Recept | Chinese kool met ui en knoflook

20140325_182142

Chinese kool met ui en knoflook

Goh, een recept op mijn blog? De categorie bestond al een tijdje maar er iets mee doen… ho maar! En, eigenlijk zijn er natuurlijk ook wel een hoop andere gerechten waar je mee uit kunt pakken, dus waarom in hemelsnaam iets met Chinese Kool?

Nou, heel simpel? Hoe vaak eten jullie Chinese Kool? En als je het eet, hoe dan?

Jarenlang heb ik me altijd afgevraagd wat je in hemelsnaam met deze kool moest. Waarom heet ie überhaupt Chinese Kool? Ik bedoel, waar is de logica gebleven? Bloemkool… okay, met wat fantasie lijkt het nog wel wat op een bloem, witte kool is wit en spitskool is… ja, inderdaad spits, maar Chinese Kool?

Geen idee of we het thuis vroeger wel aten, kan het me haast niet voorstellen want ook nu hoor ik mams d’r eigenlijk nooit over, dus me dunkt dat het dan vroeger ook niet op tafel stond…

Maar goed, een tijdje geleden viel mijn oog weer eens op deze groente en toch wel enigszins nieuwsgierig geworden, besloot ik maar eens te googlen en warempel vond ik een gerecht wat me direct aansprak. Ik bedoel, ui, knoflook, mosterd en sambal in 1 gerecht? Dan kan het haast niet slecht smaken, toch? Het duurde vervolgens nog weer een tijdje voordat ik het daadwerkelijk maakte (zoals trouwens met veel van mijn verzamelde gerechten gebeurd…) maar inmiddels staat het toch wel met de nodige regelmaat op tafel dus bij deze deel ik ‘ em met jullie!

 

Ingrediënten voor 4 personen:

1 krop Chinese kool (in dunnen repen snijden)

200 gr. gerookte spekjes

1 grote ui (snipperen)

2 tenen knoflook

1 theelepel sambal oelek

1 eetlepel mosterd

 

Bereidingswijze:

In een wok de spekjes uitbakken en zodra deze iets kleuren de ui toevoegen en zachtjes meebakken. De knoflook uitgeperst toevoegen evenals de mosterd en sambal. Tot slot op hoger vuur de Chinese Kool kortdurend wokken, regelmatig omscheppen. Direct serveren nadat kool is geslonken.

Wij eten er dan gekookte aardappels bij maar dat is natuurlijk geheel aan jullie zelf…

Nou, wat zeg je ervan? Lijkt het je wat of is het er eentje uit de categorie ‘bleh…’?

17 gedachtes over “Recept | Chinese kool met ui en knoflook

  1. Hoi Wanda
    Ik heb het nog nooit gegeten , maar met dit recept ga ik het wel eens proberen
    Wanda ik heb een vraagje , en dat is
    Je had op mijn blog een reactie geplaats , maar ik moest hem eerst toelaten
    dan komt hij pas op mijn blog , weet jij hoe ik dat veranderen moet.
    Ik hoop dat je me helpen kunt
    Ik wens jou een hele fijne Woensdag

    Liefs Gerda

  2. Wij eten ook wel eens Chinese kool. Eerst gehakt rullen, knoflook, kerriepoeder toevoegen, eventueel sambal en daarna kort de Chinese kool mee bakken. Wij eten dit met rijst. Ook erg lekker.

  3. Ik eet het wel eens en idd altijd om te roerbakken en dan doe ik meestal maar wat…. kijk wat ik in de koelkast heb liggen en daar maak ik dan iets lekker van 🙂 dus zeker geen bleh 🙂

  4. Hmm .. geen idee, kool op zichzelf vind ik wel lekker, spitskool echt lekker maar idd, chineze kool .. geen idee. Ik sla m op en wie weet.

    gr Elise

  5. Het is mijn lievelingskool. Juist omdat hij wat zoeter van smaak is. Ik wok het. Beetje freestyle. En ik doe het ook in soep. Maar dan voornamelijk chinese soepen, wontonsoep of noodlesoep, even de laatste minuut mee koken.

Reageren mag hoor!

