Leesmaand maart 2014…

Ook maart was weer een heerlijk leesmaandje, lekker op de bank onder een kleedje of in de vensterbank geparkeerd al genietend van een beginnende lentezonnetje. Helaas nog geen mogelijkheid gehad om buiten te zitten lezen maar ach, dat is hopelijk slechts een kwestie van tijd!

paradijsofferKristina Ohlsson – Paradijsoffer: Kort na opstijgen wordt er aan boord van een Boeing 747 met bestemming New York een brief gevonden. In de brief wordt door een terroristische organisatie gedreigd dat de Boeing zal ontploffen als er niet wordt voldaan aan hun eisen. Inspecteur Alex Recht roept de hulp in van Fredrika Bergman, inmiddels werkzaam bij het Ministerie van Justitie, die belast is met een uitwijzingszaak. Terwijl de uren voorbij tikken en Alex en Fredrika uit alle macht proberen deze ramp tot een goed einde te brengen, cirkelt de Boeing in de lucht. De brandstofteller staat bijna op nul.

Mijn mening: deel 4 in de serie rondom Recht en Bergmann, op zich prima zelfstandig te lezen doordat de schrijfster de nodige achtergrondinformatie vaak even verkort weergeeft zodat je een goed beeld krijgt van hetgeen eerder al is gebeurd. Spanning wordt goed opgebouwd en hoewel sommige verhaallijntjes wat onduidelijk lijken, komt het uiteindelijk allemaal tot zijn recht met een verrassende ontknoping tot gevolg!

giseleSusan Smit – Gisele: Een epische oorlogsroman en een op ware feiten gebaseerde liefdesgeschiedenis van drie mensen – de getalenteerde glazenierster Gisèle d’Ailly van Waterschoot van der Gracht, dichter Adriaan Roland Holst (‘Jany’ voor intimi) en de ambitieuze actrice Mies Peters – verbonden door hun hartstocht voor het theater, de beeldende kunst en de poëzie. De oorlog dwingt uiteindelijk iedereen om de keuze te maken tussen buigen of barsten, goed en fout, haat en liefde. Te midden van alle vernietiging, honger en geweld is de kunst de enige manier om te overleven.

Mijn mening: op zich een boeiend verhaal wat zich afspeelt tijdens de WOII, echter de schrijfster verliest zich regelmatig in het opsommen van geschiedkundige feitjes waardoor de gang uit het verhaal wordt gehaald en soms wat minder prettig leest. Dit was het tweede boek wat ik las voor de Ik lees Nederlands uitdaging…

dagenzonderhongerDelphine de Vigan – Dagen zonder honger: Laura is 19 jaar en heeft anorexia. In de laatste fase van de ziekte wordt ze opgenomen in het ziekenhuis. Dokter Brunel lijkt de enige te zijn die haar lijden begrijpt en weet te behandelen. In de drie maanden die volgen krijgt Laura meer inzicht in zichzelf, in haar ziekte, en in de oorzaken ervan, die begraven liggen in haar kindertijd. Beetje bij beetje leert ze de zelfvernietiging te weerstaan en krijgt ze haar lijf en haar leven terug.

Mijn mening: dit boek werd op nu.nl nogal aangeprezen waardoor mijn verwachtingen redelijk hoog waren. Helaas voldeed het boek daar totaal niet aan, op geen enkel moment raakte het verhaal mij of kon ik ook maar enigszins begrip of medelijden voor de hoofdpersoon opvatten. Het was gelukkig een vrij dun boekje waardoor ik het wel heb uitgelezen maar anders was ik vast afgehaakt…

hetnegerboekLawrence Hill – Het negerboek: Aminata is nog klein als ze uit de Afrikaanse binnenlanden wordt weggevoerd en in de hel van een slavenschip belandt. Op een indigoplantage in Virginia ontdekken twee oudere slaven dat ze kan lezen en schrijven en kennis heeft van kruiden en het vroedvrouwschap. Ze wordt hun geheime leerling. Een joodse handelaar neemt haar over nadat ze haar kind verloren heeft. Jaren later ontvlucht ze hem tijdens een reis naar New York. In de achterbuurten helpt ze morsige liefjes van Britse officieren te bevallen. Ondertussen bouwt ze een netwerk op, waardoor ze als vrije vrouw naar Nova Scotia kan reizen. Uiteindelijk keert ze terug in Afrika, maar haar dorp kan ze niet bereiken. Haar lange reis eindigt in Londen, waar ze een belangrijke rol speelt bij de discussies rond de afschaffing van de slavernij.

Mijn mening: als je van waarheidsgetrouwe historische romans houdt, dan moet je dit boek echt gaan lezen! Vanaf pag. 1 werd ik door het verhaal gegrepen en leefde ik mee met Aminata en voelde ik de verontwaardiging dat er ooit (of moet ik zeggen nog…) zo met mensen werd omgegaan, dat er een tijd is geweest waarin mensen letterlijk de eigendom waren van andere mensen. Zo moeilijk voor te stellen en toch is het gebeurd. Je wilt gewoon weten hoe het haar vergaat en hoe het haar lukt om uiteindelijk vrij te komen. Voor mij het beste boek wat ik in het eerste kwartaal van dit jaar heb gelezen!

debetSaskia Noort – Debet: Op een koude winternacht verongelukt Michel Brouwers, tvproducer. Met dit ongeluk komt er een einde aan alles waarin Karen, zijn echtgenote, geloofde. Het perfecte plaatje dat haar leven lijkt, blijkt een gruwelijke leugen wanneer alle spoken uit het verleden zich een voor een aandienen. Tussen het rouwen en het opvoeden van haar twee puberdochters door probeert ze de waarheid boven tafel te krijgen. Daarvoor moet ze terugkeren naar de plek waar het allemaal begon: Bergen. Het dorp verkeert in de greep van de economische crisis, evenals Karen en de vriendengroep van toen, de eetclub. Onder aanvoering van Simon, haar ex-minnaar, en zijn vrouw Patricia gaat de strijd om macht, geld en genot onverminderd door. Stap voor stap ontrafelt Karen eindelijk het ware geheim van de eetclub, met gevaar voor eigen leven.

Mijn mening: het vervolg op De Eetclub waarin we opnieuw kennismaken met de ‘leden’ van deze eetclub en waarin ook de losse eindjes uit De Eetclub bij elkaar komen. Door de vlotte schrijfstijl en de vrij korte hoofdstukken leest het verhaal gemakkelijk weg. Ik mis alleen de nodige diepgang om het echt spannend te maken maar ach, een leuk tussendoortje voor op een zondagmiddag! Dit was trouwens het derde boek voor de Ik lees Nederlands uitdaging…

Al met al staat de teller nu op 13 en duurt het niet zo lang voor ook nr 14 Ik ben Pelgrim (must read!) uit is en daarna ligt er nog een stapel boeken op me te wachten waaronder het Rosie Project van Graeme Simsion waar ik erg nieuwsgierig naar ben, gezien alle positieve geluiden over dit boek. Als je nog tips voor me hebt, dan hoor ik het graag!

16 gedachtes over “Leesmaand maart 2014…

    • Tijd is ook vaak bij mij het probleem hoor, nu wel redelijk wat kunnen lezen maar gezien de lijst met nog te lezen titels, zou ik echt meer tijd moeten hebben…

  1. Je hebt weer lekker gelezen afgelopen maand! Ik zit nu op de 24 boeken 😉
    Heb je ‘Hasta La Vista’ van Judith Visser ook gelezen? En ‘Kate’ van Hester Reeder? Vond ik allebei goede boeken. Op dit moment ben ik bezig met ‘Verdieping X’, ook spannend!

    • Het Negerboek is echt een aanrader! Nee joh, ik heb nog steeds geen ereader dus ik kan je d’r helaas niet aan helpen, maar het is zeker een aanrader, dat boek!

Reageren mag hoor!

