Ready for the Holiday… #1

zomervakantie

Vriendlief wordt enigszins gek van me als ik nu al begin te roepen dat we bijna op zomervakantie gaan maar aan de andere kant… wat is nu 2 maanden? Dan kun je toch wel al spreken van bijna?

Maar goed, hoe gaat het plannen van zo’n vakantie er aan toe in huize B? Is het een strijd, beslist de één en schikt de ander of gaat het allemaal harmonieus in goed overleg?

Wanneer op vakantie?

Gingen we tot een paar jaar geleden altijd in september op vakantie, sinds 2008 hebben we onze zomervakantie verschoven naar juni en gaan we vaak in het najaar ook nog een weekje weg, luxe dus… en dat bevalt ons uitstekend. Geen problemen met collega’s die ook in die periode op vakantie willen, het is nooit echt super druk op onze bestemmingen, meestal al goed tot zeer goed weer (behalve die ene keer aan het Comomeer dan…) én ook niet geheel onbelangrijk, we zitten in het voorseizoen dus de prijzen zijn ook nog eens erg leuk! Voor vriendlief maakt het helemaal niet uit wanneer ie weg is, is eigen baas, dus de periode is nooit een probleem…

Waar willen we naar toe?

Dit kan soms weleens lastig zijn, omdat vriendlief vaak zegt dat het hem niks uitmaakt maar ondertussen wel roept dat ie niet naar Noorwegen wil omdat het daar volgens hem altijd regent en dat het uiteindelijk toch overal hetzelfde is, of je nu in Zuid-Frankrijk, Spanje of Italië bent. En ik die in het begin altijd roept dat we dit jaar echt niet naar Frankrijk of Oostenrijk gaan omdat ik toch echt eens wat anders wil zien en dat er nog zoveeeel andere mooie plekken in Europa te zien zijn.

Dit jaar waren we er verrassend genoeg snel uit omdat we dankzij een folder van paps op het idee kwamen om naar het Balatonmeer in Hongarije te gaan en dat kon natuurlijk mooi gecombineerd worden met ja… precies Oostenrijk! Ach, toch een geheel nieuwe bestemming met een nieuwe streek in wat naast Frankrijk, toch wel ons favoriete vakantieland is…

Type accommodatie…

Over 1 ding zijn we het allebei wel eens, het hoeft voor ons echt niet super luxe te zijn, als het maar schoon is én als we maar onze eigen badkamer hebben! Ooit gingen we met de toercaravan van mijn ouders naar Zuid-Frankrijk en was ik dus degene die het draagbare toilet moest schoonmaken omdat vriendlief zijn standpunt was: ‘ik gebruik dat ding niet, dus maak ik ‘em ook niet schoon!’  Sinds die tijd gaan we dus voor stacaravans of een huisje/appartement. Een stacaravan geeft net wat meer vakantiegevoel, een huisje/appartement vaak net wat meer rust en privacy. Dit jaar hebben we dus een huisje aan het Balatonmeer en een appartement aan de Traunsee…

Onze accommodaties vinden we trouwens over het algemeen via booking.com of casamundo.nl of gewoon even googlen en dan komt er vanzelf een site naar voren wat je betrouwbaar vindt. Zo heb ik ons huisje in Hongarije geboekt bij een Nederlands echtpaar die al een paar jaar diverse huisjes in Hongarije verhuurt en het appartement in Oostenijk via booking.com waar we trouwens al heel wat hotels/appartementen hebben geboekt…

vakantiehuisjes

Budget…

Elke maand zetten we EUR 100,= opzij voor onze vakantie en ik hoor jullie al denken dat is in totaal EUR 1200,= en kun je daar met z’n tweetjes voor op vakantie én zelfs 2 keer? Ja, dat kunnen we, maar let wel… dit is dan meestal nog maar puur de accommodatie- en dieselkosten. Soms blijft er nog wat over voor de kosten ter plekke, denk hierbij aan boodschappen, terrasjes, kabelbanen, entrees e.d. maar vaker hebben we hier niet echt een budget voor en zien we de onkosten hiervoor tijdens de vakantie wel. Alles wel in redelijkheid natuurlijk…

Zijn we al helemaal klaar met de accommodaties voor onze zomervakantie?

Nee, absoluut niet, zo moeten we nog een hotel voor de heenreis boeken omdat we niet in 1 keer naar het Balatonmeer willen rijden (± 1310 km…) en doordat we vanuit het Balatonmeer eerst nog 2 dagen naar Wenen willen alvorens door te reizen naar ons appartement aan de Traunsee, zoeken we ook nog een hotel in Wenen…

De komende tijd zul je nog meer blogs voorgeschoteld krijgen wat allemaal te maken heeft met onze vakantie! Misschien wat te ruim op tijd maar ik begin alvast met aftellen!

20 gedachtes over “Ready for the Holiday… #1

  1. Jeetje wat gaan jullie deze zomervakantie vel moois zien! Ik ben erg benieuwd hoe Wenen is 🙂
    En ik geef je helemaal gelijk hoor, over 2 maanden op vakantie gaan is al bijna! Toen ik naar Austalie ging riep ik 4 maanden van te voren ook al dat we bij-naaaa gingen hihi
    De geboekte huisjes vind ik er echt super leuk uitzien, en wat is Booking.com een fijne site. Hier boek ik ook hel graag met groot plezier mijn tripjes.

    En voor nu, geniet van de voorpret! Dan duurt het vakantie gevoel wat langer 🙂

    En ik wou dat ik de luxe had om op vakantie te gaan wanneer ik wilde, ik heb dit jaren gehad (heeeeeeerlijk) maar vriend lief besloot doodleuk nog 4 jaar te gaan studeren. Dan is het plannen ineens lastiger én duurder hihi!

    • Ik ben ook erg benieuwd naar Wenen, wil er al jaren graag heen maar hoewel we regelmatig in Oostenrijk waren, is het er nog nooit van gekomen dus helemaal blij dat het dit jaar eindelijk gaat lukken!
      Het scheelt voor ons echt behoorlijk als we in het voor- of najaar gaan, dus dat past ons goed!

  2. Vroeger gingen wij altijd kamperen en eenmaal hebben we in een hotelletje in Oostenrijk gezeten. Maar tegenwoordig gaan wij juist wel voor luxe, zolang het nog kan wil ik ervan genieten. Maar jouw accommodaties zien er goed uit. Alvast veel plezier met de voorpret.

  3. Ik ben benieuwd naar Hongarije .. lijkt mij een mooi land maar echt geen idee dus.
    Ja een budget voor de vakantie ter plekke hebben wij ook niet, thuis moet je ook eten dus dat komt wel goed 🙂

    • Ik ben ooit met een vriendin in Hongarije geweest maar weet van toen alleen nog dat je er goedkoop kon eten en drinken maar verder… geen idee! Dus ben idd erg benieuwd wat het land allemaal te bieden heeft…

  4. Ja die voorpret, dat is alleen al iets waar je vrolijk van wordt dus…mag ik mee?? 🙂
    Fijne zondag meid!
    ps, hoe was het met Armand?
    xxx

  5. Aftellen mag al hoor, dat is juist zo fijn! Toffe huisjes hebben jullie in Oostenrijk en Hongarije, heel mooi! Gaan jullie twee weken op pad? Veel plezier met alle voorpret!

Reageren mag hoor!

