Vakantie 2014| Hongarije _ Schiereiland Tihany

tihany1Ooit was ik met vriendinnetje T. in Hongarije en gingen we vanuit Siofok met de boot naar de overkant en namen we een kijkje op het schiereiland, Tihany, maar echt veel herinneringen had ik er niet meer aan…

Maar voor dit jaar stond het zeker weten op de planning. Mede omdat het overal genoemd wordt als zijnde één van de mooiste plekjes aan het Balatonmeer en dat moesten we natuurlijk met eigen ogen aanschouwen!

Wat algemene info om mee te beginnen…

Het schiereiland Tihany steekt ver het Balatonmeer in en deelt het meer in tweeën. Sinds 1952 is het beschermd natuurgebied, hetgeen betekent dat de westkant met circa 400 ha bos geen wegen kent. Dit gebied is uitsluitend per voet te verkennen…

Wat is er te zien…

tihanyBelangrijke trekpleisters van Tihany zijn de abdijkerk, het mooie centrum met diverse restaurantjes en winkeltjes vol met plaatselijk gemaakt aardewerk, natuurlijk het Paprikahuis (paprika is zowat het belangrijkste ingrediënt in Hongaarse gerechten en vind je dus op elke hoek…) en de zeer mooie Piskypromenade waarbij je bij helder weer een fantastisch mooi uitzicht over het meer hebt en zelfs de overkant kan zien aangezien het meer op zich niet vrij breed is…

tihany2Ook waan je je zelfs in de Provence omdat er een groot lavendelveld is waar je tegen een geringe vergoeding je eigen bosje lavendel kunt plukken, dit zelfde bosje kun je trouwens ook overal in het centrum kopen maar dan is het natuurlijk wat duurder en heb je het niet zelf geplukt… Praktisch ingesteld als ik ben, heb ik dit dus niet gedaan want om nu de hele vakantie met zo’n bosje lavendel te moeten slepen, zag ik niet echt zitten… maar waren we de hele tijd in Hongarije gebleven dan had ik het vast wel gedaan, puur omdat het zo heerlijk ruikt!

tihany3Verder zijn er tig verschillende wandelroutes uitgezet, zijn er overal mogelijkheden om te zwemmen en kun je vanaf Tihany met de enige autoveer naar de overkant om zodoende ook de zuidoever te verkennen. Dit hebben wij ook gedaan waarbij we onder meer een bezoekje brachten aan Siofok, de badplaats die vooral gericht is op de jeugd. Wij waren al snel van mening dat de noordoever een stuk mooier is qua natuur en dat we blij waren dat we dus aan de noordoever zaten…

Mocht je ooit je vakantie door willen brengen aan het Balatonmeer dan mag een bezoekje aan Tihany zeker niet ontbreken!

13 gedachtes over “Vakantie 2014| Hongarije _ Schiereiland Tihany

  1. Oh wat is Hongarije toch mooi! ❤ En wat een mooie paarse lavendel, dat lijkt mij erg fijn wandelen met zo'n uitzicht. Prachtig eiland zo te zien, had er nog niet eerder van gehoord maar zo te zien zeker de moeite waard 🙂

    • Ik wist het wel van de vorige keer dat ik in Hongarije was maar had werkelijk waar geen idee meer hoe het er uit zag en had dan ook zeker niet verwacht dat het zo mooi zou zijn!

  2. nooit geweten dat het daar zo mooi is, dus wie weet 🙂
    Goed idee, paprika, kan van de week wel weer eens goulash maken 🙂

    gr Elise

  3. Wat een prachtige foto’s! Ik had nooit echt veel van Hongarije gehoord, maar nu staat hij hoog op mijn lijstje! Je hebt me enthousiast gemaakt met de prachtige foto’s en jouw eigen enthousiasme!

Reageren mag hoor!

