Leesmaand mei 2014

lezenWat was mei in alle opzichten weer een hele leuke maand, wat ik precies allemaal heb uitgespookt volgt natuurlijk nog maar qua leesvoer was het zeker een topmaandje! Maar liefst 7 boeken verslond ik waarbij met name de eerste 2 titels eigenlijk door iedereen gelezen zouden moeten worden!

Benieuwd wat ik heb gelezen? Klik dan gerust verder!

hethuisvandevierwindenElif Shafak – Het huis met de vier winden: Esma, een Koerdische vrouw in Londen, probeert zich te verzoenen met de gruwelijke moord die haar broer heeft gepleegd en vertelt het verhaal van haar familie. Ze gaat enkele generaties terug, naar het Koerdische dorp waar de grootmoeder vandaan kwam en eindigt met een dramatische gebeurtenis, zoveel jaren later in Londen. Een aangrijpend verhaal van harde feiten, liefde en verbeelding.

Mijn mening: per toeval (moest wachten tot ik mijn gereserveerde boeken kon inscannen) viel mijn oog in de bieb op dit boek maar wat heeft dit boek een ongelofelijke indruk op me achter gelaten! Een zeer prettige schrijfstijl, een verhaal wat verleden en heden prima met elkaar weet te verwerven, over de sterke familieband wat vanuit de verschillende familieleden wordt beschreven, wat je vanaf pagina 1 het verhaal intrekt, je ontroert en je doet afvragen hoe sommige dingen nu nog steeds mogelijk zijn. Shafak is de populairste Turkse schrijfster van dit moment en ik wil zeker nog meer van haar gaan lezen!

deamandelboomMichelle Cohan Corasanti – De Amandelboom: De elfjarige Ichmad Hamid woont in de Bezette Gebieden waar iedereen leeft met de angst huizen, banen en bezittingen kwijt te raken. Of nog afschuwelijker, elkaar. Ichmad heeft een bijzonder talent waarvan zijn hele dorp onder de indruk is. Maar dat talent helpt hem niet zijn vrienden en familie te redden, of een veilig leven te bieden.
Ichmad wordt met schuldgevoelens overladen als door zijn toedoen zijn inspirerende vader gevangen wordt genomen en zijn familie alles kwijtraakt. Toch ziet de moedige Ichmad dat haat niet de beste manier is met pijn en woede om te gaan. Hij laat zich niet verleiden door deze vernietigende gevoelens. 

Mijn mening: als je van de boeken van Khaled Hosseini (De Vliegeraar, Duizend schitterende zonnen) houdt, dan moet je dit boek echt gaan lezen! De schrijfster heeft zich door Hosseini laten inspireren en dat merk je duidelijk in hoe het verhaal op een bijna poëtische manier wordt verteld. In het begin moest ik er wel even in komen omdat je even moet weten wie wie is in het verhaal maar eenmaal voorbij dat punt, raak je compleet in de ban van Ichmad en kun je het boek niet meer wegleggen!

zinloosLuke Delany – Zinloos: Dat rechercheur Sean Corrigan op z’n zachtst gezegd geen fijne jeugd heeft gehad, heeft hem er niet van weerhouden een fijn leven op te bouwen met zijn vrouw en twee dochters en een geweldige carrière bij de afdeling Moordzaken van Zuid-Londen na te streven. Hij heeft er daarentegen wel een bijzondere vaardigheid aan overgehouden: als geen ander herkent hij de duistere kant in de misdadigers met wie hij van doen heeft – dezelfde duistere kant die hij ook in zichzelf herkent.

Mijn mening: een zeer goed opgebouwd verhaal, vlot geschreven vanuit verschillende personages, een sterk kat- en muisspel met een verrassende plot! Deel 1 met Corrigan in de hoofdrol en deel 2, De Cipier, zal ik zeker weten binnenkort ook gaan lezen!

heliumBogaerts – Helium: Wanneer de boezemvriendinnen Moira en Gemma tegelijk verliefd worden op de meer dan twintig jaar jongere Antonio beseffen ze niet welke desastreuze gevolgen dat zal hebben. Al vlug blijkt hun vurige minnaar immers niet de man die hij beweert te zijn en volgen een aantal angstaanjagende gebeurtenissen elkaar in ijltempo op. Moira’s dochter Melissa, die een moordcomplot heeft afgeluisterd, verdwijnt op mysterieuze wijze en een verleden dat iedereen lang begraven waande, steekt de kop weer op.

Mijn mening: een ietwat af en toe ongeloofwaardig verhaal maar toch wil je weten hoe het nu precies in elkaar zit en dat is natuurlijk wel weer de verdienste van dit schrijversduo, bestaande uit vader en zoon. Het betreft hier trouwens een Belgische duo waardoor af en toe de zinnen net even anders lopen dan bij ons, echt storend is het niet, wel plezant!

gebedvoordevermistenJennifer Clement – Het gebed voor de vermisten: Ladydi Garcia Martínez leeft in een wereld waarin het gevaarlijk is om een meisje te zijn. In het Mexicaanse dorp waar ze woont, worden zij en haar vriendinnen verkleed als jongens en door hun moeders `lelijk gemaakt om ze te beschermen tegen ontvoeringen en de criminele bendes die de regio terroriseren. De vrouwen moeten voor zichzelf zorgen, aangezien vrijwel alle mannen verdwenen zijn om elders op zoek te gaan naar werk. Terwijl haar moeder wacht op de terugkeer van haar man, droomt Ladydi van een toekomst die meer inhoudt dan enkel overleven. 

Mijn mening: mede door het verhaal dit boek gereserveerd en hoewel het me best wel kon boeien, had ik toch ook ergens het gevoel dat het verhaal niet diep genoeg was uitgewerkt, dat er meer in had gezeten waardoor het verhaal van Ladydi nog beter tot zijn recht zou zijn gekomen. Een gemiste kans om dit probleem echt bespreekbaar te maken.

poppenspelerGrebe & Leander- De Poppenspeler: Zakenman Tom Blixen heeft Zweden verruild voor Moskou en werkt bij de invloedrijkste bank van Rusland. Als zijn leiding gevende Rebecka wordt gepasseerd bij het verzoek een deal te begeleiden, kan Tom zijn geluk niet op. Zijn nieuwe cliënt is Ruslands grootste oliemaatschappij, geleid door de zeer machtige en gevaarlijke oligarch Boris Romanov. Al snel wordt Tom meegevoerd in het decadente nachtleven van Moskou en raakt hij verstrikt in een spiraal van samenzweringen en geweld. Als zijn beste vriend wordt vermoord, voelt Tom zich verantwoordelijk voor diens vrouw en dochter: zijn ex-geliefde Olga en de zesjarige Ksenia. 

Mijn mening: dit Zweedse schrijversduo slaagt er op een indrukwekkende wijze in om je kennis te laten maken met de corruptie in Rusland en wat er gebeurt als bepaalde personen met macht aan de touwtjes gaan trekken. Een verhaal wat je vanaf het begin weet te verbijsteren en dit tot het einde blijft doen! Dit betreft deel 1 van de Moskou Noir-trilogie dus ik ben benieuwd naar het vervolg!

vuurproefCarina van Leeuwen – Vuurproef: Forensisch rechercheur Renee Spaan houdt van haar werk, maar sinds haar levenspartner zelfmoord pleegde, houdt de dood haar regelmatig uit haar slaap. Een nieuwe zaak, die wijst op een afrekening in de Haagse onderwereld, bezorgt haar nog meer kopzorgen: ze moet het lijk van een onbekende man identificeren die op een rangeerterrein is doodgeschoten en in brand gestoken. Het onderzoek voert Renee en haar team vervolgens naar een verlaten villa, waar ze behalve kogelhulzen de sporen van iets veel gruwelijkers vinden…

Mijn mening: ondanks dat er af en toe ietwat teveel technische informatie over hoe een moordzaak nu precies wordt geleid, wordt vermeld, waardoor de spanningsboog niet altijd even hoog blijft, en wordt er soms iets teveel aandacht besteed aan het liefdesleven van Renee Spaan, is het zeker een goed debuut van een nieuwe serie.

Nou, mei was dus een heerlijk leesmaandje! Voor juni ligt er ook een flinke stapel boeken op me te wachten waaronder De Waarheid over de zaak Harry Quebert, Donderdagskinderen en de nieuwste van Herman Koch.

Laat je nog even weten of er iets voor je tussen zit?

11 gedachtes over “Leesmaand mei 2014

    • Is zeker een aanrader! Normaal lees ik thrillers die zich in Scandinavië, Engeland of Amerika afspelen, nu dus in Moskou en doordat de schrijvers kunnen buigen op persoonlijke ervaringen met dit land, geeft het een zeer authentieke sfeer aan…

  1. Ik lees dit soort boeken niet, ben meer van de thrillers en als afwisseling een chicklit.
    Maar 7 heb ik er nog niet weg gelezen in 1 maand .. tijd voor vakantie dan kan ik weer lekker lezen
    Fijn weekend !

    • Dan zou je Zinloos en De Poppenspeler misschien toch eens moeten proberen!
      Normaal lees ik ook niet zoveel hoor maar blijkbaar had ik de flow goed te pakken!

Reageren mag hoor!

