Summer Bucketlist | Dagje waddeneiland…

Mocht je nog nooit op één van onze waddeneilanden zijn geweest, dan zou je je eigenlijk moeten schamen, want het is iets wat iedereen gewoon een keertje gedaan moet hebben! Prachtige natuur, schone stranden, rust, fietsen, terrasjes, ontspannend sfeertje, kortom, alle ingrediënten zijn volop aanwezig voor een dagje optimaal genieten!

Weekend of langer is natuurlijk ook goed, maar soms heb je gewoon niet anders dan een dagje…

Zo ook wij afgelopen vrijdag…

Om niet helemaal voor dag en dauw te moeten vertrekken, ook voor ons is het nog 1,5 uur rijden naar de haven van Holwerd, kozen we voor de boot van half 10. Na 45 minuten varen waarbij we het geluk hadden dat we heerlijk op het dek al in het zonnetje konden zitten te genieten, kwamen we aan op Ameland.

Vervolgens sloten we in de rij aan bij fietsverhuurbedrijf Kiewiet, zit op ongeveer 300 meter vanaf de haven, en kregen we vrij snel onze fietsen met 7 versnellingen (denk niet zonder te kunnen, want dan trap je je helemaal kapot in de duinen!) en was het op naar Nes, het grootste én eerste dorp wat je tegenkomt vanuit de haven…

ameland1Aangezien het inmiddels tegen 11 uur liep, besloten we om eerst even koffie met echte Amelander appelgebak bij Hotel de Jong in het centrum van Nes te gaan nuttigen (aanrader!).

Daarna was het op de pedalen richting Buren, het meest rechts gelegen dorp waar we normaal altijd verblijven met vrienden D&R op camping Kiekduun, even camping bekeken en vervolgens op naar het strand om daar onze eerste stappen op het goudgele strand van Ameland te zetten… Heerlijk!

Ameland2Echt balen dat we niet dichter bij het strand wonen, vindt het er altijd zo heerlijk, die golven, die geur, die zeemeeuwen, strandpaviljoen, die duinen… Zou zo terug willen!

Daarna via de duinen terug naar Nes om vervolgens richting de vuurtoren in Hollum te fietsen. Mooie route door de duinen, soms duintje op, soms duintje af… Daar aangekomen, was het ruimschoots tijd om te lunchen en ploften we gezellig neer bij Pannenkoekhuis Onder de Vuurtoren waar ik inderdaad genoot van een heerlijke pannenkoek met kaas en ananas en de rest van het gezelschap van een omelet/uitsmijter… Alles zeer goed verzorgd!

Ameland3Vervolgens nog even rondgeneust in Hollum om daarna onze weg te vervolgen naar Ballum waar paps nog even bij de slijterij de enige echte Nobeltje moest halen. Ondertussen tikte de klok gestaag verder en aangezien we ook nog even op onze gemak in Nes wilden struinen (lees: terrasje ter afsluiting!), fietsen we rap verder waarbij vooral vriendlief en ik er op een gegeven moment wel een beetje flauw van waren, knietjes deden pijn en langzaam maar zeker stak ook de zogenaamde zadelpijn de kop op…

Eenmaal in Nes aangekomen, werden de fietsen dan ook snel geparkeerd en was het op naar het eerste de beste café waar nog een plekje niet vol in de zon vrij was. Even bijkomen en bijkletsen alvorens we nog een rondje door het dorp liepen en zowaar vriendinnetje D. met zus nog tegen het lijf liepen om tenslotte neer te ploffen bij vishandel Metz om nog snel een bakkie kibbeling te nuttigen…

Ameland4Daarna was het toch echt tijd om richting de boot te gaan aangezien half 7 helaas al de laatste boot terug was…

Pluspunten: ♥ bootovertocht, geeft al zo’n vakantiegevoel ♥ strand & zee, wat mis ik dat hier toch ♥ sfeertje, zo gezellig zonder dat het te druk en te toeristisch is ♥ de vele terrasjes ♥ Amelander appelgebak ♥ gratis boekenlegger met daarop de vuurtoren gekregen bij de boekhandel in Nes ♥ de duinen ♥ gezelligheid ten top ♥ optimaal genieten in goed gezelschap!

Minpunten: # zadelpijn, gelukkig in lichte vorm # laatste boot terug om 18.30 uur, veel te vroeg!

22 gedachtes over “Summer Bucketlist | Dagje waddeneiland…

1. Ik ken alleen Schiermonnikoog. Daar proberen we ieder jaar een midweekje heen te gaan samen. We huren dan altijd een appartementje op Landal daar. Heeeeerlijk! En verder veel wandelen, fietsen en tussendoor koffie drinken bij het strand. Voor een dagje zou ik er niet heen gaan denk ik. Das me net wat te ver 😉

• Dank je! Die vuurtoren is inderdaad mooi om te zien, we willen er ook nog steeds een keertje in maar dat is er dus nog niet van gekomen. Net als het maken van robbentocht waarbij je met een boot het wad op gaat om zeehonden te spotten…

2. De Waddeneilanden zijn heerlijk! Ik kom de afgelopen jaren altijd minstens 1 dag op Terschelling, maar ik wil de volgende keer ook graag weer een ander eiland bezoeken. Ameland & Vlieland zijn prachtig en op Schier ben ik alleen als klein meisje geweest…

• Vlieland en Terschelling wil ik ook nog graag een keer zien, tot nu toe meerdere keren op zowel Ameland en Schier geweest en 1 keer op Texel maar ja, het is gewoon een prachtig stukje Nederland!

3. Ik vind de eilanden heerlijk, zo rustgevend inderdaad. De foto’s zijn prachtig, zeker de foto’s van de zee en de huisjes. Ik ben gek op die authentieke huisjes 🙂

4. Dit lijkt mij een erg leuk eiland om in de herfst te bezoeken met vriend lief. Wat hebben we toch mooie plekjes in Nederland! Mooie foto’s, zo grappig dat het Nederland is, maar dan in het mini 🙂