Afvallen… #1 | Kleine stapjes motiveren meer!

Vaste lezers weten natuurlijk al lang dat ik altijd en overal in strijd ben met mijn overgewicht en dat ik ooit al eens 30 kilo ben afgevallen, waarvan overigens 6 mij weer hebben gevonden helaas, en dat ik ook dit jaar die strijd weer aan ga!

Ergens diep van binnen roert zich dat stemmetje dat het misschien tijd wordt om me er bij neer te leggen, dat ik misschien mijn eindpunt wel heb bereikt en dat ik moet accepteren dat ik nu eenmaal een vrouw met een maatje meer ben. Alleen, dat lukt me dus niet. Okay, zet 10 vrouwen op een rij en ik zal nooit de slankste van het stel zijn maar accepteren dat dit het gewoon is, dat kan ik dus gewoon niet!

Een maatje meer vind ik prima, schaam ik me ook echt niet voor maar ik zou wel graag meer richting volslank dan vol c.q. dik willen gaan. Me in ieder geval slanker willen voelen dan ik me nu voel en vooral ook fitter en energieker.

De afgelopen tijd schoot met name het sporten en het wandelen er behoorlijk bij in door de problemen die ik kreeg met mijn knieën, vooral veroorzaakt door overbelasting (iets van te fanatiek squatsoefeningen doen) gecombineerd met overgewicht. Hierdoor zakte ook mijn motivatie om überhaupt te sporten er bij in en aangezien ik gewoon moet sporten om me zowel slanker als vooral ook fitter te voelen, tel daar de verleidingen van de novemberdecembermaand bij op en dan weet je wel al dat het de afgelopen tijd niet zo goed is gegaan tussen mij en de door mij zo gehate weegschaal.

Inmiddels zijn mijn knieproblemen nagenoeg verleden tijd en wil ik het sporten weer voorzichtig gaan oppakken waarbij ik heel goed voor ogen moet houden dat het echt niet nodig is om continu op 10% helling te moeten trainen om me fitter te voelen. Gewoon in beweging zijn is al voldoende.

Daarbij weet ik op voorhand dat mezelf een programma opleggen waarbij ik 4 keer in de week moet sporten, bij mij niet zal werken. Dan voelt het als een verplichting en werkt het juist averechts waardoor ik veel sneller afhaak.

Per maand zal ik mijn doelen opstellen, zal ik proberen het weer op te bouwen, mijn grenzen weer proberen te verleggen door intensiever te sporten of in groepsverband iets te gaan doen of een compleet nieuwe sport te zoeken, dit alles met 1 doel voor ogen: het op een ontspannende manier vol te houden!

Concreet betekent dit voor januari:

* 2x per week sportschool (zaterdag en maandag) waarbij ik dan voor max 25 minuten cardio en max 6 krachttoestellen wil gaan.

* 1x per week half uur wandelen

* elke dag 1 liter water drinken, daarnaast groene thee en max 1 cappuccino per dag

bodieboost2* eten volgens de Bodieboost-methode (elke dag 2 porties van de 5 families) én dus ook de jokers te nuttigen!

* 2x per week geen vlees te eten en dit te vervangen door vis of een vegetarisch gerecht (even zien wat hierover vermeldt wordt in mijn Bodieboostboeken…)

* geen kleding kopen om eventuele frustraties te voorkomen

* 1,5 kilo afvallen!

* mezelf belonen met tijdschrift naar keuze indien ik me keurig aan bovenstaande heb gehouden!

Begin februari zal ik jullie dan laten weten hoe ik het ervan heb gebracht deze maand!

Advertenties

30 gedachtes over “Afvallen… #1 | Kleine stapjes motiveren meer!

  1. Ik denk dat het inderdaad goed is om kleine doelen te stellen. Het behalen van een doel is altijd goede motivatie en dus ook als het meerdere kleine doelen zijn.

    • Zo zie ik het deze keer ook, het grote doel is 10 kilo maar dat klinkt als een obstakel, althans zo werkt het bij mij, dus nu kleine doelen zodat het hopelijk nu wel lukt!

  2. Heel veel succes! Erg goed dat je kleine doelen stelt. Ben benieuwd hoe het je vergaat deze maand, maar heb er alle vertrouwen in!

  3. Klinkt allemaal goed! En ja, als je wat overgewicht hebt, moet je uitkijken met sporten. Ik doe vanalles, maar pas de boel altijd wel een beetje aan. Zo heb ik een hekel aan springen en maak er dan meestal maar iets anders van. Maar goed, zolang we maar in beweging blijven 🙂
    Veel succes. Je bent al eens 30 afgevallen, je kunt dit ook!

  4. Hallo Wanda

    Ik wens jou heel veel succes met jou plan

    Liefs Gerda

    Ps Wanda ik had een link op mijn blog gezet
    van mijn foto site , waar mijn vakantie foto’s op staan

  5. Dat lijkt me een prima manier om eraan te beginnen, stap voor stap en niet te ver vooruit kijken. En zeker niet direct vollenbak beginnen met sporten, je lichaam moet wennen aan die plotse bewegingen he 😉
    Bedankt voor je reactie op mijn blog, we hebben precies wel een aantal overeenkomstigheden…

  6. Pff het is ook zo verdomd moeilijk… weet er alles van. Eenmaal even van je goede, positieve flow afstappen en weg is de motivatie.. (althans bij mij dan). Maar komt vast weer goed! Succes meid!

Reageren mag hoor!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s