Afvallen, de eeuwige strijd… #1

dieetIk wilde maar dat ik jullie inmiddels vol trots zou kunnen melden dat mijn doel, 10 kilo afvallen én dus een weekendje Parijs in het vooruitzicht te hebben, voltooid verleden tijd was maar helaas…

Niks is minder waar, okay, het zijn er geen 10 kilo meer maar nog steeds moet ik er een dikke 6 kilo kwijt zien te raken en ik had graag gezien dat het zo vlak voor onze vakantie nog zou gaan om de echte laatste loodjes maar helaas pindakaas dus…

Sporten…

Sinds eind december 2013 ben ik wel weer regelmatig in de sportschool te vinden, meestal train ik hier 2 keer in de week maar blijkbaar is dat niet genoeg om net dat laatste stapje te kunnen zetten. 2 keer sporten is prima om je conditie op peil te houden, om het gevoel te hebben dat je lekker bezig bent en dat je het nodige luie zweet kwijt bent geraakt, maar wil je afvallen, dan moet het dus fanatieker dus note voor mezelf: na de vakantie dit opvoeren naar 4 x in de week bewegen, bestaande uit 2 x sportschool en 2 x lekker buiten een stuk lopen…

Gezond eten…

Over het algemeen eten we best wel vrij gezond, weinig pakjes, weinig kant- en klare sausjes en juist heel veel verse groente en fruit. En toch is er de laatste weken weer iets in ingeslopen, namelijk om op zaterdagavond iets lekkers bij de koffie te nemen, variërend van een lekkere koek van de bakker tot zelfs een gebakje. Natuurlijk kan het geen kwaad als je dit beperkt tot 1 jokermoment in de week maar bevorderlijk is het natuurlijk niet om mijn doel, te komen in Parijs, te behalen!

Dus ook dat wordt na de vakantie weer teruggeschroefd naar 1 jokermoment per maand…

Zelfde geldt voor het eten van 1 bord avondeten en niet nog snel even iets uit de pan graaien omdat het gewoon zo lekker is… 1 bord is 1 bord, klaar…

Ook meer water drinken wordt zo’n typische uitdaging. Met dit warme weer is het geen enkel probleem om aan mijn 1,5 liter water te komen als ik op mijn werk ben, maar ben ik thuis dan merk ik ’s avonds al snel dat ik te weinig heb gedronken want dan heb ik toch wel wat last van opgezwollen voetjes… Dus ook thuis moet ik maar maar een flesje standaard paraat houden en me zelf er streng op toespreken dat ik ook dan echt 1,5 liter water moet gaan drinken!

Vakantie…

Op zich ben ik niet bang dat ik na onze vakantie met wat extra kilootjes Wan naar huis terugreis, doodeenvoudig omdat we genoeg beweging zullen gaan krijgen en ook dan de verleiding van bv chips, kaas en alcohol prima kunnen weerstaan. Alleen wordt het nog wel een strijd om de overheerlijke apfelstrudels aan mijn neus voorbij te laten gaan, dat is echt wel een valkuil waar ik voor op moet passen!

Ook het Hongaarse gebak schijnt van een hoog niveau te zijn dus daar moet ik echt wel voor oppassen dat er niet elke dag zoiets mijn mond passeert…

Aan de andere kant… ik wil tijdens mijn vakantie ook gewoon lekker genieten en niet steeds me hoeven af te vragen hoeveel calorieën ergens in zitten en vooral niet mij schuldig voelen omdat ik wel die apfelstrudel heb genomen.

Maar een strijd blijft het zeker en dat frustreert best wel eens. Wat dat betreft is het wel fijn dat je elke dag weer opnieuw kunt beginnen én als extra stok achter de deur zal ik jullie met enige regelmaat vanaf nu hierover op de hoogte houden dus ja, dan kan ik natuurlijk niet steeds aankomen dat het weer niet is gelukt, dat ik allerlei excuses had om niet te gaan sporten, nee, dan moet er op een gegeven moment ook de blog volgen dat Parijs is gehaald, toch?

Dus mocht je nog tips hebben, vertel het me dan!

12 gedachtes over “Afvallen, de eeuwige strijd… #1

  1. Volgens mij doe je alles volgens het boekje. En als tip inderdaad veel water drinken, schijn je echt van af te vallen. En niet vergeten te genieten natuurlijk 🙂

  2. Het blijft idd een strijd!! Ups en downs! Ik herken het wel hoor….ook ik doe (naar mijn idee) flink mijn best, maar je leeft tenslotte ook maar één keer, en wil je natuurlijk ook af en toe gewoon alles los laten en genieten….en dat moet toch ook kunnen? Doordeweek ben ik overdag gewoon op dieet en eet ik ’s avonds met de pot mee. In het weekend neem ik weleens wat lekkers (met mate) en op vakantie dus ook… Tja, en wat bewegen betreft, ik heb een crosstrainer en daar ga ik (als het zo uitkom) iedere dag sowieso minimaal een 1/2 uur op. Tja, en verder wil ik gewoon leven!!!

  3. Ik weet dat heel moeilijk is voor je. Het is kwestie van doorzetten. Het gaat je vast wel lukken. Ik zal voor jou duimen. Vakantie moet kunnen. Vakantie kom je meestal eraan. Thuiskomst gaat veel makkelijker voor je. Gewoon meer rouwkorst eten. Zoals komkommer , tomaten en vooral fruit. Sterkte!
    Fijne dagen gewenst.
    Gr. Jacqueline.

  4. Je kunt niet meer dan je best doen en zo te lezen doe je (laat je) er al veel voor. Maar het moet ook niet zo zijn dat alles om eten en gewicht draait. Je moet ook kunnen genieten! Gewoon gevarieerd en met mate eten en dan kun je na je vakantie de draad weer oppakken… want dat reisje naar Parijs, dat gaat je vast lukken 🙂

  5. Ik heb helaas geen kant en klare tips voor je, het zal allemaal te maken hebben met een mindset en nee kunnen zeggen. Maar op vakantie vooral genieten hoor, daar is het tenslotte vakantie voor!

  6. Ik zag je reactie op mijn update ook al. En zoals je dus ook bij mij las: het blijft lastig. Vorig jaar had ik mijn draai helemaal gevonden en was ik echt slank (met klein buikje) en was ik blij. Maar ja, ik raakte het kwijt sinds mij vader stierf, en dan is het lastig weer in een neerwaarts spiraal te komen. Toch is vooral lekker bewegen absoluut goed, dan moet je vanzelf naar beneden gaan. En op vakantie beweeg je veel, dus dat komt wel goed dan. En verder ook genieten van een taartje af en toe, dat hoort er ook bij! Ik koop op vakantie wel altijd fruit zodat ik een gezond tussendoortje heb en niet direct een koek of ijsje ga eten. En ik probeer zoveel mogelijk te drinken. Geniet van je mooie trip dame, dan komt daarna Parijs vast snel. Ik zal intussen wat goeie recepten voor je uitproberen, wie weet doe je er fijne inspiratie van op!

  7. Ik ga beginnen met een nieuwe eetpatroon, waar ik al even aan ‘geproefd’ had en meteen een kilo kwijt was en dat was alleen al met verandering van eten. Ook ik ga het bloggen gebruiken als een soort van stok achter de deur 😉 En vanaf vandaag hangt er een briefje aan mn laptop (waarachter ik best veel vertoef hihi) met ‘no more excuses!!!’…want dat is het toch eigenlijk als we eerlijk zijn; we weten altijd wel een smoes te verzinnen 😛
    Alvast succes!

  8. Ik doe niet meer aan de lijn
    Let wel op wat je eet
    ik ben twee keer 24 kilo af gevallen , en weer kilo’s bij gekomen
    Nu heb ik mijn lichaam zo als ik nu ben geaccepteerd
    Ik wens jou een hele fijne Woensdag

    Liefs Gerda

  9. Tips…
    – goed ontbijten om de verbranding in gang te zetten (muesli vult enorm!)
    – om de 2 uur iets eten (appel, yoghurtje…) zo blijft de verbranding bezig
    – na het sporten niks meer eten, ookal heb je een reuzehonger (overkomt mij keer op keer!!)
    – thuis water drinken: zet een groot glas bij je fles water, vul en drink je glas leeg iedere keer je passeert, automatisch ga je om de zoveel tijd drinken (werkte bij mij toch)
    – na 20u niks meer eten, het schijnt dat als je eet na 20u de vetten niet meer verbranden en dat ze zicht opstapelen in je lichaam, ik probeer mij daar aan te houden.
    Het is niet gemakkelijk om af te vallen, zeker als alles gemakkelijk blijft ‘plakken’.
    Veel succes verder! 🙂

Reageren mag hoor!

