Gelezen februari 2014…

Hoewel februari nog niet helemaal voorbij is, toch alvast een overzicht van de gelezen boeken in februari. Gezien de tijdsplanning geloof ik niet dat nummer 5 deze maand nog gehaald zal worden maar ach, met een gemiddelde van 4 per maand ben ik best wel tevreden, vooral omdat er ook wel een hele dikke pil bij zat!

hetputtertjeTheo Decker, een dertienjarige jongen uit New York, overleeft op wonderbaarlijke wijze een aanslag waarbij zijn moeder om het leven komt. Zijn vader is een paar maanden daarvoor verdwenen en Theo komt na de aanslag bij de familie van een rijke vriend terecht. Hij is verbijsterd door zijn nieuwe leefomgeving, verward door zijn klasgenoten die het moeilijk vinden met hem om te gaan en diepbedroefd door het verlies van zijn moeder. Theo vindt houvast aan dat ene object dat hem aan haar doet denken: een klein, mysterieus schilderij, dat hem uiteindelijk in de onderwereld van de kunst doet belanden.

Mijn mening: om heel eerlijk te zijn, dacht ik dat dit boek een zware bevalling zou gaan worden gezien de eerdere boeken die ik van Tartt heb gelezen. Dit boek daarentegen kon me vanaf het begin wel boeien, maar toch kreeg ik ergens halverwege wel het idee dat de schrijfster het verhaal ook wel had kunnen vertellen in bv 500 bladzijden in plaats van de 928 die ze er nu voor nodig had. Verhaal wordt met name in het begin zeer uitgebreid verteld en pas op het eind komt er een beetje schot in maar dan heb je eigenlijk al heel veel, in mijn ogen, onnodige achtergrondinformatie gekregen. Met minder bladzijden had het verhaal, denk ik, meer aan kracht gewonnen dan nu helaas het geval is…

vergetenkampIn 1942 geeft het Nederlandse leger in Nederlands-Indië zich over aan het Japanse leger. Alle Nederlanders worden opgesloten in kampen, en Paulines vader wordt tewerkgesteld bij de beruchte Birma Spoorlijn. Pauline wordt van kamp naar kamp geschoven, elk kamp weer een graad erger dan het vorige. Het vergeten kamp is haar persoonlijke verhaal over de marteling, verhongering en wreedheden door de Japanse bezetter.

Mijn mening: het is denk ik niet alleen een boek over een vergeten kamp maar ook een boek over een deel van onze geschiedenis wat bij velen waarschijnlijk onbekend is. Door de ogen van Pauline, een 10-jarig meisje, leer je meer over de oorlog in Nederlands-Indië kennen en dan met name over hoe het leven was in de kampen waar ze door de bezetters werden vastgehouden. Een meisje wat geen gelegenheid krijgt om lekker kind te zijn maar in plaats daarvan snel volwassen moet worden, dingen meemaakt die je als kind zeker niet zou moeten meemaken maar ook de zorg voor haar moeder en haar broertje en zusjes op zich moet nemen nadat de vader al eerder is opgepakt. Een boek wat zeker indruk maakt en wat je tot nadenken stemt!

Dit was trouwens het eerste boek wat ik las voor de uitdaging Ik lees Nederlands!

delaatsteaanwijzingenEen jonge immigrant wordt dood aangetroffen in Stockholm. Hij is zwaar mishandeld en gemummificeerd. Wanneer het spoor naar het in de Tweede Wereldoorlog bezette Oekraïne leidt, beseft hoofdinspecteur Jeanette Kihlberg dat het onderzoek gecompliceerder is dan ze in eerste instantie dacht. Tegelijk is er nóg een moordenaar op vrije voeten, die al diverse oudleerlingen van het internaat Sigtuna het leven ontnam. Psychologe Sofia Zetterlund heeft hier haar jeugd als Victoria Bergman doorgebracht, maar wat was haar rol in die jaren? Ze krijgt nu de mogelijkheid zich met haar verleden te verzoenen. Maar lukt het Sofia door te dringen tot haar werkelijke ik, en te accepteren wie ze diep vanbinnen is geworden?

Mijn mening: misschien was het handiger geweest om eerst deel 1 en 2 te lezen want dit was namelijk deel 3 en ik had toch wel het idee dat ik bepaalde achtergrondinformatie miste. Verder wordt het verhaal vanuit de verschillende personages verteld en dit maakt het verhaal wel enigszins verwarrend, mede ook doordat de hoofdpersoon te kampen heeft met een alter ego. Op zich wel een prettige schrijfstijl maar al met al geen hoogvlieger omdat het schrijversduo teveel verhaallijnen probeert samen te voegen tot 1 geheel.

hethuiswaarjijzovanhieldEen Parijse vrouw vecht voor haar huis vol herinneringen. Parijs, tweede helft 19de eeuw. Door de ambitieuze stadsvernieuwingen van baron Haussmann verdwijnen er complete wijken van de kaart. De huizen van duizenden Parijzenaars worden onteigend. Ondertussen kabbelt het leven van Rose Bazelet rustig voort, ze leest Le Petit Journal en maakt wandelingen in de tuinen rond het Palais du Luxembourg. Tot de dag waarop de noodlottige brief komt: haar huis ligt op het tracé van de boulevard Saint-Germain en moet worden afgebroken. Haar wereld dreigt in te storten, maar Rose bindt de strijd aan met de prefect en met de keizer, om het familiebezit te redden, het huis dat een angstvallig bewaard geheim herbergt.

Mijn mening: Opnieuw lukt het De Rosnay weer om je het verhaal in te trekken, je waant je als het ware in het Parijs van eind 19e eeuw en leeft mee met Rose die ten koste van alles wil voorkomen dat haar geliefde huis wordt gesloopt. De rode draad wordt eigenlijk gevormd door de brieven die ze aan haar overleden echtgenoot schrijft waarin ze uiteindelijk haar grote geheim opbiecht. Een meeslepend boeiend verteld verhaal, zeker een aanrader als je van de stijl van De Rosnay houdt!

Tot zover staat de teller dus op 8 boeken en ligt er nog een flinke stapel op me te wachten!

10 gedachtes over “Gelezen februari 2014…

  1. Leuke recensies. Ik heb zelf ook 4 boeken gelezen deze maand… Dat boek van Tatjana De Rosnay staat al op mijn lijstje en dat 2e boek wat je noemt, die ga ik ook opschrijven!

  2. Het boek van Donna Tart vond ik geweldig. Ze doet alles heel gedetailleerd uit de doeken, maar ik hou daar juist van. De andere boeken ken ik niet maar je maakt me nieuwsgierig.

Reageren mag hoor!

