Slow reading; een nieuwe trend!

Once a week, members of a Wellington, New Zealand, book club arrive at a cafe, grab a drink and shut off their cellphones. Then they sink into cozy chairs and read in silence for an hour. The point of the club isn’t to talk about literature, but to get away from pinging electronic devices and read, uninterrupted. The group calls itself the Slow Reading Club, and it is at the forefront of a movement populated by frazzled book lovers who miss old-school reading. (bron: The Wall Street Journal)

Oh jongens, dit lijkt me heerlijk! Gewoon even de boel de boel te laten en gewoon echt de tijd te nemen om heerlijk onderuitgezakt, kop thee en eventueel wat lekkers binnen handbereik, ongestoord te kunnen lezen! Geen enkele vorm van afleiding maar alleen maar lezen, lezen en nog eens lezen…

Hoewel ik op mijn werk bekend sta als iemand die best wel veel leest, heb ik daar zelf zo de nodige twijfels bij. Natuurlijk, ik lees elke dag wel, maar vaak blijft het bij hooguit een half uurtje en met een gemiddelde van 1 boek per week, scoor ik, volgens mij niet echt hoog als ik bepaalde boekenblogs mag geloven.

Maakt mij dat dan een slow reader? Nou, misschien wel, want ik lees een boek wel van a tot z, niks geen gescan en bladzijden overslaan. Nee, als ik lees, én vooral als het verhaal mij pakt, dan wil ik liever door niks en niemand worden gestoord.

Aan de andere kant… mijn smartphone ligt meestal wel binnen handbereik, de tv staat meestal ook wel aan en ook Clooney eist meestal net op dat moment haar dagelijkse knuffelportie op, dus ja, echt ongestoord een uurtje lezen, red ik helaas niet… Vandaar ook dat mijn stapel van nog te lezen boeken niet slinkt, maar dat kan natuurlijk ook liggen aan het aanbod van goede schrijvers…

Misschien is het inderdaad gewoon een kwestie van even de boel te boel te laten, alle social media uit te schakelen, tv uit en heerlijk met een goed boek op de bank te ploffen, gewoon een avondje lezen in plaats van daarnaast nog met tig andere dingen bezig te zijn…

En jij? Een slow reader die alles aan de kant gooit om ongestoord op te gaan in het verhaal of scan je juist het verhaal en lees je daardoor zoveel of ben je net als ik vaak ook nog met andere dingen bezig of lukt het je helemaal niet om tijd vrij te maken om te lezen?

13 gedachtes over “Slow reading; een nieuwe trend!

  1. Als ik helemaal in een boek zit dan zit ik er ook in, dan laat ik m’n telefoon liggen, de tv staat uit en ben alleen maar bezig met het verhaal.

  2. Bij mij ligt het er aan, in het nazeisoen lees ik veeeelen maten meer dan in het voorjaar! Dus bij mij komen de boeken er weer aan! Ben nu trouwens ook in een prachtig boek bezig, misschien een tip: rode sneeuw in december van Simone van der Vlugt ! Ik ben echt verlieeefd op haar schrijfsstijl!

  3. Ik lees ook boeken van a tot z, maar mijn computer staat vaak toch wel aan (al doe ik er dan verder niet zoveel mee). De reden is nu eigenlijk dat de enige stoel in huis mijn bureaustoel is, dus die zit ook het lekkerst om op te lezen! Wel altijd met een kopje thee erbij 🙂

  4. Ik lees op ieder moment ik kan… we hadden een rustig weekendje en zo heb ik op zaterdag een boek uitgelezen en eentje op zondag.
    Ik lees ook gemakkelijk op plekken waar er veel lawaai is,tijdens het lezen kan ik mezelf afzonderen waardoor ik niks merk van wat er rond mij gebeurt.
    Slow reader of niet, maakt toch niet, zolang je maar het van het lezen en het verhaal kan genieten op je eigen tempo 🙂

  5. Volgens mij is 1 boek per week ver boven het landelijk gemiddelde. Heel ver zelfs. Ik haal dat niet (meer). Sommige weken wel. Ik denk dat ik zo’n 35 boeken per jaar lees, misschien ietsjes meer. En ik herken mezelf in ‘slow reader’ – ik lees ook van A tot Z. Heel af en toe stop ik in een boek … bijvoorbeeld in een thriller die te gruwelijk wordt of als er nadrukkelijk iets vreselijks met een kind gebeurt …

  6. Ik kan me niet eens indenken dat ik een boek níet van A tot Z zou lezen. Bij een tijdschrift lees ik ook nagenoeg alles. Ik zie wel eens updates van mensen die ‘even’ drie tijdschriften in een uurtje gelezen hebben. Dat kan ik dus niet, haha! Ik lees in de trein mijn boek zonder telefoon erbij. En tijd idealiter ook, maar dat is wel lastiger. In de trein heb ik slecht bereik, vandaar dat het daar best easy is 😉

Reageren mag hoor!

