Offline met kerst, ja of nee?

De smartphones weten het kerstdiner flink te verpesten. Bijna 75 procent van de Nederlanders ergert zich aan het gebruik van mobieltjes door tafelgenoten tijdens de kerstdagen. Dat blijkt uit onderzoek van sausgigant Remia.

Dik 3 jaar geleden kreeg ik mijn eerste smartphone bij een abonnement en nam ik me heilig voor om er niet steeds mee te gaan zitten pielen. Nergens voor nodig om continu online te moeten zijn, om steeds maar weer te kijken of er nog ergens iets is gebeurd wat ik absoluut a la minute moet weten of nog beter waar ik direct op moet reageren of wat dan ook…

Jullie begrijpen het vast wel al… 3 jaar later en inmiddels sinds afgelopen zondag in het bezit van mijn 2e smartphone, een heuse Huawei Ascend P7, wil ik mezelf nog net niet een junkie noemen maar het scheelt niet veel…

Ja, met de nodige schaamrood op de kaken moet ik toch bekennen dat ik menig avondje het gezelschap van mijn smartphone op zoek, gewoon om wat te appen met vriendinnen/collega’s/mams, even te gluren wat er in de grote wereld gebeurd, wat spelletjes te spelen, reacties op mijn blogs te lezen, jullie blogs te lezen en vooral te gluren en te liken op Instagram.

Natuurlijk kan ik prima zonder, althans dat denk ik, en ja, in gezelschap op feestjes of zoals nu met kerst zit ik echt niet de hele tijd met mijn phone te pielen maar helemaal offline?

In mijn bucketlist voor de herfst was het één van mijn to do’s om een weekje offline te leven. Dat heb ik, mede door verzachtende omstandigheden (heus, die waren er echt!) niet gedaan/gered.

Nu met kerst ben ik zeker van plan om een stuk minder online te zijn, om in ieder geval even tijdelijk afstand te nemen en zeker onder het kerstdiner zal ik niet online zijn, wel foto’s nemend natuurlijk maar he, dat telt toch niet als online? Tenslotte plaatst ik ze niet direct op Instagram…

Maar goed, in België hadden we ook geen wifi in ons huisje en zaten we ’s avonds hooguit een half uurtje te kleumen bij een leeg zwembad en terugkijkend op die week, was het best wel lekker om minder online te zijn, om gewoon weer te beseffen dat er ook zoveel andere leuke dingen zijn om te doen zonder dat er een smartphone aan te pas moet komen.

Dus ja, ik ga voor minder tot niet online en jullie?

24 gedachtes over “Offline met kerst, ja of nee?

  1. Ik ga tijdens het kerst diner met de familie zeker niet zitten appen maar offline ga ik ook niet, als ik een foto wil maken en die wil plaatsen op instagram doe ik dat gewoon, weet zeker dat niemand zich daar druk om maakt. Maar in een gesprek laat ik mijn phone uiteraard liggen. Fijne kerst!

  2. Ik ben eigenlijk altijd offline… tot ergernis van Zoetie 🙂
    Maar ik vind het niet nodig om constant online te zijn, heb ik iets te melden of wil ik iets bekijken dan kom ik wel online.
    Dus ik zal offline zijn… tenzij ik vlug tussen de gezelligheid door, iets wil delen…

  3. Offline afhankelijk hoe je het bekijkt.
    Ik heb met een diner altijd de telefoon in de tas of jas en meestal ook het geluid uit. Op bezoek gebruik ik m sowieso niet of nauwelijks. Dus in die zin ben ik offline, maar echt alles uitstaan weer niet dus in die zin ben ik niet offline.
    Fijne dagen iig!

  4. Tijdens het diner is het een dikke NO!
    Voor de rest ga ik genieten van tijd samen met manlief en familie. Maar helemaal offline ga ik niet. Ja, misschien wat minder dan anders…

  5. Ik ben steeds minder offline, eigenlijk pak ik mijn telefoon alleen nog maar uit verveling ;). Maar mijn telefoon is ook tegelijk mijn camera, dus ik zal hem wel tevoorschijn halen 😛

  6. Stom is dat, maar ik heb nooit moeite om mijn telefoon te laten liggen. Ik moet wel vaak even achter mijn laptop, maar als het moet kan ik dat ook zo een hele dag laten. Geen issue hier dus.
    Ik wens je alvast fijne dagen toe!

  7. Nee hoor, ik vind het wel leuk af en toe ff te loeren. Aan tafel gaat ie niet aan maar maak wel vooraf foto’s of even onderwijl .. gewoon voor ’t scrappen maar als wij visite hebben blijft de iPad lekker in z’n hoesje ofh en zn zusje de phone ook haha

  8. Ik heb zelf geen smartphone. Gisteren zag ik (in het restaurant waar wij met schoonfamilie aten) een tafel met vier mensen. Drie zaten op hun telefoon te kijken en de vierde zat er niet zo blij bij te kijken… Dat vond ik best wel zielig.
    Ik vind het nogal onbeleefd om aan tafel of bij een vergadering met je telefoon bezig te zijn. Je geeft dan de boodschap af dat je je tafelgenoten niet interessant genoeg vindt.

  9. En? Ben je minder online geweest met de feestdagen? Zelf ben ik dat in elk geval wel… en ik vind het eigenlijk wel lekker 😉 Hoewel ik af en toe wel wat foto’s op Facebook gooi.

    • Ja, ik ben wel minder online geweest, wel wat fotootjes op IG gezet maar niet veel gekeken en zeker ook geen spelletjes gespeeld. Ook weinig tot niet geappt en dat beviel eigenlijk best wel goed…

  10. Ik gebruik mijn smartphone om te bellen, sms’jes te versturen, als wekker en als klok, soms als zaklamp, om vlug een foto te maken en af en toe te whatsappen. Facebook, blogs, nieuws lezen enzovoort doe ik er NIET op (ter zelfbescherming). Dat doe ik allemaal op de computer. Dat is prettig voor mezelf en veel minder storend voor anderen.

  11. Pingback: The Tag | Het getal 3… | wiebie74

Reageren mag hoor!

