Mijn valkuilen waar ik steeds weer in trap…

afvaltipTja, het zal jullie niet zijn ontgaan dat ik wederom een poging doe om die laatste verrekte kilootjes die mij nog van Parijs scheiden (voor degenen die dit niet hebben meegekregen: indien ik mijn streefgewicht haal dan trakteert vriendlief me op een weekendje Parijs, was ten tijde van ‘afspraak’ 7 kilo, werd op een gegeven moment 4,5 en is nu gewoon weer 7,5…) definitief de baas te worden.

Maar hoe kan het dan zo moeilijk zijn? Waar gaat het dan steeds weer mis? Dit spookt natuurlijk met enige regelmaat door mijn hoofd en eigenlijk weet ik het maar al te goed.

Benieuwd in welke valkuil ik mezelf steeds weer in zie verdwijnen?

1. Water drinken…

Kom op zeg, met dit weer 1,5 liter koude water naar binnen gooien? Pfff… zodra de temperatuur onder de 15 graden zak, haak ik af en krijg ik met geen mogelijkheid nog een slok koud water weg. Nee, ik wil dan alleen nog maar warme dranken… Hoewel… na 8 bakken groene thee op een dag is mijn drinklust eigenlijk wel gedoofd.

2. Plakje op brood, plakje in mijn mondje…

Je moet toch gewoon weten of het lekker is waar je je brood mee belegd? Onzin natuurlijk, ik moet gewoon mijn brood beleggen en niet nog snel even een plakje kaas of kipfilet of salami of wat ik ook maar op mijn brood doe, nog in mijn mond proppen!

3. Cappuccino’s…

Zoals gezegd… zodra de temperatuur onder de 15 graden zakt, snak ik naar warme dranken. Het liefst zou ik dan, naast de bakken thee, ook een paar kopjes cappuccino’s drinken. Best wel een caloriebommetje natuurlijk, als je bedenkt dat het gewoon uit zo’n koffieautomaat komt én toch… bijna automatisch zie ik mijn hand een beker pakken in plaats van een glas en inderdaad dan moet je gewoon wel op dat knopje voor cappuccino drukken. Alleen blijft het dan niet bij 1 kopje op een dag…

4. Bordje leeg maar oog wil nog meer…

Hoe moeilijk kan het zijn, buikje is rond en vol maar pan nog niet helemaal leeg en oh, het is zo lekker dus nog snel even een lepel pasta/rijst/stamppot naar binnen werken want zoals gezegd, zo lekker… Misschien minder gaan koken, zowel in hoeveelheid als in lekkerheid (is dat Nederlands, jongens?)

5. Wandelen…

Waar ik in de zomermaanden regelmatig met nichtje J. ’s avonds de straten van Veendam onveilig maakte, krijg je mij nu met geen stok ’s avonds nog de deur uit. Gluren bij de buren, frisse neus halen en oh ja, lekker sportief bezig zijn? ’s Avonds in deze kou en met een beetje pech regen? No way!

6. Sportschool…

En in het verlengde van punt 5… Ja, ik vind sporten heerlijk, heb het ook echt nodig en voel me daarna zoveel energieker en fitter en heus, ik verbeeld me zelfs dat ik tijdens het sporten al een stuk slanker ben geworden maar… zo ergens rond de 5e of 6e week dat ik fanatiek heb gesport (in mijn geval 2 keer in de week) komt de klad erin. Andere afspraken op de zaterdag/maandag, geen zin, te druk… en voor ik het weet ben ik een maand niet geweest… Ja, ik ben een goede sponsor van de sportschool!

7. Nootjes & Koekjes…

Ik kan ze prima weerstaan. Heus! Zolang ze maar in het schap blijven liggen! Eenmaal in mijn karretje betekent het dus dat ze in de keukenla belanden en dan gebeurd het… Ja, dan word ik geroepen! Onzin? Nee, geloof me, ik hoor ze nu alweer roepen, die lekkere speculaasbrokken… En nee, het blijft dan niet bij 1, want op 1 been kun je niet staan of zoiets toch?

8. Weekend…

Het weekend een valkuil? Echt wel! Ik bedoel, bij het weekend hoort toch iets lekkers? Je kunt toch niet naar The Voice of wat dan ook kijken zonder dat je dan niet iets lekkers mag? Hoeft natuurlijk geen probleem te zijn maar dan moet het niet elke dag al feest zijn geweest!

9. Verjaardagen…

Bij verjaardagen worden er natuurlijk een hoop lekkere dingen op tafel gezet en waar ik het gebak nog weleens wil overslaan, kan ik de gastvrouw natuurlijk moeilijk met schalen vol hapjes laten zitten, toch? Dat is toch ontzettend onbeleefd? Dus snaai ik naar hartenlust helaas…

10. De weegschaal…

Maak je nu een grapje Wan? Nee, echt niet, want geloof me, zolang ik binnen mijn marge van +/- 1 kilo blijf, is er toch niks aan de hand? Dat is gewoon een paar dagen streng zijn al dan niet gecombineerd met flink naar de wc gaan en weg is dat extra kilootje. Dus ja, zolang het zo blijft, alles onder controle.

Maar dat is het dus net he? Ik wil niet dat het onder controle blijft, ik wil ze kwijt!

21 gedachtes over “Mijn valkuilen waar ik steeds weer in trap…

  1. Ik denk dat je het beste gewoon bezig kan blijven zodat je niet snel aan eten of tussendoortjes denkt. in combinatie met gezond bewegen denk ik dat je snel je streefgewicht zult bereiken.

    • Probleem is vooral dat ik in deze tijd van het jaar te weinig puf heb om bezig te blijven… Zolang het spul maar niet in huis komt, wil het nog wel maar eenmaal thuis dan moet het ook gewoon op…

  2. Geweldig dat plaatje met die afvaltip. Ik had eens een werkgeefster die al haar zwangerschapskilo’s kwijt is geraakt door elke dag te wandelen met de wandelwagen met daarin haar twee kinderen. Dus van wandelen van je wel degelijk af ja!

    • Dat van dat wandelen weet ik uit eigen ervaring! Zo al ooit eens 20 kilo afgevallen dus ja, zou het gewoon weer regelmatig moeten gaan doen maar nu valt het me gewoon vies tegen om ’s avonds nog te gaan wandelen, los van het feit dat ik ook last heb van mijn knieën…

  3. Herkenbaar, echt, allemaal ! Ik red het nu met koolhydraatarm goed, je mag veel en krijg je trek dan pak ik een hand noten. Gister was erg .. St Maarten. Mijn man had 5 !! zakken mini marsjes etc gehaald. Sukkel .. er komt een handvol kinderen en die snickers en marsjes liggen mij aan te kijken .. ik ga voor de bijl !

  4. ’s avonds gewoon alles afwegen en tellen en op is op, werkt voor mij het beste. Anders ben ik ook geneigd toch nog even de pan leeg te eten.

    In een cappuccino zit amper iets hoor, klein beetje melk. Gewoon met een zoetje nemen anders.

    En voor de rest: zet ‘m op! Ik ken de nimmer eindigende strijd tegen de kilo’s. Om moe van te worden is het 😦

    • Dat afwegen zou inderdaad wel beter zijn, of in ieder geval gewoon minder klaarmaken zodat je ook niet over houdt, want overhouden betekent automatisch vaak nog een half bordje nemen en dat terwijl je genoeg hebt aan 1 bord natuurlijk…

  5. Tja herkenbaar. Misschien dat je bij het avondeten eens wat langzamer en bewuster kunt eten zodat je sneller vol zit. Als je snel eet en weinig kauwt duurt het even voordat je het vol gevoel hebt.

  6. Bekend lijstje. Water drinken kan ik niet en heb ik nooit gekund. Ik kan dan simpelweg in de wc gaan wonen, want bij mij loopt het er direct weer uit. Ik viel goed af met een soort van Atkinsdieet, maar ik voelde me ongezond. Dus toch maar weer calorieën tellen en zo gezond mogelijk eten.

  7. Probeer elke twee uur een kleine maaltijd te nemen. Bijvoorbeeld: 9.30 (vanille) yoghurt met banaan, 11.30 een sultana, 13.30 een cracker met kipfilet en ei (en een beetje mayonaise) 15.30 weer een sultana, of wortels en dan 18.30 avond eten. En wil je in de avond iets lekker, dat kan zeker maar met mate (dit is tegenwoordig mijn etenspatroon ongeveer, en ik heb ’s avonds na het eten bijna geen trek meer)

    • Ik probeer inderdaad wel regelmatig te eten, rond 06.40 uur mijn ontbijt, meestal iets van kwark, yoghurt met muesli of havermoutpap met stukjes banaan en dan rond 10.30 een stuk fruit, vervolgens om 12.30 lunch bestaande uit 2 broodjes en dan rond 14.30 uur nog weer iets van fruit en meestal dan het avondeten rond 18.30 uur… Als ik het zo lees, zit er wel veel tijd tussen de verschillende eetmomenten… misschien zit daar juist het probleem maar denk dat ik anders overdag nog weer teveel eet…

      • Niet als je de maaltijden kleiner maakt. In principe doen We het in nl ‘fout’ We eten ’s avonds het meest terwijl We eigenlijk geen brandstof meer nodig hebben. Ligt eraan hoe ver je erin wil gaan natuurlijk maar een dieet volgen voor een paar weken werkt sowieso nooit, dan krijg je het jojo effect, dat is mijn ervaring tenminste 😛

  8. Heulll herkenbaar. Alles! Ik heb nu vooral veel zin in pepernoten, echt gevaarlijk dag. Na 6x taart vorige week (mijn verjaardag) is het ook echt weer afkicken van alles suikers. Pittig!

Reageren mag hoor!

