Vakantie 2014 | Wenen…

Blik op het centrum van Wenen met o.a. de Stephansdom…

Nadat we een week de omgeving van het Balatonmeer hadden verkend, was het tijd om richting ons favoriete land te gaan en daar nog een dikke week vakantie te vieren.

Bewust kozen we dit jaar ervoor om eindelijk eens de hoofdstad van Oostenrijk, Wenen, te bezoeken. Tot nu toe was het er nog nooit van gekomen, omdat Wenen in een nogal vlak gedeelte van Oostenrijk ligt en we toch eerder geneigd zijn om voor de bergen te kiezen.

Dit jaar lag het min of meer op de route want onze 2e week zouden we doorbrengen in Salzkammergut en als je vanuit Balatonmeer dit wilt bereiken, dan ligt Wenen wel op de route dus vandaar dat we 1 nachtje in hotel Prinz Eugen boekten om van daaruit deze voor ons totaal onbekende stad te bezoeken…

Dit hotel ligt iets buiten het centrum maar als je er voor kiest om de 3 km naar het centrum lopend af te leggen, dan kun je er voor kiezen om via het park bij Schloss Belvedere te lopen waardoor je al direct kunt genieten!

schlossbelvedere

Insider tip: indien je met de auto reist, oriënteer je op voorhand al op de kosten van de parkeergarage zodat je niet voor een verrassing komt te staan. Wij kozen voor de Karlplatzgarage, zowat in het centrum en ongeveer 2 km lopen naar ons hotel. Deze garage kostte 10 EURO per dag, een koopje als je je bedenkt dat sommige garages ook gerust 50 EURO p.d. kunnen kosten…

Op voorhand wisten we natuurlijk al dat 1 dag veel te kort zou zijn om alles te kunnen zien, maar om toch een goede indruk van de stad te krijgen, kozen we ervoor om de Hop on Hop Off toer te gaan doen. In Wenen heb je 4 verschillende routes maar vanwege de geringe tijd kozen wij voor de rode route die ons langs alle bezienswaardigheden in het centrum zou brengen.

Hoewel het even zoeken was naar een opstaphalte, hebben we ons eenmaal aan boord van de bus vergaapt aan al het moois wat deze stad te bieden heeft. Het is werkelijk niet te bevatten hoe mooi en indrukwekkend Wenen is. Zoveel prachtige gebouwen, kunstwerken, musea, beelden, kerken enz dat je gewoon niet weet waar je moet kijken. Alles ziet er ook zo goed onderhouden en verzorgd uit waardoor de hele stad een behoorlijk chique uitstraling heeft.

wenen1

Na een dik uurtje zijn we weer uitgestapt bij onze opstappunt, de Opera, en besloten we om eerst even een rustpauze te nemen en gingen we op zoek naar het oudste koffiehuis van de stad. In de ANWB extra gids werd al vermeld dat je echt je tijd moet nemen in zo’n koffiehuis en dat je zeker niet direct na je laatste slok koffie om de rekening moet gaan vragen om dat juist deze koffiehuizen bedoeld zijn om gewoon lekker tot rust te komen, even aan de drukte van alledag te ontsnappen, hetzij alleen of in gezelschap heerlijk kletsend onder het genot van een lekkere bak koffie met eventueel wat lekkers erbij.

Doordat het op dat moment ook in Wenen erg warm was, dik 32 graden, besloten we om echt onze tijd te nemen en hebben we hier best wel even gezeten. Heerlijk ontspannend, lekker kletsend over van alles en nog wat, genietend van het mooie interieur én natuurlijk van de overheerlijke koffie en apfelstrudel! Echt een aanrader mocht je ooit in Wenen komen!

wenen2

Nadat we enigszins waren uitgerust en het gelukkig ook wat was afgekoeld, zijn we alsnog lopend door de stad gaan slenteren. Natuurlijk uitgebreid de Stephansdom bewonderd, net als de vele koetsen die op en aan rijden, maar ook het Museumquartier, de Hofpoort met de Spaanse Rijschool en al lopend kwamen we steeds weer nieuwe plekjes en bijzondere gebouwen tegen. Al met al hebben we heel wat afgesjouwd en brandden onze voetjes behoorlijk maar het was zeker de moeite waard!

Wenen4

Voor de volgende dag stond alleen een bezoek aan Schloss Schönbrunn, inderdaad het verblijf van Sissi, op de planning. Helaas waren we niet de enigen en mede door de beperkte tijd, we hadden nog een ritje van zo’n 3 uur voor de boeg naar onze volgende bestemming, zagen we ervan af om binnen een kijkje te nemen. Aan 1 kant erg jammer maar aan de andere kant, er is zoveel te zien buiten het schloss, zoals het prachtig onderhouden park met zijn vele brede lanen, fonteinen, bloemperken en het Gloriette dat we alsnog tijd te kort kwamen!

schonbrunn

Conclusie:

We moeten zeker een keer terug en dan ook echt een paar dagen in deze prachtige stad doorbrengen zodat je bv ook de gelegenheid hebt om wel bij Schloss Schönbrunn naar binnen te gaan maar ook om een museum te bezoeken of wellicht een opera te bezoeken.

Los van het tijdgebrek heeft Wenen in ieder geval een onvergetelijke indruk op ons gemaakt en hoewel we altijd riepen dat Parijs voor ons de mooiste stad was, zijn we nu geneigd om Wenen tot mooiste stad ever uit te roepen. Zo indrukwekkend, zoveel geschiedenis, zoveel pracht en praal zonder dat het overdadig wordt en zo’n geweldige sfeer!

16 gedachtes over “Vakantie 2014 | Wenen…

1. Nog meer mooie foto’s om van te genieten, wat is Wenen toch een onwijs mooie stad! En nu je roept dat het mooier is dan Parijs ben ik wel heel benieuwd geworden naar deze stad 🙂

2. Goedemorgen Wanda,
    Wat heb je mooie foto’s gemaakt. Wat is daar heel erg mooi om te zien. Gebouwen hebben prachtig kleuren. Ik wist niet Wenen daar mooi is. Echt aanrader voor vakanties gangers.
    Fijne donderdag gewenst.
    Groetjes Jacqueline & Ferry.

3. Had je nieuwste blog pas gelezen, maar zie nu ineens deze staan. Ik ga volgend weekend naar Wenen! 😀 Ik word al dolenthousiast van je blog, heb er echt zin in! Wij gaan vier dagen, met het vliegtuig. Dat koffiecafé ga ik zeker een bezoekje brengen! Zo’n hop on hop off vind ik ook altijd wel handig. Fijne tips, ik heb er zin in!

• Super joh dat je naar Wenen gaat! Is echt een hele mooie stad met zoveel te zien en te doen! Dat koffiehuis is echt een aanrader, er zijn er veel meer maar dit is 1 van de oudste, dus vandaar dat we hiervoor hebben gekozen…

4. Erg mooie foto’s! Wenen lijkt me echt zo’n sprookjesstad. Ik ben erg heel nieuwsgierig naar en ga er graag nog eens naartoe! Sowieso wil ik graag meer van Oostenrijk zien ook. Prachtig land!

• Oostenrijk is echt een prachtig land! Wij willen er zo weer heen maar ja, er zijn ook nog tig andere streken die we graag willen zien.. Er komt nog 1 blog online met onze vakantieavonturen in Oostenrijk, namelijk de Romantikstrasse en dat is ook prachtig om te rijden c.q. te zien!