7 redenen waarom ik de zomer (soms) niet zo leuk vind!

Oh jee, durf ik er echt eerlijk voor uit te komen dat ik niet altijd zo gecharmeerd ben van de Hollandse zomer? Menigeen zal zijn wenkbrauwen wellicht wat fronsen want er bestaat toch niks fijners dan heerlijk buiten te zitten met een lekker drankje binnen handbereik en optimaal te genieten van deze zomerse temperaturen?

summer-drinks-desktop-backgrounds

En geloof me, van dat gedeelte kan ik ook echt wel genieten maar toch zijn er ook wel een aantal aspecten van de zomer die ik echt niet leuk vind. Nieuwsgierig geworden? Lees dan gauw verder!

Geheel in willekeurige volgorde:

☻ Slapeloze nachten:

Zodra de warmte onze slaapkamer heeft bereikt, en geloof me dat gebeurt al snel in onze woning…, slaap ik zo slecht dat ik per nacht hooguit een uurtje of 4 slaap krijg terwijl ik er toch echt minimaal 7 nodig heb… ’s Morgens dan ook de grootste moeite om wakker te worden en ’s middags de grootste moeite om mijn aandacht bij mijn werk te houden omdat ik te druk ben met gapen…

☻ Zomerkleding:

Natuurlijk is het lekker om in je hemdje/topje en korte broek (nou ja, verder dan 7/8 ga ik niet) en slippertjes rond te paraderen maar wat moet ik in hemelsnaam aan naar mijn werk om er nog enigszins een beetje zakelijk representatief gekleed bij te lopen? Ik weet het inmiddels echt niet meer… Linnenbroeken worden na een halve dag al te wijd, blote schouders vind ik niks naar mijn werk, pumps gaan na een dagje knellen vanwege opgezette voetjes… Kortom, zomerkleding leuk voor vrije tijd maar bij temperaturen van boven de 25 graden sta ik vaak echt letterlijk met mijn handen in het haar voor mijn kledingkast…

☻ Werken:

Goh, wat een verrassing… in de zomer moet ik altijd werken, op mijn parttimedagen en een sporadische vrije dag na, maar vaak is het zo dat het doordeweeks heerlijk weer is en dan in het weekend of slecht waardoor je dus alsnog binnen zit of dusdanig benauwd dat de puf om wat te doen ook weer ontbreek… Groot voordeel is wel dat na jarenlang zeuren nu eindelijk echt iets aan de airco op kantoor is gedaan waardoor het daar in ieder geval beter uit te houden is dan voorheen…

☻ Algehele lusteloosheid:

Door gebrek aan slaap en de hoge temperaturen merk ik aan mezelf dat de puf om iets te doen totaal weg is. Thuis doen we het hoogst noodzakelijke omdat het bij ons boven al snel te warm is (vergelijk het maar met jullie zolderruimte, daar zul je nu ook liever niet te veel tijd willen doorbrengen, toch? Nou, in zo’n ruimte wonen wij dus…) waardoor ik op dit moment zeker niet kan garanderen dat alles even spik en span in orde is…

☻ Het eten:

Natuurlijk ben ik gek op salades en het heerlijke fruit wat er in de zomer volop te verkrijgen is maar met dit warme weer én dus de warmte in onze keuken, zijn we ook sneller geneigd om te kiezen voor iets gemakkelijks. Even een patatje halen bij de buurman 500 meter verder op of diepvriespizza’s of even iets anders wat snel en gemakkelijk bereid is maar absoluut niet calorie verantwoord is. Ook de verleiding om toch nog een ijsje te nemen, is een stuk groter. Aan 1 kant moet het natuurlijk allemaal gewoon lekker kunnen, het is maar éénmaal in het jaar zomer, maar aan de andere kant… ik snak gewoon weer naar normale maaltijden en wil zo graag met mijn nieuwe kookboeken aan de gang maar ja, door de warmte komt het er nog steeds niet van…

☻ Zweten:

Gelukkig behoor ik niet tot het clubje mensen dat overdadig aan het zweten is maar toch… met deze temperaturen ontkom ook ik er niet aan dat ik halverwege de dag toch even weer wat nieuwe deo op spuit, al was het alleen maar voor mijn eigen gevoel. Wat ik vooral vies vind, is dat het ’s nachts zo weinig afkoelt dat je ook dan nog het gevoel hebt te zweten. Ook na het douchen heb ik niet het idee dat ik enigszins ben afgekoeld, ook al heb ik echt wel kouder gedoucht dan anders…

☻ Mensen die te pas en te onpas roepen dat dit weer gerust tot de kerstdagen aan mag houden:

Okay, ik ben ook absoluut geen fan van sneeuw én dus ijzel, maar dit weer tot aan de kerstdagen? Pff, dan kun je mij helemaal afschrijven! Natuurlijk snap ik best dat er mensen zijn die dit heerlijk weer vinden en helemaal in hun sas zijn en geloof me, ik zit ook echt niet te wachten op regenachtige herfstdagen of echte winters met bakken sneeuw maar kunnen we dan niet een middenweg afspreken? Gewoon max 22 graden doordeweeks en in de weekenden 25? Dan voel ik me tenminste ook nog een beetje mens die in ieder geval nog netjes gekleed naar d’r werk kan…

En jullie? Absolute zonliefhebbers voor wie het niet warm genoeg kan zijn of mag het van jou ook wel ietsjes minder?

14 gedachtes over “7 redenen waarom ik de zomer (soms) niet zo leuk vind!

    • In slaap vallen lukt me nog wel maar als ik dan rond 2 uur ’s nachts wakker word, dan lig ik maar te dralen en te woelen en val ik tegen de ochtend weer in een diepe slaap zodat ik kapot wakker word…

  1. Die warmte in de slaapkamer kun je oplossen door een airco op te gangen. Wij hebben een splitunit hangen, kost ongeveer 300 euro, maar dat heb je een lekkere koele ruimte én he nodige uurtjes slaap. 😉

    Qua koken, vind het niet erg om met dit weer te koken.

    Kleding… Mee eens! Al moet ik wel zeggen dat je bij ons op ’t werk gewoon een lange broek aan kan met een topje met 3/4 mouw, want onze airco staat vaak op standje vrieskist.

    Liefs Lon

    • We hebben het idd wel al over een airco gehad maar moeten ons daar nog even wat beter in verdiepen, wil in ieder geval eentje die absoluut stil is want anders heb ik daar weer last van… Ben lastig… ik weet het…

  2. Ik ben zo iemand die dat roept tot aan de kerstdagen.
    Vind het heerlijk. Voel mij er prima bij.
    Wij hebben een airco in de slaapkamer. Dus van de hitte hebben wij ‘s-nachts geen last.
    Qua schoenen ben ik het met je eens… Ik loop daarom op het werk vaak op blote voeten :’)
    Gelukkig zit ik op kantoor en hebben wij geen echte zakenrelaties die over de vloer komen. Ze hebben wel heel elegante slippers die leuk onder een driekwart broek staan hoor 🙂

    Vriendlief heeft de BBQ ontdekt dus wij roosteren ons vlees heel vaak. Daar maak ik dan een salade bij.

    Kortom, ik kan mij er prima in vinden 🙂
    Voor jou kan ik zeggen: Sterkte met de warme dagen die nog komen gaan!!

    • Zoveel klanten komen er bij ons ook niet maar de directie ziet het niet zitten dat we op slippertjes rondlopen, liefst iets met in ieder geval een bandje achter de enkels zodat het minder op slippers lijkt… maar ook dan vind ik het nog wel lastig omdat ik platte sandaaltjes niet over bij vind staan en een pump dan net even wat vrouwelijk vind, maar goed… het grootste probleem zit ‘em vooral in geschikte bovenkleding…

      BBQ voor een keertje vinden we best wel leuk maar echt niet elke week…

      Nee, ik functioneer het beste bij een temperatuurtje van ongeveer 25 graden…

  3. Ik hou van de zomer! Van mij mag die iets langer duren… zelfs tot Kerst ;-).
    Gaan werken vind ik echt niet leuk… ik ben een zonneklopper en wil ieder moment van het zonnetje kunnen genieten!
    Mmm… de ijsjes! Ik kan er wel elke dag eentje eten… gelukkig begint het sporten terug in augustus!
    Zweten vind ik ook maar iets vies en ambetant! Zomer = meer t-shirts = meer was = meer strijk… niet leuk!
    En mijn hooikoorts, daar heb ik heel veel last van… lang leve de pilletjes!

  4. Ik hou wel van zomer. Maar niet te heet. Ik vind temperatuur 23 graden zat. Hoger niet. Anders worden onze slaapkamer en woonkamer benauwd. Eten word dan ook aangepast met de hitte. Zweten ken ik verhaal. Pfffff…. Geen pretje.
    Fijne dag verder.

  5. Ik hou van de zomer, maar ken het probleem van de té korte nachten, te hete slaapkamers en ‘wat-moet-ik-aan’ -issue… Maar verder, 23/24 graden met een vriendelijk zonnetje, dan hoor je mij niet klagen, helaas kennen we dit amper in nl 🙂

  6. Tja, slapen en werken met die warmte is inderdaad niet ideaal.
    En ja, ik ben ook een van die mensen die roept dat het het hele jaar zulk weer mag zijn. Ik ben nu eenmaal een zomermens…

  7. Hoi Wanda

    Ik slaap ook heel slecht
    Voor mij mag het ook wat koeler hoor
    Ik hoef gelukkig niet meer te werken
    Maar ik hou toch van de zomer
    Ik wens jou een hele fijne Maandag avond
    En morgen een hele fijne Dinsdag

    Liefs Gerda

Reageren mag hoor!

