Ready for the Holiday… #2

zomervakantie

Weer een week dichter bij onze vakantie én nog zoveel dingen die voor die tijd gedaan moeten worden maar ach, aan de andere kant, er is nog genoeg tijd voor de voorpret!

Dit keer wil ik het eens over de napret hebben… want laten we wel zijn, voorpret is natuurlijk ontzettend leuk maar het is toch net zo leuk om na je vakantie iedereen hartstikke jaloers te maken met je bruine kleurtje, je enthousiaste verhalen over al het moois wat je hebt gezien, welke lekkere gerechten je allemaal hebt gehad, wat je wel niet allemaal hebt beleefd, dat het zo heerlijk was om even 3 weken niet met je werk bezig te zijn en niet te vergeten, je zelf gemaakte fotoalbum met je o zo prachtige foto’s met strak blauwe luchten, pittoreske baaitjes met van die mooie dobberende bootjes en gekleurde huisjes?

Dus bij deze mijn top 5 van leukste vakanties van de afgelopen jaren! En ja, hoewel de vakanties vroeger met mijn ouders naar Duitsland én zelfs de allereerste vakantie met mijn ex naar Canada heel erg leuk waren, hebben deze vakanties de top 5 niet gehaald. Deze wel, in totaal willekeurige volgorde:

1. Karinthië in Oostenrijk (2004)

Vriendlief moest voor handel naar Oostenrijk en stelde voor om er een paar dagen vakantie aan vast te plakken en ik had zoiets van…’op vakantie naar Oostenrijk? Das toch het land van de wintersport en busladingen oudjes?’ Oh man, wat heb ik me vergist! Natuurlijk, het is het land van de wintersport (nog nooit meegemaakt trouwens…) en ja, het 60+ gehalte is hoog in de zomer maar man o man wat is het een fantastisch mooi land! We zouden slechts een paar dagen naar Velden in Karinthië gaan maar mede vanwege het heerlijke weer, het super goed verzorgde Gasthaus Dollenz met heerlijk ontbijt en prachtig uitzicht op de Wörthersee zijn we er uiteindelijk 2 weken gebleven! Twee weken die uiteindelijk zorgden voor de grote ommekeer bij mijn persoontje want ik werd me er ineens van bewust dat als ik echt van al het moois dat Oostenrijk te bieden heeft, wilde genieten, dat ik dan toch drastisch moest gaan afvallen.

Nog steeds denk ik met veel plezier terug aan deze vakantie, het was niet alleen onze eerste echte vakantie samen maar ook mijn eerste kennismaking met het land waar ik inmiddels met heel veel plezier kom!

Karinthie_2004

2. Provence & Cote d’Azur in Frankrijk (2012)

Ook Zuid-Frankrijk heeft ons hart gestolen, we zijn er inmiddels 2 keer geweest en als ik nu al een bestemming voor volgend jaar moest vastleggen, dan zou dit ‘ em moeten gaan worden! Een heerlijk mediterraan klimaat, prachtige pittoreske stadjes zoals Gap in de Provence maar ook mondaine plaatsen als St. Tropez en Monaco, zee, strand, prachtige routes zoals Gorges du Verdon, het steeds verrassende Esterelgebergte én natuurlijk de franse taal maken dit land voor ons in ieder geval tot een topbestemming.

Zuid-Frankrijk

3. Gardameer in Italië & Tirol in Oostenrijk (2010)

In het voorjaar is het Gardameer zeker een topbestemming, in het hoofdseizoen ongetwijfeld veel te druk maar geldt dat eigenlijk niet voor de meeste populaire bestemmingen? Wij waren er in juni en hebben ons er toen prima vermaakt. Rondom het meer zijn er tig leuke plaatsjes zoals Limone, Malcesine, Sirmione en Lazice, vriendelijke Italianen, heerlijk klimaat, lekkere pizza’s en dito ijsjes, pittoreske baaitjes met inderdaad die mooie dobberende bootjes. Buiten het meer vond ik de omgeving niet zo bijzonder maar het meer met zijn leuke stadjes maken dit zeker tot een bestemming waar ik best nog een keertje naar toe zou willen!

Aansluitend gingen we nog een weekje naar Tirol waar we opnieuw de bergen in trokken, de zeer mooie Zillertallerhochalmstrasse reden en opnieuw het gevoel hadden onderdeel van een ansichtkaart te zijn!

gardameer

4. Costa Brava in Spanje (2013)

Lichtelijk sceptisch vertrokken we vorig jaar naar Platjo d’Aro aan de Costa Brava want ook dit was toch de bestemming voor feestvierende jongelui in het hoogseizoen én de grijze golf in het voor- en naseizoen? Ergens had ik het idee dat het aan de Costa Brava een wat verwaarloosde bedoening zou zijn, iets van vergane glorie zeg maar, goh, werden wij even aangenaam verrast! Alles goed voor elkaar, schoon, mooie middeleeuwse dorpjes als Pals en Peratallada, prachtige vergezichten en kustroutes zoals van Saint Feliu naar Tossa del Mar, wat overigens ook zeker een bezoekje waard is, en de route naar het zuidelijkste puntje van de Costa naar Cadaques waar Picasso in zijn tijd regelmatig te vinden was met zijn schildersezel en ik kan hem geen ongelijk geven. Als ik ook maar enigszins kon schilderen/tekenen dan zou ik daar zeker een poging willen wagen om het vast te leggen!

CostaBrava

5. Vorarlberg in Oostenrijk (2009 & 2013)

Een van de minst toeristische streken in Oostenrijk maar inmiddels zijn we helemaal verknocht aan deze streek! Ongerepte natuur, prachtige schluchten en klammen, natuurlijk het prachtige Lünersee, de mooie Silvrettahochalmstrasse, het wandelparadijs Brandnertal, kabelbanen naar verschillende hoogtes, ontzettende gastvrije bevolking, klederdrachten, koeien,  apfelstrudels & kaiserschmarren. Iedere keer weer verbazen we ons over het al moois dat dit land te bieden heeft en ook ontdekken we iedere keer weer nieuwe streken en plaatsen. Inmiddels zijn we in verschillende streken van dit prachtige land geweest en ergens voelt het niet meer als vakantie vieren maar als thuis komen!

VorarlbergEn natuurlijk, jullie een beetje kennende, zijn jullie ook wel enigszins nieuwsgierig genoeg om te willen weten of er ook minder leuke vakanties waren, toch?

Nou, ik kan jullie alvast verklappen dat er inderdaad ook een paar bestemmingen waren die ons vanwege de wat meer negatieve puntjes zijn bijgebleven, maar ach, ik zal jullie daar nu niet meer mee gaan lastig vallen, dat komt een volgende keer wel!

18 gedachtes over “Ready for the Holiday… #2

  1. Wat een mooie plekjes allemaal! Leuk om er zo naar terug te kijken 🙂 Soms kijk ik ook weer eens foto’s terug van mijn favoriete plekjes, altijd leuk om te zien!
    Ben benieuwd welke bestemmingen jullie dan wat minder vonden!

    • Foto’s terugkijken blijft gewoon leuk, vooral nu ik er tegenwoordig albums van maak want om alles terug te zien op de pc vind ik wat minder….
      De mindere bestemmingen komen binnenkort online!

  2. Leuk zo’n top 5! Karinthië en ’t Gardameer ben ik zelf ook geweest 🙂 En leuk om af en toe die oudere foto-albums door te bladeren en nog even na te genieten!

    Een fijn Paasweekend!

    • Op wintersport willen we vast nog een keertje gaan doen maar het moet zeker niet ten koste gaan van onze zomervakantie dus dat is ieder jaar weer het dilemma…

    • Dank je! We zijn inmiddels 2 keer in Karinthië geweest en ik zou er zo nog een 3e keer naar toe willen. Oostenrijks en toch ook al een beetje het zuidelijke sfeertje…

  3. Wat een mooie plekjes. Ik krijg nu wel hel erg zin in de zomervakantie. Bestemming is nog onbekend maar wie weet heb je ons op een idee gebracht.

Reageren mag hoor!

