagerecht (griekse yoghurt met walnoten en honing), maar ook zeker genietend van het gezelschap bestaande uit vriendlief en vrienden R & D, voluit lachen, voluit kletsen over van alles en nog wat en vooral ook plannen makend voor weer een weekendje weg…

Dus vertel: wel of niet foto’s maken als je uit lunchen c.q. eten bent? Of stoort het je juist enorm?

16 gedachtes over “Fotoverbod…

  1. Oké, ik beken 😉 Ik maak ook (bijna) altijd foto’s als ik een keer ergens uit eten ben of aan ’t lunchen met iemand. Maar een flitser gebruik haast nooit, omdat de foto’s dan vaak overbelicht worden en het voor andere eters/gasten ook niet prettig is.

  2. Tijdens het eten -binnens/buitenshuis- geen telefoon. Niets dat zo belangrijk is, dat niet even kan wachten. En dus ook geen foto’s, want de telefoon staat uit 😉

  3. Hahaha, vind het zelf altijd een beetje raar om in een restaurant een foto te maken, maar ook ik doe het meestal. Inderdaad met het idee van mijn blog in mijn achterhoofd…
    Lekker blijven doen dus!!!

  4. Oh wat ziet dat er lekker uit zeg! Ik vind het eerder reclame (mits de foto niet onder of overbelicht is) dan iets anders en zelf ben ik er ook schuldig aan ha..ha. Lekker hoor, zo’n Turkse maaltijd! In Nijmegen zitten ook een aantal van dit soort zaken en ik vind het zelf ook veel van Grieks weghebben.

  5. Ik ook hoor, maak vaak een foto van mn eten haha. Of ik nou eten ben of thuis iets in elkaar flans .. gewoon leuk !
    Ze moeten niet zo zeuren. ..

    gr Elise

Reageren mag hoor!

