Rondje Groningen | Stadswandeling Groningen…

Normaal kom ik alleen in Groningen om te winkelen of om er uit eten te gaan maar Groningen heeft natuurlijk zoveel meer te bieden dan alleen een heel leuk winkelcentrum waar het altijd gezellig druk is, waar de terrasjes op de Grote Markt altijd vol zitten en waar je verschillende leuke restaurantjes kunt vinden.

stadswandeling-Groningen

ANWB Stadswandeling door binnenstad en A Kwartier…

Dus togen vriendlief en ik een paar weken geleden naar Groningen op een niet koopzondag (ja, in Groningen zijn niet elke zondag de winkels geopend) om daar een heuse stadswandeling te maken door de binnenstad en het aangrenzende A Kwartier. Aangezien onze printer al een tijdje out of order is, prentten we ons de route enigszins in ons hoofd en gingen we voor toeristje spelen in onze eigen provinciehoofdstad!

Martinitoren…

Groningen staat natuurlijk bekend om zijn Martinitoren, ook wel d’Olle Grieze genoemd en deze kun je zeker niet missen als je in het centrum op de Grote Markt staat. Ik moet bekennen dat ik er nog nooit op ben geweest maar ik kan me best voorstellen dat je vanaf boven een mooi uitzicht over de hele stad zal hebben…

Martinitoren

Het A Kwartier…

Het A-Kwartier is het gebied tussen de Oude Boteringestraat en Hoge der A en kenmerkt zich door verscheidene universiteitspanden, allerlei pleintjes, steegjes, plekken waar vroeger de oude Middeleeuwse muur stond, het havengebied, oude pakhuizen en bierbrouwerijen. Ik was hier ooit weleens geweest, maar kon me er nog maar weinig van herinneren maar keek nu in ieder geval m’n ogen uit, hele mooie gebouwen/pakhuizen, heel veel boten, leuke steegjes én doordat we lichtelijk de route niet meer helemaal goed in onze koppies hadden zitten, kon het dus gebeuren dat we ook zo maar ineens door de Muurstraat (a.k.a. hoerenbuurt!) liepen waar ik heel in het begin nog eventjes dacht dat de huidige studenten wel heel vrij hun attributen in de vensterbank lieten slingeren… How wrong was I…

Het A-Kwartier

Groningen studentenstad…

Zelf heb ik niet in Groningen gestudeerd, simpelweg omdat ik dacht dat het mij allemaal te massaal zou zijn en dat ik het hier niet zou gaan redden, maar Groningen is natuurlijk dé studentenstad bij uitstek. Prachtige universiteitsgebouwen en bibliotheken maar ook door de vele studenten is het er altijd gezellig druk en is het bij mooi weer lastig om een leeg tafeltje op één van de vele terrasjes te vinden…

HetAcadamie

Natuurlijk is dit nog maar een deel van hetgeen Groningen te bieden heeft, zo zijn er ook nog tig hofjes die nog steeds hun oude stijl hebben bewaard, heeft het natuurlijk het Groninger Museum, wordt er jaarlijks van alles georganiseerd, denk hierbij aan Noorderslag/Eurosonic en heeft het hele mooie plantsoenen, bv. Noorderplantsoen, waar het met mooi weer heerlijk vertoeven is.

Wij vonden het in ieder geval heel erg leuk om eens op een andere manier rond te kijken in ons Grunn!

25 gedachtes over “Rondje Groningen | Stadswandeling Groningen…

    • Klopt helemaal, normaal kom ik er alleen om te winkelen, te eten en een keer naar de film of theater maar het heeft zeker heel veel andere mooie plekken te bieden!

  1. Wat leuk zeg! Groningen is een hele mooie stad. Ik studeer er nu sinds een tijdje, maar moet heel eerlijk zeggen dat ik er nog niet echt een mooie wandeling heb gemaakt.

  2. Ik kom uit Zuid-Holland en dan is Groningen écht een uithoek. Maar jeetje wat hebben jou foto’s mij verrast, wat is het een mooie oud Hollandse stad! Ik snap niet dat deze stad niet vaker in de publiciteit komt. Ik denk dat ik mijn lief maar eens met een weekendje Groningen ga verrassen. En zo de winkels en de stad verkennen, lijkt mij heerlijk en erg leuk!

    • Leuk om te horen dat je nu zo enthousiast over de stad bent geworden! Hij staat zelfs in de top 10 van leukste steden van Nederland maar blijft inderdaad vaak wat onbelicht ten opzichte van Amsterdam/Rotterdam/Den Haag… en dat is best wel jammer want het is echt een hele leuke gezellige stad!

  3. Wat super om te zien! Ik werk dagelijks in Groningen, maar ken de stad verder niet echt. Ik zou dus graag op pad om de stad te ontdekken, zooooo leuk! Prachtige foto’s ook!

    • Moet je echt eens gaan doen! Grunn heeft zoveel meer te bieden dan alleen het winkelcentrum! Ik kwam er anders ook nooit hoor, heb er ook jaren gewerkt maar buiten de Herestraat zag ik eigenlijk nooit wat anders, tot nu dus…

  4. Stad/centrum Groningen is mij onbekend. Ik ken Grunn een beetje van de vesting Bourtange. Daar gingen we -járen geleden- heen tijdens een uitje van het werk. Ik kan me ervan herinneren dat ik het saai vond. We kwamen vanuit Zwolle, maar dan niet gewoon via de snelweg. Nee, ook nog via één of andere museumspoorlijn, iets met Veendam en Musselkanaal. Het duurde voor mijn gevoel eeuwen voor we er waren. Toen was er ook nog eens niets te beleven … misschien moet ik toch maar eens opnieuw een poging wagen 😉

    • Je bedoelt vast de Museum Starlijn… zelf nooit meegeweest maar het trekt me ook niet echt. Bourtange is op zich wel leuk, maar wel heel klein en als er niks wordt georganiseerd, heb je het in een klein uurtje ook wel weer bekeken…. Grunn is wat dat betreft wel de highlight van onze provincie!

  5. Ik ben zelf een aantal jaar geleden in Groningen geweest (gewoon om te shoppen) en ik vond het een gezellige stad! Mooi met al die oude gebouwen en overal eettentjes. Leuk dat jullie een stadswandeling hebben gemaakt. Mooi om op die manier toerist in eigen stad te spelen 🙂

  6. Super leuk om zo eens een stad te verkennen he! Wij hebben dat laatst met Nijmegen gedaan! Ik ben een aantal keren in Groningen geweest toen een vriendin van mij daar studeerde en ik vond het een hele leuke stad 🙂
    Leuk artikel heb je geschreven!

    liefs Rosie

  7. Wat een leuk idee en zo te zien had je heerlijk weer, de perfecte dag om zoiets te doen. Ik heb een tijdje gestudeerd in Groningen en vind het een mooie stad, maar eerlijk gezegd kom ik er nu alleen nog voor de Ikea of om te shoppen!

    • Was inderdaad op de eerste echte lentedag, ideaal voor zo’n dagje! Normaal wij ook alleen om te winkelen maar we riepen dit al een tijdje maar het bleef er steeds bij, nu dus gedaan en eigenlijk best wel onze ogen uitgekeken…

Reageren mag hoor!

