Maatje 42, het nieuwe schoonheidsideaal!

voloptueuzevrouwenDiëtisten luiden de noodklok!

Nederland wordt steeds dikker en een normaal gezond lichaam is uit de mode!

Ondanks dit allemaal zijn we geobsedeerd door afvallen, supermodellen en maatje 36. En dit allemaal in een land waar de gemiddelde Nederlandse vrouw maatje 42 heeft.

Nou, op zich ben ik er zelf niet zo rouwig om dat de nederlandse vrouw dus en masse wat dikker wordt en dat het schoonheidsideaal tegenwoordig bestaat uit maatje 42… dat scheelt tenslotte maar 2 maatjes met mij meer, dus zo lijk ik al snel wat slanker, winwin, toch?

Gelukkig ben ik nooit geobsedeerd geweest door afvallen en heb ik me altijd verre gehouden van allerlei diëten. Okay, ik volg dan in zekere zin wel het Bodieboostprincipe maar dat betekent voor mij meer een soort van houvast om gezond en verantwoord te eten, vaak zijn het dingen die je eigenlijk best wel weet maar soms is het gewoon even nodig om ze op papier te zien staan omdat het dan om de een of andere reden beter tot je doordringt…

Nu ben ik ook nooit gepest of uitgescholden vanwege mijn postuur, er zullen in het verleden heus wel mensen zijn geweest die me ietwat meewarig hebben nagekeken maar dat is dan volledig langs me heen gegaan. Momenteel voel ik me best wel fit en energiek en ben ik 1 van de weinigen op mijn afdeling die met d’r handjes bij de grond kan komen zonder door de knietjes te moeten, dus je kunt wel stellen dat ik best wel lenig ben ingesteld.

Ik heb het ook nooit een probleem gevonden om een grotere maat te hebben dan gemiddeld. Ook nu vind ik het geen probleem dat ik een maatje 46 ben, wat ik wel een probleem vind is dat er nog steeds heren en dames ontwerpers zijn die denken dat als je een stevige kont hebt dat je dan blijkbaar toch een paar dunne pootjes hebt zodat je met gemak een skinny broek aan kunt. Heren en dames ontwerpers, mochten jullie mijn blog lezen: dat kan dus echt niet!

Wat dat betreft is het maar goed dat ik deze maand tot een No Buy Month heb uitgeroepen want dat scheelt in ieder geval een hoop gevloek en getier als ik in het pashokje sta en het weer niet lukt om mezelf in een maatje 46 te wurmen omdat het opnieuw te skinny is gemaakt. Mijn collega’s en ook vriendinnetje M. beweren stellig dat juist deze lente de ietwat wijdere modellen weer in de mode komen maar tot op heden heb ik er nog niks van gezien. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik me er nog niet in heb verdiept, mede ook vanwege mijn No Buy Month maar ook om mezelf nog even de teleurstelling te besparen…

Dus ik kan alleen maar hopen dat de heren en dames ontwerpers eindelijk eens gaan inzien dat skinny dus niet voor iedereen geschikt is én dat dus de Nederlandse vrouw gemiddeld genomen een maatje 42 heeft waardoor hopelijk de broeken ook iets er op worden aangepast!

9 gedachtes over “Maatje 42, het nieuwe schoonheidsideaal!

  1. Tja, dat skinny kleding gebeuren is echt een rampenplan voor dames inclusief plusmaatje en mode bedenkers hebben geen flauw idee wat er nu daadwerkelijk speelt in het hoofd van hun mogelijke clienten, laat staan dat ze goed naar de buitenkant kijken…deze ontwerpers leven in hun eigen, met gekronkelde ideeen, doordrenkte wereldje…

    Vaak heeft men toch inderdaad wel een oordeel over mensen met een maatje meer, en dat is jammer…ook ik kan met mijn gemak de handjes op de vloer zetten zonder door de knietjes te gaan, en rennend proberen de bus te halen zonder naar adem happend op apengapen te liggen is ook geen probleem…en heeft men vaak meer problemen met mijn gewicht en postuur dan ik zelf heb…Tja, en dat is dus niet mijn probleem…

    Leuk blog,
    Groetjes Petra

    • Klopt ook hoor, meestal heeft de maatschappij een bepaald beeld in gedachten en als je daar niet aan voldoet dan ben je automatisch een dik persoon terwijl dat helemaal niet zo is… Inmiddels heb ik dat geaccepteerd maar vroeger kon ik daar best wel kwaad om worden, nu leer ik steeds beter om mezelf te accepteren en schijt aan de rijst te hebben…

  2. Ik heb maatje 50 en daar ben ik best wel blij mee
    Ben al eens twee keer 24 kilo af gevallen
    En steeds weer kilo’s er bij , nu ben ik op het punt dat ik tevreden ben met mijn lichaam
    Ik let een beetje op mijn eten , en ga vaak wandelen ( als mijn lichaam het toe laat )
    maar echt diëten doe ik niet meer

    Liefs Gerda

  3. Uhh, ik durf bijna niet te reageren met mijn maatje 36 en 57,5 kg…:-) Ik ben het ermee eens dat dit allang niet meer de maatstaaf is voor het merendeel van de vrouwen en ik ben ook blij dat er in modeland een lampje is gaan branden dat er ‘vollere’ modellen ingezet mogen worden om zo een groter publiek aan te spreken. En zelfs ik heb af en toe nog moeite om een goed zittende broek te vinden, want ook al ben ik slank, mijn figuur is nog steeds een peertje. En het maakt dan niet uit of je maatje 36 of 46 hebt, het feit is dat je in verhouding meer stof nodig hebt om de bovenbenen en billen en minder rond de buik en daar wordt nog steeds niet goed op ingespeeld..
    Tja, het zal wel een eeuwig dilemma blijven.

Reageren mag hoor!

