Werken wij teveel parttime?

parttime1In Nederland werkt vrouw te veel parttime!

Dat in Nederland zoveel vrouwen parttime werken zorgt voor een lage arbeidsproductiviteit en daarmee voor minder economische groei. Dat is een zwakte van de Nederlandse economie, zegt adjunct-secretaris-generaal Yves Leterme van denktank OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling). ‘Is dat echt een vrijwillige keuze?’, vraagt Leterme zich af. ‘Ik weet het niet. Het kan ook een noodzaak voor vrouwen zijn. En het kan zo zijn dat bedrijven vrouwen niet laten doorstromen naar voltijdsbanen.

Ja, ik werk parttime, hoewel voor sommigen is 36 uur een volledige werkweek maar bij ons geldt nog de ‘ouderwetse’ 40 uur, dus word ik gezien als parttimer. Met mij nog tig collega’s die ook allemaal minder dan 40 uur werken, wat zeg ik, op een totale personeelsbestand van 45 personen (en zou best kunnen dat ik er 1 of 2 naast zit inmiddels…) werken er plusminus 15 fulltime waaronder ook een paar buitendienstcollega’s die, laten we zeggen, voor fulltime op papier staan, maar goed dit terzijde…

Even afkloppen maar ja, we zijn een goedlopend, zeer productief kantoor en ja, de productiviteit zal ongetwijfeld hoger zijn als iedereen fulltime zou werken maar… nu komt het… de productiviteit kan wel hoger zijn maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat er ook werk is om iedereen fulltime te laten werken. Misschien was het ook wel zo dat als iedereen fulltime zou werken, dat we dan afscheid zouden moeten nemen van een aantal collega’s dus in dat kader is het voor de werkgelegenheid ook wel een goede ontwikkeling dat er parttime wordt gewerkt…

Is parttime werken een vrijwillige keuze? Nou, in mijn geval zeker, want ik koos er 10 jaar geleden bewust voor om minder te gaan werken om op die manier ook tijd voor mezelf te hebben en niet alleen maar bezig te zijn om van weekend naar weekend te hobbelen. Daarnaast heb ik natuurlijk collega’s die vanwege de komst van kids minder zijn gaan werken omdat je nu eenmaal ook wel iets van de ontwikkeling van je eigen vlees en bloed wil meemaken. Dus me dunkt dat er ook in hun geval sprake is van een vrijwillige keuze, nog los van de kosten om je kind voor 40 uur in de opvang onder te brengen…

Natuurlijk kan ik niet voor iedereen spreken, er zullen ongetwijfeld vrouwen zijn die wel 40 uur willen werken maar zich daartoe geen kans zien of daarvoor de kans niet krijgen. Beetje hetzelfde als dat sommige functies altijd vergeven worden aan mannen en dat ook de salarissen van vrouwen vrijwel standaard lager liggen dan die van de mannen…

Heel kort door de bocht gezegd, voel ik mij niet verantwoordelijk voor de economische malaise waar we met z’n allen (veroorzaakt door de grote omes aan het roer van diverse bedrijven en politieke organisaties) in zijn terechtgekomen. Ik voel me dan ook zeker niet geroepen om weer 40 uur te gaan werken, ook al weet ik dat er genoeg werk op me ligt te wachten, puur en alleen omdat ik van mening ben dat er in mijn leven meer is dan alleen maar werken.

Uiteindelijk ben je aan het werk voor de overheid en mag je blij zijn dat er aan het eind van de maand ook nog iets leuks overblijft voor jezelf en juist in geval van dat laatste wil ik er wel optimaal van kunnen genieten en er niet compleet uitgeblust bij zitten met in mijn hoofd alleen maar de dossiers die ik ’s maandags weer als eerste moet oppakken…

14 gedachtes over “Werken wij teveel parttime?

  1. Ik werk zelf 30 uur, dus parttime. Het was in eerste instantie geen eigen keus, er worden bij ons bijna geen grote contracten gegeven. Maar nu ben ik er wel blij mee, ik houd genoeg vrije tijd over om leuke dingen te doen omdat ik 15 nachten in de maand werk en anders zouden dat er 18 zijn. Dus ik klaag niet.

  2. 36 uur is in mijn ogen ook echt wel fulltime..
    bij 32 begint het (bij ons) pas haha.
    Ik zou graag parttime willen werken. Had ik meer tijd over voor al mijn hobby’s. Helaas is dat op mijn functie niet mogelijk 😦

  3. Ik werk zelf te weinig voor m’n gevoel. Ik ben dan ook elke keer met een baanwisseling minder gaan werken. Zolang we maar rond komen vind ik het prima en heb zeker aangegeven meer te willen werken. Iets wat in de toekomst waarschijnlijk ook mogelijk is bij mijn huidige baan 🙂 Maar echt 5 volle dagen werken… mwah. Ik sta niet te springen, een dagje vrije tijd is ook wel erg lekker!

  4. Ik zou wel fulltime willen werken, wanneer ik leuk werk vind, maar ik vind het moeilijk te zeggen voor alle andere vrouwen. Vooral wanneer je kinderen hebt.

    • Ik heb absoluut geen hekel aan mijn werk maar naarmate ik ouder word, merk ik gewoon aan mezelf dat er andere dingen ook belangrijker worden, vandaar de keuze voor parttime…

  5. onzin dat 36 niet fulltime is.. maar ik vind dat iedereen lekker zelf moet doen wat ‘ie wil (en wat natuurlijk mogelijk is).. ik zou het liefst 32 uur willen werken! lekker een dagje extra vrij 🙂

  6. Ik werk parttime, bewust voor gekozen ( in mijn beleving moet je anders niet aan kinderen beginnen) maar in de praktijk ben ik in het onderwijs wel veel meer aan het werk dan mijn parttime uren aangeven……

Reageren mag hoor!

